زمینه و هدف: اطمینان از کسب تجربه پژوهشی توسط دانشجویان یکی از اصلی ترین اهداف فرآیند انجام پایان نامه و ارزیابی رضایتمندی دانشجویان یکی از مهم ترین چالش های این فرآیند می باشد. هدف این پژوهش بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان از فرآیند انجام پایان نامه و عوامل مرتبط با آن در دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود.روش کار: در این مطالعه توصیفی، 100 نفر از دانشجویان پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی که ضمن دفاع از پایان نامه خود در مرحله فراغت از تحصیل قرار داشتند به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. داده ها توسط پرسش نامه ای که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته بود، جمع آوری گردید.یافته ها: نتایج حاکی از آن بود که میانگین (انحراف معیار±) نمره عوامل سرپرستی پایان نامه، توسعة مهارت علمی، بنیادهای پژوهش، توسعة مهارت پژوهشی و فرآیند ارزیابی پایان نامه به ترتیب 3.31 (0.95±)، 3.42 (0.71±)، 2.26 (0.80±)، 3.37 (0.70±) و 3.47 0.92)±) بودند. میانگین نمره عامل بنیادهای پژوهش به طور معنی داری نسبت به سایر عوامل کمتر بود (P=0.0001). میانگین نمره رضایتمندی دانشجویان دختر در خصوص عوامل بنیادهای پژوهش و توسعه مهارت پژوهشی، نسبت به دانشجویان پسر بیشتر و دارای تفاوت معنی داری بود (به ترتیب P=0.026 و P=0.04).نتیجه گیری: نتایج نشان داد که کمترین میزان رضایتمندی دانشجویان در زمینه «برنامه ریزی سمینارهای علمی»، «حمایت مالی از فعالیت های پژوهشی» و «جو علمی و پژوهشی» بود که هر سه مربوط به عامل بنیادهای پژوهشی بودند. از آنجا که زیر ساخت و جو پژوهشی از عوامل مهم در فعالیت های پژوهشی هستند، توجه به این موضوع باید در صدر الویت های برنامه ریزی آموزش عالی قرار گیرد.