Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    35
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    3246
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3246

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    35
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2017
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2017

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    35
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    2690
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2690

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    35
  • صفحات: 

    9-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2067
  • دانلود: 

    541
چکیده: 

مقدمه: با توجه به آثار بحران بر جامعه، طب حوادث غیر مترقبه و نیز مدیریت .بحران با شماهده علمی و سیستماتیک بحران ها و تجزیه و تحلیل آنها، درصدد پیشگیری و ایجاد آمادگی در مقابله با بحران و در صورت بروز آن کاهش آثار مخرب و واکنش سریع و مناسب می باشد. علاوه بر فناوری های جدید، علوم نوینی هستند که گسترش دانش در حیطه آنها سبب اثر بخشی و بهبود کارایی در مدیریت بحران می گردد، مدیریت اطلاعات یکی از این علوم محسوب می گردد که اطلاعات مورد نیاز را به طور منظم ثبت، جمع آوری، ذخیره، بازاریابی و تحلیل کرده و به مدیران و افراد ذیربط ارایه می دهد. بر این اساس پزوهش حاضر به منظور بررسی مدیرت بحران در بخش مدارک پزشکی در بیمارستان های آموزشی استان کرمان و شهرستان بروجرد و ارایه الگو برای اران انجام گرفت.روش بررسی: این تحقیق به صورت یک مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1385 انجام شد. جامعه پژوهش را کلیه مسوولان و کارمندان مدارک پزشکی بیمارستان های آموزشی استان کرمان و شهرستان بروجرد تشکیل می داد. ابزار گردآوری داده ها دو پرسشنامه بود،که داده ها به روش میدانی گردآوری گردید. به منظور تحلیل داده ها، از آمار توصیفی استفاده گردید.سپس با توجه به استاندارد های کشور آمریکا و نتایج حاصل از پرسشنامه ها، الگوی پیشنهادی برای ایران مطرح شد. درنهایت، این الگو در یک مرحله به شیوه دلفی آزمون و پس از تحلیل نتایج، الگوی نهایی ارایه گردید. یافته ها: یافته ها نشان داد، بخش های مدارک پزشکی مورد مطالعه از نظر مدیریت بحران در مدارک پزشکی در وضعیت ضعیف قرار داشتند. هم چنین بیشترین میزان آگاهی پرسنل از مدیریت بحران در بخش مدارک پزشکی55.37  درصد سنجیده شد. در نهایت ساختار الگوی پیشنهادی نیز با تغییراتی برگرفته از استانداردهای انجمن مدیریت اطلاعات بهداشتی آمریکا و سیستم های مدیریت و اطلاعات بهداشتی و نظرات افراد مورد مطالعه تنظیم گردید.نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که مدیریت بحران اکثر بخش های مدارک پزشکی بیمارستان های مورد مطالعه در وضعیت ضعیف قرار داشته و لازم است اقداماتی در راستای برگزاری تمرینات ادواری و دوره های آموزشی، برنامه ریزی و تهیه امکانات و تجهیزات صورت گیرد. ساختار الگوی پیشنهادی در زمینه مدیریت بحران در مدارک پزشکی در 6 محور طراحی گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2067

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 541 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    35
  • صفحات: 

    17-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    2738
  • دانلود: 

    585
چکیده: 

مقدمه: امروزه فرهنگ سازمانی به عنوان عاملی موثر بر عملکرد سازمان تلقی می گردد..هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه فرهنگ سازمانی با بهره وری کارکنان در بیمارستان های عمومی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود. روش بررسی: این مطالعه از نوع مطالعات همبستگی بود و جامعه آماری را کارکنان بیمارستان های عمومی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران(N=1244) تشکیل می داد. از این تعداد 96 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بود. این پرسشنامه مشتمل بر سه بخش اطلاعات دموگرافیک، فرهنگ سازمانی و بهره وری بود که با مقیاس پنج گزینه ای لیکرت (1= بسیارکم وتا 5= خیلی زیاد) نمره دهی شد. داده ها به روش خودپاسخگویی از نمونه های پژوهش اخذ و با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون آماری کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: یافته های این مطالعه نشان داد بین فرهنگ سازمانی و بهره وری رابطه معنی داری وجود داردP<0.01  و X2=5700؛ در بین شاخص های فرهنگ سازمانی جامعه مورد مطالعه، کنترل و خلاقیت فردی (با میانگین نمره61.37  و58.94)  وضعیت بهتری نسبت به سایر شاخص های فرهنگ سازمانی داشتند. بالاترین میانگین نمرات بهره وری کارکنان نیز مربوط به مولفه های وضوح و شناخت (نقش69.35 از 130) و توانایی (57.68) بود. نتیجه گیری: با توجه به رابطه مثبت فرهنگ سازمانی و بهره وری کارکنان در بیمارستان های مورد مطالعه، تغییر فرهنگ سازمانی حاکم بر بیمارستانها (با اقداماتی از قبیل فراهم نمودن محیط مناسب برای افراد خلاق و ارتقای آگاهی پرسنل در زمینه ارزش کار) مطلوب خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2738

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 585 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    35
  • صفحات: 

    25-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    16
  • بازدید: 

    4995
  • دانلود: 

    921
چکیده: 

مقدمه :عدالت و اجرای آن یکی از نیاز های اساسی و فطری انسان است که همواره در طول تاریخ وجود آن بستری مناسب جهت توسعه جوامع انسانی فراهم کرده است. نظریات مربوط به عدالت به موازات گسترش و پیشرفت جامعه بشری تکامل یافته و دامنه آن از نظریات ادیان و فلاسفه به تحقیقات تجربی کشیده شده است. پژوهش های انجام شده نشان می دهند که عدالت سازمانی پیش بینی کننده برای بسیاری از متغیر های دیگر سازمانی است که یکی از مهمترین پیامد های عدالت سازمانی که اخیرا مورد توجه قرار گرفته است ، تعهَد سازمانی ، حیطه های مختلف آن و رضایت شغلی کارکنان است . پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عدالت سازمانی بارضایت شغلی وتعهد سازمانی در بین کارکنان بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است. روش بررسی :این بررسی به روش توصیفی- همبستگی صورت گرفته که نمونه مورد پژوهش آن کارکنان بیمارستان های منتخب شهر اصفهان می باشند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده است که برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی با نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافته ها: نتایج بدست آمده نشان می دهد که میانگین عدالت سازمانی در بین بیمارستان های مورد تحقیق ( 1.1± 3.45 ) و میانگین تعهد سازمانی ( 1± 3.05)و میانگین رضایت شغلی (0.7±3.3) می باشد. بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی رابطه معنی دار وجود دارد (p=0.00, r=0.46) و همچنین بین عدالت سازمانی و رضایت شغلی رابطه وجود دارد (p=0.029, r=0.66 ).نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان میدهد که میزان عدالت سازمانی با اختلاف کمی در بیمارستان های خصوصی بیشتر بوده . از طرفی میزان رضایت شغلی کارکنان بیمارستان خصوصی از بیمارستان دولتی بیشتر بوده است.ولیکن در بیمارستان های دولتی تعهد سازمانی بیشتری نسبت به بیمارستان خصوصی مشاهده گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4995

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 921 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 16 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    35
  • صفحات: 

    33-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    7471
  • دانلود: 

    1727
چکیده: 

مقدمه: تاثیرP.H.C  در تامین و گسترش عدالت سلامت پرارزش است. در این مقاله با برجسته کردن نقشP.H.C  در نظام سلامت، به ارایه راهکار های مقابله با چالشهای مربوطه می پردازیم. مروری بر مطالعات: اعلامیه آلماآتا سندی معتبر در تعریف مبانی مراقبت های اولیه سلامت است . در سال 1978،P.H.C ، به عنوان کلید دستیابی به هدف بهداشت برای همه تا سال 2000 میلادی پذیرفته ،اما پس از چندی از اصول خود منحرف شد. با ورود به قرن بیست و یکم، بر اصالت و ضرورت P.H.C جهت پاسخگویی به مسایل جاری و نیاز های آینده، ارتقای سطح سلامت و نیز دستیابی به عدالت در سلامت تاکید شد. در اعلامیه بهداشت جهانی برای قرن بیست و یکم، و نیز گزارش توسعه انسانی سازمان ملل در سال 2003 نیزP.H.C  مورد بحث و موافقت جهانی قرار گرفته، و گزارش 2008 بهداشت جهانی به آن اختصاص یافت. دولت ها در این مسیر با چالش هایی همچون کمبود نیروی انسانی، ناکافی بودن منابع مالی و تجهیزات،و... مواجه اند، جهت آمادگی و برخورد با این چالش ها راهکار هایی چند قابل توجه می باشد، از جمله: تامین زیر ساخت ها، سازماندهی مجدد P.H.C، تحول در آموزش نیروی انسانی، ایجاد هماهنگی و انگیزه در کارکنان و تعامل همه بخش های مختلف. نتیجه گیری : P.H.C در تامین و گسترش عدالت، همواره یک استراتژی ارزشمند؛ و برای ارایه آن توجه به اصول مربوطه، آموزش صحیح نیروی انسانی و تخصیص اعتبارات بیشتر بخش سلامت به آن لازم و ضروری ست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 7471

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1727 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    35
  • صفحات: 

    41-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1320
  • دانلود: 

    206
چکیده: 

مقدمه: توجه به وقوع پدیده انفجار اطلاعات، دسترسی به اطلاعات علمی برای محققان و اعضای هیات علمی بسیار اهمیت دارد، و طراحی درگاه های اخذ اطلاعات معتبر بیش از پیش مورد نیاز است. در این مورد وب سایت های دانشگاهی می توانند نقش مهم و محوری ایفا نمایند. هدف از این مطالعه، تحلیل محتوایی و ساختاری وب سایت های ده دانشگاه برتر آمریکا جهت ارایه الگویی مناسب از یک وب سایت برای دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر اساس نیاز ها و شرایط (فناوری های موجود و...) داخلی کشور بود. روش بررسی: این تحقیق از نوع تحلیل محتوایی ست. برای این کار استاندارد های طراحی صفحات وب سازمانی از طریق تحلیل محتوایی ده وب سایت برتر دانشگاه های آمریکا استخراج و برای تعدیل و رتبه بندی مجدد و همگام کردن آنها با شرایط دانشگاه های داخل، به صاحبنظران در این زمینه سپرده شد. از سوی دیگر میزان همبستگی متغیر اعمال استاندارد ها و وارسی نامه ها با متغیرهای دیگر از طریق جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای از همان صاحبنظران محاسبه شد. نتایج به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS14 و فرمول همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: همبستگی های بسیار نزدیک بین متغیر استاندارد ها و سیاهه های وارسی و متغیرهای دیگر اعم از طراحی مطلوب وب سایت، موفقیت در امر جست و جو، افزایش ظرفیت محتوایی و سهولت در امر جست و جو وجود دارد. همچنین با رتبه بندی مجدد استانداردهای اخذ شده ، سیاهه ای به عنوان یک الگوی پیشنهادی در پایان ارایه شد. از این رو می توان الگویی مناسب و متناسب با شرایط کشور برای طراحی وب سایت های دانشگاهی ارایه کرد. نتیجه گیری: به کارگیری شاخص های استاندارد در طراحی صفحات وب سایت دانشگاه ها، موفقیت در امر جست و جوی اعضای هیات علمی، افزایش ظرفیت محتوایی وب سایت و صرفه جویی در وقت کاربران نقش مهمی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1320

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 206 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    35
  • صفحات: 

    49-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    3276
  • دانلود: 

    724
چکیده: 

مقدمه: یکی از چالش های اساسی حوزه سلامت شناسایی عامل تعیین کننده مقدار منابعی ست که کشور برای مراقبت های سلامت اختصاص می دهد. اغلب اوقات سهم هزینه های درمانی و بهداشتی از تولید ناخالص داخلی(GDP) در کشور های توسعه یافته بیشتر از کشور های توسعه نیافته است. سهم و اهمیتGDP  در نوسانات هزینه های سلامتی در میان کشورها یا مناطق مختلف در طراحی سیاست ها در بخش سلامت مهم است. روش بررسی: این مقاله رابطه میان هزینه های سلامت و درآمد ناخالص داخلی را برای یک نمونه 13تایی از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) در سال های (2005-1995) با استفاده از تحلیل های هم انباشتگی بر اساس داده های تلفیقی(پانل) مورد بررسی قرار می دهد. یافته ها: هرچند دو متغیر هزینه های سلامت و تولید ناخالص داخلی در این گروه کشورها مانا نیستند اما هنوز یک رابطه تعادلی بلند مدت میان این دو متغیر وجود دارد. شواهدی مبنی لوکس بودن مراقبت های سلامت در این منطقه در کوتاه مدت و حتی بلند مدت مشاهده نمی شود. نتیجه گیری: بر خلاف شواهد حاصله از سایر کشورها و مناطق، کشش درآمدی کالای سلامت در منطقه منا کوچکتر از یک است بطوری که این کالا لوکس تلقی نمی شود. لذا انتظار نمی رود با افزایش درآمد ناخالص داخلی، این کشورها سهم بیشتری از درآمد شان را به هزینه های سلامت اختصاص دهند. برآورد ضریب تعدیل نیز دلالت بر چسبندگی های بالا در هزینه های سلامت این کشورها در مواجه با تکانه های درآمدی دارد. بدین ترتیب اهتمام بیشتر در جهت افزایش کارایی هزینه های سلامتی موجود از اهمیت ویژه ای در این کشورها برخوردار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3276

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 724 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    35
  • صفحات: 

    61-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2389
  • دانلود: 

    530
چکیده: 

مقدمه: یکی از عوامل موثر بر رفتار پرستاران نسبت به بیماران و مراجعان، شناخت آنان از رعایت عدالت در توزیع حقوق، امکانات، مزایا و پاداش در کنار رعایت انصاف و عدل در تصمیم گیری است. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین عدالت توزیعی و عدالت رویه ای ادراک شده با رفتار مشتری مداری در پرستاران بود.روش بررسی: این پژوهش از نوع همبستگی- مقطعی (تحلیل مسیر) است. جامعه آماری پژوهش را کلیه پرستاران زن و مرد شاغل در بیمارستان ها و مراکز درمانی تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1387 (بهار و تابستان) تشکیل می دهند. نمونه آماری شامل 478 پرستار است که با نمونه گیری تصادفی ساده برای پاسخگویی به پرسشنامه های پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل سه پرسشنامه بود. پس از ترجمه و بررسی روایی و پایایی پرسشنامه های پژوهش؛ از دو پرسشنامه برای سنجش توزیع عدالت و رویه های ادراک شده؛ و از یک پرسشنامه برای سنجش رفتار مشتری مداری در پرستاران استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده  ها در دو سطح توصیفی (فراوانی ، درصد فراوانی ، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر) با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت.یافته ها: ادراک پرستاران از عدالت توزیعی و عدالت رویه ای در بیمارستان های محل کارشان در حد ضعیف و تمایل به رفتاری مشتری مداری در بین آن ها پایین تر از متوسط بود. یافته های دیگر حاکی از آن بود که بین عدالت توزیعی ادراک شده و عدالت رویه ای ادراک شده با رفتار مشتری مداری در بین پرستاران همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. بین عدالت توزیعی و رویه ای ادراک شده نیز رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. سایر یافته ها حاکی از آن بود که فقط عدالت توزیعی ادراک شده قادر به تاثیر مستقیم بر رفتار مشتری مداری در بین پرستاران است و عدالت رویه ای ادراک شده تاثیر خود بر رفتار مشتری مداری را از طریق عدالت توزیعی ادراک شده اعمال می نماید.نتیجه گیری: پرستاران بیمارستان ها در درجه نخست برای رفتار های خود در مقابل مشتریان و مراجعان تحت تاثیر رعایت عدالت و انصاف در تخصیص حقوق ، پاداش و امکانات و همچنین تعیین برنامه کاری منصفانه برای خودشان از طرف بیمارستان قرار دارند. از طرف دیگر وقتی پرستاران احساس نمایند که رویه ها و روش های تصمیم گیری در مورد آنان و شرایطشان منصفانه و عادلانه است ، شناخت شان از رعایت عدالت در تخصیص پیامدها (عدالت توزیعی) بالا می رود و با بیماران و مراجعان رفتارهای بهتری دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2389

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 530 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    35
  • صفحات: 

    71-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3063
  • دانلود: 

    1036
چکیده: 

مقدمه: الگوی ارایه خدمات بهداشتی و درمانی طیف گسترده ای ست از حالت کاملا دولتی تا کاملا خصوصی؛ ولی متخصصان معتقدند که هم بخش خصوصی مطلق و هم بخش دولتی صرف در تامین و تدارک خدمات بهداشتی با شکست مواجه است. استفاده توام از بخش دولتی و خصوصی به منظور رفع نقاط ضعف یکدیگر و تکمیل توان های متقابل به عنوان راهکار جانشین مطرح شده است. نظریه مدیریت نوین دولتی کاربرد گسترده ای در بخش های ارایه خدمات و از جمله خدمات بهداشتی و درمانی دارد. هدف این مطالعه بررسی و اعلام نتایج حاصل از اصلاحات در ارایه خدمات بهداشتی اولیه استان آذربایجان شرقی است که اولین تجربه در نوع خود در کشور ایران بوده است،و تغییر در کارایی این مراکز را هم با مراکز مشابه دولتی مقایسه می کند.روش بررسی: این مطالعه از نوع شبه تجربی ست که گروهی از مراکز غیر دولتی را با مراکز به نسبت مشابه دولتی مقایسه کرده، و به بررسی تغییر در کارایی آنها پرداخته است. برای جمع آوری اطلاعات از چک لیست و پرسشنامه استفاده شده است. یافته های این مقاله مبتنی بر اطلاعات موجود در واحدهای ارایه خدمات؛ و از آمار توصیفی و تحلیلی جهت ارایه داده ها استفاده شده است.یافته ها: این تحقیق نشان داد که مراکز بهداشتی و درمانی غیردولتی در مقایسه با مراکز مشابه دولتی توانسته اند در تامین بسته خدمات تعریف شده و یکسان برای جمعیت معین تحت پوشش خود موفق تر عمل کنند، به گونه ای که بهبود کارایی را هم از طریق به کارگیری داده های کمتر و هم از طریق تولید بازداده های بیشتر در تدارک خدمات بهداشتی اولیه افزایش دهند. دولت توانسته خدمات بهداشتی اولیه را از طریق تنظیم قرارداد با بخش غیر دولتی با هزینه ای حدود یک سوم هزینه مراکز دولتی فراهم کند. نتیجه گیری: بخش غیر دولتی طرف قرار داد با دولت توانسته است در مقایسه با واحدهای مشابه در بخش دولتی، بسته خدمت بهداشتی مشابهی تحت نظارت بخش دولتی هم با منابع کمتر (از نظر هزینه و مقدار منابع مصرف شده بر حسب جمعیت تحت پوشش و واحد ارایه خدمات) و هم با تولید بیشتر بر مبنای واحد منابع مصرف شده ارایه نماید. بنابراین با توجه به شکست بخش خصوصی در تدارک خدمات بهداشتی و شکست بخش دولتی صرف در تامین و ارایه خدمات؛ تنظیم قرارداد و بهره گیری از مشارکت بخش خصوصی به عنوان راه سوم در بازار ارایه خدمات بهداشتی اولیه ایران می تواند سبب بهبود در کارایی و استفاده بهتر از منابع بسیار محدود بهداشتی در بخش دولتی و خصوصی کشور در توسعه بهداشت ملی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3063

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1036 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button