مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,389
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

530
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه شناخت عدالت و رفتارهای مشتری مداری در پرستاران

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 70

چکیده

 مقدمه: یکی از عوامل موثر بر رفتار پرستاران نسبت به بیماران و مراجعان, شناخت آنان از رعایت عدالت در توزیع حقوق, امکانات, مزایا و پاداش در کنار رعایت انصاف و عدل در تصمیم گیری است. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین عدالت توزیعی و عدالت رویه ای ادراک شده با رفتار مشتری مداری در پرستاران بود.روش بررسی: این پژوهش از نوع همبستگی- مقطعی (تحلیل مسیر) است. جامعه آماری پژوهش را کلیه پرستاران زن و مرد شاغل در بیمارستان ها و مراکز درمانی تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1387 (بهار و تابستان) تشکیل می دهند. نمونه آماری شامل 478 پرستار است که با نمونه گیری تصادفی ساده برای پاسخگویی به پرسشنامه های پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل سه پرسشنامه بود. پس از ترجمه و بررسی روایی و پایایی پرسشنامه های پژوهش؛ از دو پرسشنامه برای سنجش توزیع عدالت و رویه های ادراک شده؛ و از یک پرسشنامه برای سنجش رفتار مشتری مداری در پرستاران استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده  ها در دو سطح توصیفی (فراوانی , درصد فراوانی , میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر) با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت.یافته ها: ادراک پرستاران از عدالت توزیعی و عدالت رویه ای در بیمارستان های محل کارشان در حد ضعیف و تمایل به رفتاری مشتری مداری در بین آن ها پایین تر از متوسط بود. یافته های دیگر حاکی از آن بود که بین عدالت توزیعی ادراک شده و عدالت رویه ای ادراک شده با رفتار مشتری مداری در بین پرستاران همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. بین عدالت توزیعی و رویه ای ادراک شده نیز رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. سایر یافته ها حاکی از آن بود که فقط عدالت توزیعی ادراک شده قادر به تاثیر مستقیم بر رفتار مشتری مداری در بین پرستاران است و عدالت رویه ای ادراک شده تاثیر خود بر رفتار مشتری مداری را از طریق عدالت توزیعی ادراک شده اعمال می نماید.نتیجه گیری: پرستاران بیمارستان ها در درجه نخست برای رفتار های خود در مقابل مشتریان و مراجعان تحت تاثیر رعایت عدالت و انصاف در تخصیص حقوق , پاداش و امکانات و همچنین تعیین برنامه کاری منصفانه برای خودشان از طرف بیمارستان قرار دارند. از طرف دیگر وقتی پرستاران احساس نمایند که رویه ها و روش های تصمیم گیری در مورد آنان و شرایطشان منصفانه و عادلانه است , شناخت شان از رعایت عدالت در تخصیص پیامدها (عدالت توزیعی) بالا می رود و با بیماران و مراجعان رفتارهای بهتری دارند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گل پرور، محسن، و نادی، محمدعلی. (1388). رابطه شناخت عدالت و رفتارهای مشتری مداری در پرستاران. مدیریت سلامت، 12(35)، 61-70. SID. https://sid.ir/paper/130236/fa

    Vancouver: کپی

    گل پرور محسن، نادی محمدعلی. رابطه شناخت عدالت و رفتارهای مشتری مداری در پرستاران. مدیریت سلامت[Internet]. 1388؛12(35):61-70. Available from: https://sid.ir/paper/130236/fa

    IEEE: کپی

    محسن گل پرور، و محمدعلی نادی، “رابطه شناخت عدالت و رفتارهای مشتری مداری در پرستاران،” مدیریت سلامت، vol. 12، no. 35، pp. 61–70، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/130236/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button