موفقیت محصول عرضه شده در یک بازار هدف خاص، به این بستگی دارد که محصول چه مکان و جایگاهی را در بازار هدف به خود اختصاص دهد. می توان گفت که موضع و جایگاه محصول، بیانگر نوع نگرش مصرف کننده درباره ویژگی های مهم محصول است. ذهن مصرف کننده، با مجموعه ای از این نگرش ها و پنداشت ها درگیر است، لذا برای سهولت در فرآیند خرید، مصرف کننده، اغلب محصولات را در ذهن خود طبقه بندی کرده و به هر کدام از آن ها، جایگاهی را اختصاص می دهد. این مطالعه به بررسی این موضوع می پردازد: سنجش جایگاه خودروی ریو در ذهن مشتری و مقایسه آن با محصولات مشابه شرکت ایران خودرو. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است. تحقیق حاضر از نظر هدف یک تحقیق کاربردی است. روش های آماری متفاوتی برای تعیین جایگاه محصول و مقایسه بین محصولات رقیب وجود دارد.در این تحقیق سعی گردیده، با تکیه بر مفاهیم بنیادی علم بازاریابی، نحوه تعیین جایگاه محصول و نیز مقایسه بین چند محصول با استفاده از روش های آماری تحلیل واریانس با اندازه های تکراری (درون گروهی-بین گروهی)، تحلیل واریانس یک طرفه و تحلیل تشخیصی (تحلیل ممیز) و آزمون کروسکال والیس انجام گیرد. جامعه آماری این تحقیق 384 نفر از مشتریان خرید خودرو بوده است، که از 384 پرسشنامه ارسالی 342 پرسشنامه جمع آوری شده است. یافته های تحقیق در سطح اطمینان 96% به شرح زیر می باشد: بر اساس نتایج بدست آمده تمام فرضیه های تحقیق تایید شده است و در رتبه بندی خودروها به ترتیب خودروی 206 در رده اول قرار دارد، خودروی ریو در جایگاه دوم، L90 در جایگاه سوم، 405 در جایگاه چهارم، سمند در جایگاه پنجم قرار دارد.