نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

صدر سیدسعید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3 (ضمیمه مجله شماره 62)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    649
  • دانلود: 

    34
کلیدواژه: 
چکیده: 

درمان اختلالات روانی مشتمل بر دارویی و غیردارویی است که جایگاه ویژه ای در کار بالینی دارند. هر دو روش باعث کنترل علایم و تطابق شخص با شرایط موجود می گردد و هیچ کدام مدعی برگشت ناپذیری بیماری ها در حین یا خاتمه درمان نیستند. چرا که ماهیت اغلب بیماری ها در طب، عودکنندگی آنان بوده که بیماریهای روانی نیز چنان هستند.در این مقاله به برخی غفلت های رایج در کاربرد درمان های دارویی می پردازیم. قطعا تا قبل از پیدایش داروها کمک به بیماران محدود به دخالت های بسیار اندکی بود که ثمر بخشی آنها در اکثر موارد سوال برانگیز بود. به خوبی می دانیم هیچ بیماری بی نیاز از دارو نیست، هرچند سود یکسانی حاصل نمی گردد و همه درمان نمی شوند. قاعده ای که در پزشکی حاکم بوده و در اغلب بیماریها کارآرایی درمان صددرصد نمی باشد.در کار حرفه ای دانش نحوه تجویز داروها و در نظر گرفتن فاکتورهای کاربردی اهمیت ویژه ای دارد که موضوع این مقاله نمی باشد ولی توجه به برخی نکات در شروع و ادامه درمان دارویی که اغلب نادیده گرفته می شود باعث بهبودی بیشتر، جلوگیری از عودهای ناخواسته، پیشرفت مناسب در روند درمان، همکاری گسترده تر بیمار و زمان مشخص و محدودتر دوره درمان می گردد.در این مقاله به دسته ای از آنان اشاره خواهیم کرد که برخی عبارتند از: 1- عدم توجه به شکایت اصلی بیمار، 2- سابقه قبلی پاسخ به دارو، 3- داروهای قبلی مصرفی بیمار، 4- بیماریهای روانی خانواده، 5- تغییرات دارویی پزشکان متخصص در رشته های دیگر، 6- تغییرات زود یا دیر هنگام نسخه دارویی، 7- دوز ناکافی و نامناسب، 8- دوز بیش از حد مورد نیاز، 9- عدم توجه به پلی فارماسی، 10- ایجاد بی اعتمادی به پزشکان معالج قبلی، 11- عدم پرسش در مورد نحوه مصرف دارو طبق توصیه پزشک، 12- نادیده گرفتن عوارض دارویی، 13- عدم توجه به ویژگی های شخصیتی بیمار در ارایه علایم، 14- اهمیت ندادن به تغییرات شکل و کارخانه تولیدی، 15- ملاحظه نکردن دخالتهای درمانی ناسازگار توسط پزشک معالج، و موارد دیگر که در مقاله اصلی به تفصیل بیان شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 649

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محیط احمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3 (ضمیمه مجله شماره 62)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    578
  • دانلود: 

    34
کلیدواژه: 
چکیده: 

در دو دهه اخیر، رابطه ای جدی میان پزشکی و علوم انسانی در حال شکل گیری است. در زیر عنوان علوم انسانی پزشکی ما با مسایلی چون اخلاق پزشکی، جامعه شناسی پزشکی، تاریخ اجتماعی پزشکی و کاربردهای ادبیات و هنرها در پزشکی رویاروییم.ما نخست نگاهی می اندازیم به چرایی این رابطه و این سوال را می شکافیم که هنر، فرهنگ و ادبیات چرا با پزشکی به شکل عام و روانپزشکی به شکل خاص در ارتباط هستند؟ ما از مثال هایی از ادبیات و هنر ایران و جهان در کاویدن این سوال بهره می گیریم.آنگاه به مساله خلاقیت می پردازیم، خلاقیت با روانپزشکی ارتباطی تنگاتنگ دارد، شناخت ذهن خلاق، رابطه خلاقیت با بیماری ها، خلاقیت در بیماران و هم چنین استفاده از توان های خلاقه در درمان بیماران اهمیت دارد.در میان مکاتب گوناگونی که روانپزشکی مدرن بر پایه آنها بنا شده، مکتب روانکاوی و آرا بنیانگذار آن زیگموند فروید اهمیتی ویژه دارد. این اهمیت به ویژه آن گاه که از ادبیات و روانپزشکی سخن می گوئیم بیشتر می شود. آموزه های بسیاری نویسندگان و هنرمندان اثر نهاده و تحلیل و نقد بسیاری از کارها هنری از این مکتب سود برده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 578

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

آذرپژوه هاله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3 (ضمیمه مجله شماره 62)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    883
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

در حالی که جانوران دیگر از طریق آواهای آیینی و تکراری، بانگ و یا ادا و اشاره با هم رابطه برقرار می کنند، در انسان ها سامانه های زبان شناختی شکل گرفته که با آنها می توانند تنوعی عملا بی پایان را از اندیشه هایی مستقل و قابل تشخیص از یکدیگر بیان کنند.سوال اصلی این است که «انسان ها این توانایی را چگونه کسب می کنند؟». بی شک ما نباید ریاضیات را به عنوان یک توان ویژه دیگر انسان ها فراموش کنیم، لیکن متاسفانه، من نمی توانم در این فرصت به این امر نیز بپردازم.این مقاله به بررسی ادبیات اختصاص دارد، و هدف آن تلاش در پاسخگویی به پرسش بالاست، و در این مسیر فرضیاتی را مطرح می کند که خود کنجکاوی های تازه ای را در روانشناسی تکاملی برمی انگیزند.مقاله با بررسی ساده ای از سامانه های تشریحی و فیزیولوژیائی مغز آغاز می شود. آن گاه واژگان مربوط به رویکردهای گوناگونی که در این زمینه وجود دارد ارایه می گردد. به عنوان مثال، درست است که دو نیمکره مغز وظایف متفاوتی دارند، ولی چرا با به کار گیری واژه «نیمکره غالب»، یک دسته از این وظایف را نسبت به سایر آنها مهم تر می کنیم؟ دانشمندان بر این باورند که مرکز همه کارکردهای تکلم اعم از دریافت و فهم، ایجاد کلام و نوشتن در نیمکره غالب قرار دارد. آنها هم چنین می گویند که مرکز همه توان های مربوط به موسیقی، درک لهجه ها و کیفیت صدا، واج شناسی و ریاضیات در نیمکره غیر غالب است، و دونیمکره داده هایشان را از طریق جسم پینه ای و رابط های قدامی و خلفی با هم مبادله می کنند. چرا ما برخی از این فعالیت ها را اصلی تر از بقیه می دانیم و مکان آنها را در مغز «غالب» می خوانیم؟مقاله پس از این به مساله کسب و آموختن زبان و مباحث زیر می پردازد: زبان به مثابه یک ساختار، زبان به مثابه یک سامانه سازشی، تکامل زبان. و در این مقطع، نظریه چامسکی به شکل مشروح تری ارایه می شود.آنگاه بحث درباره شباهت های موسیقی و زبان مورد تاکید قرار می گیرد و این امر که موسیقی ممکن است قدیمی تر از زبان تکلمی باشد. هم چنین اشاره ای خواهد شد به تکامل و داروینیسم نو، و نگاهی خواهیم داشت به ریاضیدان هایی در یونان و مصر که تلاش کردند نشان دهند که طبیعت مبنایی شمارشی دارد. و این مفهومی بود که تنها پس از هزار سال نگارگران به آن رسیدند و از آن به عنوان دانش مناظر سه بعدی یا «مناظر و مرایا» در کارهایشان استفاده کردند.مقاله با اشاره ای به نظریه پیاژه که در آن از تفکر انتزاعی به عنوان آخرین مرحله ایجاد هوش یاد می کند، و با نگاهی به پویایی خلاقیت در انسان پیشنهاد می کند که تجدید نظری در نگاه ما به زبان و ذهن ضروری است. و مقاله با نگاهی کوتاه به روانشناسی مرضی پایان می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 883

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

افتخار مهرداد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3 (ضمیمه مجله شماره 62)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    29536
  • دانلود: 

    34
کلیدواژه: 
چکیده: 

درمان های موجود اختلال نعوظ به جز موارد اندک همانند نقص هورمونی یا تروما، اختصاصی نیستند. از سال 1998 که سیلدنافیل در دسترس قرار گرفت، داروهای مهارکننده فسفودی استراز 5 به طور وسیعی مورد استفاده پزشکان قرار گرفتند و هنوز در صدر دارودرمانی اختلال نعوظ قرار دارند و پیشرفت های فارماکولوژیک سالهای اخیر نتوانسته رقیبی برای این داروها بیابد. سیلدنافیل، وردنافیل و تادالافیل سه داروی اصلی این گروه هستند که به جز موارد اختلال نعوظ متوسط تا شدید ناشی از دیابت و پس از جراحی (post radical surgery) موفقیت درمانی بسیار بالایی دارند. بر اساس متاآنالیزهای انجام شده، 73 تا 88 درصد افرادی که این داروها را مصرف کردند، بهبود عملکرد نعوظی خود را گزارش نمودند و اثربخشی درمانی این سه دارو تفاوتی با هم نداشته است. از نظر عوارض دارویی نیز این سه دارو عوارض نسبتا مشابهی را ایجاد می کنند. عارضه ای که در سال های اخیر توجه پزشکان را به خود جلب کرده است، نوروپاتی چشمی ایسکمیک (non-arteritic ischemic neuropathy) (NAION) است که می تواند منجر به کوری شود. این عارضه با هر سه دارو دیده شده است و بنابراین از این نظر نیز با هم تفاوتی ندارند. طالعاتی اثربخشی این داروها را در مواردی که سابقه عدم پاسخ درمانی وجود دارد گزارش کرده اند. بنابراین متقاعدکردن بیمار برای تجویز دوباره دارو اقدامی متناسب است. بیماری مقاوم به این داروها شناخته می شود که شش تا هفت بار پاسخ درمانی نداده باشد. معمولا این داروها به شکل «در صورت نیاز» (on demand) داده می شوند. اخیرا گزارش شده که تجویز روزانه تادالافیل اثربخشی بهتری داشته است.اقدامات درمانی دیگری که در حقیقت پس از داروهای مهار کننده فسفودی استراز 5 در خط دوم قرار می گیرند، عبارتند از آپومورفینSL ، تزریق داخل کاورنوزا، آلپروستادیلintraurethral  و دستگاه واکیوم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 29536

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محیط احمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3 (ضمیمه مجله شماره 62)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1005
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

این مقاله با یک بررسی تاریخی از مکاتب فکری، فلسفه، و دانش آغاز می شود. در جریان این بررسی، توقف طولانی تری خواهیم داشت در سده بیستم و نگاهی خواهیم انداخت به رشد پزشکی و به ویژه روانپزشکی در این سده. در این گذار، مکاتبی چون روان پویایی فروید، رفتارگرایی، مراکز جامع روانپزشکی و رشد تدریجی درمان های عضوی و روان داروشناسی مورد بررسی قرار می گیرد. آن گاه به سده بیست و یکم پا می نهیم و نگاهی می اندازیم به مسایلی چون سلامت و بیماری در آغاز این سده، و این که ما این وضعیت را در جهانی که در حال عبور از مرحله «مدرن» به مرحله اصطلاحا «پسا مدرن» است که هنوز به خوبی هم شناخته نشده بررسی می کنیم. توسعه ژنتیک، پی پژوهی، دانش های ارتباطات و داده پردازی نیز خیلی خلاصه مورد بررسی قرار می گیرد. خانواده در سده بیست و یکم که در آن مفاهیمی چون باهم بودن و ازدواج، و از هم گسستن و طلاق، تغییر خانواده و گسترش خانواده های هسته ای و هم چنین معنی «اندازه خانواده» بررسی می شود نیز مورد بحث قرار می گیرد.سخن با نگاهی به علامت شناسی روانی و تغییرهای آن دررابطه با تغییر در سطح رشد در هر کشور ادامه می یابد. در رابطه با ایران، ارایه کننده این مقاله تجربه خود را که پس از چهارده سال دوری مجددا به ایران بازگشته و به کار بالینی پرداخته مطرح می کند. این تجربه که با ارایه مثل هایی زنده همراه است نشان می دهد که در این چهارده سال علامت شناسی روانپزشکی در کشور ما تغییرات عمده ای کرده است. به عنوان مثال، تشخیص مواردی چون اسکیزوفرنیا از نوع مرزی و یا شخصیت مرزی در این دوران افزایش یافته و تقریبا شبیه وضعیتی شده است که او در سال های دهه 1970 در یک کلانشهر در کشور ایالات متحده امریکا می دیده است. آیا این درست است، و اگر چنین باشد، چرا؟آن گاه مقاله به پیش بینی هایی در مورد آینده روانپزشکی و این که در جریان سده حاضر، این رشته در چه جهتی حرکت خواهد کرد می پردازد. تاکید مقاله در این مقطع بر نیاز به روشی کل نگرتر است که در عین حال دقت علمی در آن فدا نشود. و بر این مبنا مقاله با این بیانیه پایان می یابد:دوران روانپزشکی «تک ساحتی» سپری شده است. رشته ما باید نگاهی کل نگر را که هم جامعیت داشته باشد و هم دقت و ریزشکافی علمی، ارایه دهد. روانپزشکی ای از این دست، زیاد حرف نمی زند ولی بسیار می بیند. روانپزشکی ای که توان مشارکت دارد. و اگر چنین نکنیم، چالش های پیش روی-مان را حدی نیست!

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1005

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

AZARPAZHOOH HALEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2010
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3 (62) (SUPPLEMENT)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    285
  • دانلود: 

    347
چکیده: 

Whereas other species communicate through ritualized and repetitious songs, calls, or gestures, humans have developed linguistic systems that can express a literally infinite variety of separate and distinct thoughts.The main question is "How have they got this ability?" Though we should not forget mathematic as another special ability of human being, unfortunately, I could not assess it in this paper. The article is review of literature, which tries to answer the above-mentioned questions, raising some assumptions, which may encourage more curiosity and desire in the era of evolutionary psychology.It starts by reviewing some anatomical and physiological systems of brain, and examining activities and this terminology. For example, it is true that different activities of humans are divided between the two hemispheres of the brain, why do we call the work of one hemisphere dominant?  Scientists believe that the center of language (receptive, verbal productive, expressive writing, and controlling the sensory motor of the other side of body) is in dominant hemisphere. They also say the centre for music, perception of intonation and prosody, and mathematics is in non-dominant hemisphere, and they exchange their information through corpus callousum and anterior and posterior commissure. Do you think domination is a proper term? There are a lot of doubts about the centre for music! Later on language acquisition will be explained: 1- language as a spandrel; 2- language as an adaptation; 3- language evolution. Chomsky’s theory will be discussed in more details. Discussion about similarities between music and verbal language is emphasized. It may emerges most probably music is older than verbal language. Evolution and Neo-Darwinism is another topic. By historical view, we see a mathematician in Greek and some in Egypt tried to show the language of nature is numerical, which only painters understood them after 1000 years and used it as perspective in their work. Considering Paige’s theory, the abstract thinking is the last level of development of intelligence, but looking at the dynamism of human creations it seems there must be some revision. Abnormal psychology is briefly explained.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 285

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

SHIRAZI ELHAM

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2010
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3 (62) (SUPPLEMENT)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    300
  • دانلود: 

    347
چکیده: 

Severe, non-episodic, irritability is a prevalent (3.2%) symptom in children and adolescents which causes severe psychiatric impairment in them. There is controversy as to how they should be diagnosed and treated, because they don’t fit into any existing DSM category. Literature about diagnostic issues of severe, nonepisodic, irritability and Bipolar Disorder (BD) in youth, published over the past 25 years were reviewed and summarized. Within the last decade, it has been suggested that severe, non-episodic, irritability is a developmental phenotype of pediatric BD. This causes a marked upsurge in the rate of the diagnosis of pediatric BD in the past decade, although there is incomplete evidence regarding the validity of this school of thought in the existing literature. Therefore, over the past 8 years, researchers have compared youth with severe, non-episodic, irritability with youth who meet DSM-IV criteria for BD, in order to develop an appropriate diagnostic criterion for BD in children and adolescents. The careful weighing of both scientific and clinical factors led to adding a new diagnosis to the DSM-V Mood Disorder section: Temper Dysregulation Disorder with Dysphoria (TDD). Having a home in DSM, can not only prevent assigning the diagnosis of BD to a substantial number of youth who don’t actually meet BD criteria, but can also provide them with the intensive care and treatment they require. However, now the major, still not answered, nosological question is whether TDD is a developmental phenotype of BD, or it is a syndrome on the continuum with anxiety disorders, unipolar depression, Oppositional Defiant Disorder (ODD), and Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Considering TDD as a separate diagnosis can focus attention on generating effective treatments for a common and severe clinical syndrome, and will foster further research on severe, non-episodic, irritability in youth.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 300

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محمودی قرایی جواد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3 (ضمیمه مجله شماره 62)
  • صفحات: 

    377-377
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2348
  • دانلود: 

    359
کلیدواژه: 
چکیده: 

هدف: اختلال دو قطبی در کودکان یک بیماری مزمن و ناتوان کننده است. این اختلال می تواند بر حوزه های مختلف عملکردی از جمله حوزه عملکرد تحصیلی کودکان تاثیر به سزایی داشته باشد. لذا توجه به انجام مداخلات توان بخشی در این زمینه ضروری است. روش: منابع مربوط به مطالعات 10 سال گذشته مرور شده است و ارایه خواهد شد. یافته ها: در یک مطالعه کوهورت  %42از کودکان مبتلا به اختلال دو قطبی مشکلات خواندن و نوشتن داشتند. مطالعه دیگری این رقم را %46 برای اختلال خواندن و نوشتن و %29 برای اختلال ریاضیات گزارش نمود. بر اساس مطالعه پاولوری و همکاران اختلال در حافظه در حال کار در کودکان مبتلا به اختلال دو قطبی دیده می شود. اختلال در ارتباط با همتاها عامل دیگری است که می تواند عملکرد مدرسه را تحت تاثیر قرار دهد. جدا از تاثیرات منفی نشانه های اختلال دو قطبی به نظر می رسد که این بیماران از شناخت اجتماعی لازم برای ارتباط با همتاها برخوردار نیستند. براین اساس درنظر گرفتن برنامه های اختصاصی برای این کودکان در مدرسه ضروری است.نتیجه گیری: اختلال دو قطبی می تواند بر عملکرد فرد در مدرسه اثر بگذارد و نیازمند برنامه های بازتوانی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2348

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 359 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

درخشان پور فیروزه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3 (ضمیمه مجله شماره 62)
  • صفحات: 

    376-376
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1119
  • دانلود: 

    358
کلیدواژه: 
چکیده: 

در دو دهه اخیر، تشخیص اختلال دو قطبی در کودکان شایع بوده و یک پدیده نادر تلقی نمی شود. اختلال دو قطبی در نوجوانان از جنبه های مختلف مانند نحوه شروع، دوره بیماری، نوع علایم و درمان با اختلال دو قطبی بزرگسالان تفاوت دارد. اما مهم ترین چالش در این میان، درمان اختلال در این رده سنی از بیماران است. درمان در این گروه اهمیت خاص خود را دارد، چرا که شروع این اختلال در این دوره که فرد یکی از مهم ترین سال های رشد و تکامل اجتماعی و روانی خود را می گذراند می تواند بسیار آسیب زننده باشد. این موضوع آن جا اهمیت پیدا می کند که مطالعات نشان داده اند پاسخ به درمان در این گروه ضعیف بوده و فازهای اولیه معمولا به سختی کنترل می شوند. از مهم ترین عواملی که باید در درمان این گروه از بیماران در نظر داشت اهمیت نقش خانواده و آگاهی آنان است. به نظر می رسد آگاهی دادن و آموزش خانواده ها در کاهش تنش و هیجان آنها مهم بوده و در کنار دارو درمانی می تواند تاثیر بسیار مثبتی در کاهش عود این بیماران داشته باشد. آموزش خانواده باید جنبه های مختلف بیماری را در برگیرد، این مباحث شامل علل بیماری (وراثت-محیط)، علایم بیماری، پیش آگهی و درمان می گردد. بیمار و خانواده باید از طبیعت مزمن، نیاز به درمان طولانی مدت و احتمال عود بیماری آگاه شوند. آموزش روانشناختی باعث افزایش همکاری بیمار و خانواده جهت درمان طولانی مدت اختلال می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1119

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 358 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

BAJOGHLI HAFEZ

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2010
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3 (62) (SUPPLEMENT)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    254
  • دانلود: 

    347
چکیده: 

Falling and being in love is a cross-cultural universal. The poet Khwaja ٹams ud-Din Muhammad Hafez-el- irazi, or simply Hafez (14th century D.C.), an important influence for both Persian and European culture, is noted for his love poetry. The first aim of the present study was to check to what extent items of a current questionnaire of love match themes of love found in Hafez‘ poetry. Then, we explored gender- and cultural differences in the importance of these themes. First, themes of Hafez‘s poems were compared with the items of Fisher‘s Being in Love Inventory‖. Second, a set of items was presented to Iranian and Swiss female and male adult participants (N=325; age (years): M=31.29; SD=16.28; 161 Iranian; 164 Swiss). Generally, cultural differences were weak. Female participants agreed more with the assumption of love as taking one away from reality. Swiss male participants reported an increased ambivalence towards the partner, and Iranian female participants reported an increased fear of being betrayed. Our results seem to confirm that Hafez‘s themes of love are still up-to-date, and that falling and being in love is a cross-cultural universal, though with some subtle cultural and gender-related differences.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 254

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خادمی مژگان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3 (ضمیمه مجله شماره 62)
  • صفحات: 

    376-376
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1146
  • دانلود: 

    362
کلیدواژه: 
چکیده: 

اختلال دو قطبی در کودکان و نوجوانان یک اختلال ناتوان کننده است و با توجه به شروع زود آغاز این اختلال، درمان و بازتوانی این بیماران اهمیت زیادی دارد؛ ولی این مساله همواره با چالش هایی همراه بوده است. بر این اساس، مطالعات مربوط به چالش های درمانی در طی یک دهه اخیر مرور و ارایه خواهد شد. بر اساس این مطالعات، درمان این اختلال با چالش هایی نظیر همبودی سایر اختلالات، دوره درمان طولانی تر، نیاز به استفاده از درمان های ترکیبی و نیز محدودیت استفاده از برخی داروها به دلیل عوارض دارویی و یا فقدان شواهد کافی همراه بوده است. لزوم مداخلات غیردارویی در این اختلال در کودکان، مساله چالش برانگیز دیگری است که در برنامه های درمانی باید به آن توجه نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1146

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 362 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

رازافشا محسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3 (ضمیمه مجله شماره 62)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    9499
  • دانلود: 

    379
کلیدواژه: 
چکیده: 

می اندیشم، ذهنم حاصل اندیشه را در قالب کلام می ریزد تا بتوانم با دیگران ارتباط برقرار کنم . در فلسفه مشاء که از ارسطو سرچشمه می گیرد ، ذهن یا شعور به آیینه ای تشبیه می گردد که صورت اشیاء در آن نقش می بندد . اما یک وجه اختلاف بین ذهن و آیینه وجود دارد: در آیینه صور محسوسات نقش می بندد حال آنکه در ذهن یا شعور انسان همه آنچه که از معبر حواس عبور می کند نقش می بندد. علم را در واقع صورت حاصل در ذهن می دانند. علم بر دو گونه است:1- علم حصولی: علم به اشیا و امور دنیای خارج (مثل علم به دیوار و درخت پس از دیدن آن)، 2- علم حضوری: علم به حالات و کیفیات خود نفس ( مثلا عشق، نفرت، خشم). ذهن یا شعور دارای دو کیفیت کاملا متفاوت است: علم به دنیای خارج و علم به ذات خود. علم به دنیای خارج را آگاهی و علم به ذات خود را خودآگاهی می نامند. خودآگاهی حالت اصلی ذهن و وجه تمایز ذ ی شعور و غیرذی شعور شمرده می شود. برای مثال انسان به ذات خود آگاهی دارد اما درخت خودآگاهی ندارد.هوسرل معتقد است خودآگاهی وابسته به آگاهی است. یعنی اگر در دنیای خارج چیزی وجود نمی داشت که به آن آگاهی پیدا کنم به نفس خودآگاهی پیدا نمی کردم . هوسرل این جمله معروف را بیان می کند: «هر شعوری شعور به چیزی است».از گفته های هوسرل این چنین برمی آید که ذهن یا شعور و جهان یکجا و با هم حاصل می شوند در واقع ذهن یا شعور بدون جهان نامفهوم است .هایدگر معتقد است: بودن یعنی «بودن در جهان» و این «بودن در» را به معنای حرکت و جنبش تلقی می کند. که این در واقع همان نگرش هوسرل است، یعنی اگر بودن را تجربه کنیم و در جهان قرار بگیریم دارای ذهن و شعور خواهیم بود. به عقیده هوسرل و سایر فنومنولوژیست ها ، شعوری که ما به اشیاء پیدا می کنیم فقط منحصر به شناسایی آنها نیست. حواس پنج گانه آن چه در دنیای خارج است را گرفته و به ذهن یا شعور ما می فرستد. در آنجا آن شی با ارتباط با گذشته ها که در ذهن ثبت است شناسایی می گردد. اما این گونه شناسایی یا تجسم ذهنی فقط یکی از اشکال شعور است. علاوه بر این می توانم آن شیء را دوست داشته باشم، از آن بترسم یا از آن نفرت داشته باشم. این حالت ذهن یا شعور که می تواند از حد خود فراتر رود حیث التفاتی (Intentionality) نام دارد. در اینجا آن واکنش های ذهنی، نفرت، عشق، ترس، همدردی از ذهن جدا می شوند. آن گاه اشیا به صورت نفرتاور، خوش آیند، ترسناک و دوست داشتنی خود را به ما نشان می دهند. این ها چیزی نیستند مگر شیوه هایی برای کشف جهان، همان طور که می بینید هوسرل وحشت و جاذبه را در اشیاء مستقر کرد. او می گوید: اگر ما زنی را دوست داریم به این دلیل است که آن زن دوست داشتنی است. این گونه او ما را از زندگی «درونی» رهانید، زیرا همه چیز در بیرون است، همه چیز حتی خود ما: بیرون در جهان میان دیگران. و این با تعریف هربرت اسپنسر از انسان و جامعه تقریبا همخوانی دارد.هانری برگسون می گوید ذهن عین مغز نیست، ذهن و خودآگاهی به مغز وابسته است و با فنای آن از میان می رود. برای موجودی که خودآگاهی دارد زندگی یعنی تغییر و تغییر عبارت است از کمال و کمال عبارت است از آفرینش لایتناهی خویشتن. شاید هر حقیقتی عبارت است از زمان و استمرار و ضرورت و تغییر. برگسون زمان را نیز مانند مکان اساسی می داند و می گوید شکی نیست که زمان جوهر حیات و شاید هر حقیقت دیگر است. زمان عبارت است از تجمع و تکامل و استمرار. استمرار عبارت است از تکامل دایمی زمان گذشته که در آینده فرو می رود و افزون تر می شود. پس حیات امری زمانی است نه مکانی، وضع نیست بلکه تغییر است، کمیت نیست بلکه کیفیت است، تقسیم مجدد ماده وحرکت نیست بلکه ابداع مبرم و ساری است. اگر لحظه ای از تفکر بازایستیم و نفس خود را مشاهده کنیم، آنچه خواهیم دید ذهن است نه ماده، زمان است نه مکان فعل است نه انفعال، اختیار است نه جبر (فکر عبارت است از رقص ذرات مغز). زبان: مهم ترین، ساده ترین و پیچیده ترین وسیله ارتباطی افراد بشر و در واقع لازمه زندگی اجتماعی. گاهی زبان به مرتبه ادبیات و هنر نیز ترقی می کند. زبان دستگاهی از نشانه هاست (sign). هر چیزی که نماینده چیز دیگری جز خودش باشد نشانه است. کلمه از لفظ و معنی تشکیل شده که لفظ بر معنی دلالت دارد.نشانه= دال، مدلول، دلالت، لفظ، معنی=کلمهنشانه شامل کوچک ترین جزء معنی دار تا طولانی ترین جمله ها می گردد. مانند سکه دو رویه دارد یک رویه آن دال (significant) و رویه دیگر آن مدلول (signify) و رابطه میان آنها دلالت (signification) است. «مدلول» با عین خارجی یکی نیست بلکه به سمت آن نشانه می رود، همان گونه که دال بر مدلول دلالت دارد. نشانه حاصل قرارداد است. لفظ درخت بنا بر قرارداد ما دلالت بر درخت دارد، اما در طبیعت چنین رابطه ای وجود ندارد. شییی خارجی بدون قرارداد ما وجود دارد اما هم دال و هم مدلول امری قراردادی است. چون ارتباط مستقیم و در واقع بی واسطه میان افراد بشر ممکن نیست و برای این کار لازم است از ابزار زبان یا ابزار دیگری استفاده شود، این گونه می توان استنتاج کرد که: میان افراد بشر همیشه دو سد وجود دارد که تفهیم و تفهم بدون عبور از این دو سد میسر نخواهد بود. بنابراین می گویند زبان صورت اشیا را تغییر می دهد و برخی آن را مانع یا حجابی در راه تفاهم واقعی میان افراد بشر می دانند. نکته مهم این که بین ذهن و زبان کدام یک ابتدا به وجود آمده است؟ ابتدا ذهن بوجود آمده و در مسیر تکاملی زبان به تدریج شکل گرفته است . هر دو هم زمان در مسیر تکاملی رشد کرده اند . تکامل و پیدایش زبان مقدم بر ذهن بوده (نگاه چامسکی و میشل فوکو) برای بررسی نگاه اول که ذهن مقدم بر زبان است می توان به داستان «آهنگ روستایی» نوشته نویسنده فرانسوی آندره ژید اشاره کرد. این داستان دخترکی در یک خانواده روستایی است که از بدو تولد تقریبا از تمام حواس در حد امکان محروم می گردد و حتی در ابتدای سال های جوانی قادر به تکلم نیست و بسیاری از احساسات متعارف این دوران را دارا نمی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 9499

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 379 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

MOHIT AHMAD

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2010
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3 (62) (SUPPLEMENT)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    287
  • دانلود: 

    347
چکیده: 

A serious interconnection is shaping up between medicine on the one hand and humanities on the other, in they past two decades. Under the general heading of humanities, our medical sciences and practice face issues like medical ethics, medical and health sociology, Social history of medicine and the functions of arts and literature in medicine. We first take a look at the reason why art, culture and literature are in general connected to psychiatry? We use examples of literature and art in Iran and worldwide to search the answers to this question. Then we discuss the issue of creativity which is closely connected with psychiatry. Understanding the creative mind the relationship between creativity and illnesses, creativity in patients and how it can be used in treatments are also important. Among different schools that modern psychiatry is built upon them the psychoanalytical school and the thinking of its founder Zigmund Freud have a special importance; and this importance increases when we talk about literature and psychiatry. And we live in an era that all existing concept are under question. Modernism, realism, surrealism and all schools are considered not enough. Schools are created that no independent word could be found to name them and are named based on their temporal relationship with others. Schools like Post Modernism. And, this comes at a time that we talk about “Post Psychiatry”. What do all of these mean?

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 287

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

داوری آشتیانی رزیتا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3 (ضمیمه مجله شماره 62)
  • صفحات: 

    376-376
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1333
  • دانلود: 

    379
کلیدواژه: 
چکیده: 

در روانپزشکی کودک و نوجوان، همبودی به عنوان یک اصل مهم در نظر گرفته می شود. در اختلالات خلقی کودکان افرادی که معیارهای مانیا را کامل می کنند اغلب معیارهای حداقل یک اختلال روانپزشکی دیگر را نیز دارا هستند. اختلال بیش فعالی و نقص توجه، اختلال بی اعتنایی مقابله ای، اختلال سلوک و اختلالات اضطرابی بیشترین همبودی هایی هستند که با اختلال دو قطبی دیده می شوند. در نوجوانان مبتلا، سوء مصرف الکل و مواد به طور شایع دیده می شود. بنابراین کودکان و نوجوانان مبتلا باید از نظر احتمال اختلالات همراه دیگر به طور دقیق مورد ارزیابی قرار گیرند. در مبتلایان به اختلال دو قطبی در سنین قبل از بلوغ، اختلال بیش فعالی و نقص توجه ممکن است تا %90 موارد به طور هم زمان دیده شود، درحالی که تنها در 11 تا 22 درصد مبتلایان به اختلال بیش فعالی و نقص توجه، اختلال دو قطبی وجود دارد. از طرف دیگر افتراق علایم اختلال بیش فعالی و نقص توجه از اختلال دو قطبی نیز یک چالش بالینی است، زیرا محدودیت معیارهای تشخیصی، باعث هم پوشانی بعضی نشانه ها شده و در نهایت تشخیص را دچار مشکلاتی می کند. با این وجود، به کارگیری بعضی نکات ممکن است در تمایز این دو از هم کمک کننده باشد؛ از جمله تاریخچه خانوادگی اختلال دو قطبی و بعضی نشانه های کاراکتریستیک اختلالات خلقی نظیر خلق بالا ، بزرگ منشی و افزایش میل جنسی که در اختلال بیش فعالی و نقص توجه شایع نمی باشد. مدیریت مناسب کودکان مبتلا به اختلال دو قطبی و اختلال بیش فعالی و نقص توجه یک هدف بالینی قابل دسترس است که توسط روانپزشکان باید تحقق یابد. ارزیابی کامل شامل شرح حال دقیق ، مصاحبه بالینی و استفاده از پرسش نامه های رفتاری به تشخیص درست و درمان مناسب منجر خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1333

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 379 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0