هدف این پژوهش، بررسی و مقایسه مهارت های زندگی دانش آموزان دختر و پسر سه شاخه نظری، فنی حرفه ای و کاردانش مقطع متوسطه شهرستان گرمسار بر اساس الگوی وایلز و باندی در سال 88-1387 بوده است. روش پژوهش توصیفی – پیمایشی و جامعه آماری 3041 دانش آموز از سه مقطع متوسطه شهر گرمسار بود. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 342 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود که ضریب پایایی آن بیش از 0.85 محاسبه شد. داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون های کریسکال والیس و یومن ویتنی تجزیه و تحلیل گردید. در سه شاخه نظری، فنی حرفه ای و کاردانش در متغیرهای پیشرفت تحصیلی، اهمیت سازمان، حل مشکل، جستجوی دانش، عادت های خوب عقلی و جسمی، خویشتن پنداری، جهت یابی به خانواده و جهت یابی به آینده اختلاف معنی داری مشاهده نشد، ولی در متغیرهای رفتار همکارانه و آماده برای تغییر اختلاف معنی دار بود. در مورد متغیرهای پیشرفت تحصیلی، جستجوی دانش، عادت های خوب عقلی و جسمی، رفتار همکارانه و جهت یابی به آینده بین دختران و پسران با اطمینان دست کم 0.95 و در متغیر آماده برای تغییر، بین دختران و پسران با اطمینان 0.932 اختلاف وجود داشت، ولی در مورد متغیرهای اهمیت سازمان، حل مشکل، خویشتن پنداری و جهت یابی به خانواده تفاوتی معنادار مشاهده نشد.