هدف از این مطالعه، بررسی اثر بخشی آموزش پیش از ازدواج، بر قصه های عشق دانشجویان دختر مجرد، بر اساس نظریه قصه عشق اشترنبرگ، در شهرستان دزفول بود. در این پژوهش از بین داوطلبین شرکت در کارگاه آموزش پیش از ازدواج، تعداد 50 دانشجو به شکل تصادفی به عنوان گروه آزمایش در نظر گرفته شدند که به 2 گروه آزمایش و کنترل تقسیم گردیدند. جهت گردآوری داده ها از مقیاس قصه عشق اشترنبرگ استفاده گردید. طرح تحقیق از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغییری استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش پیش از ازدواج بر تغییر قصه های عشق جامعه پسند، سلطه جویی، سلطه پذیری، سرگرمی و لذت جویی موثر است و فرضیه های پژوهش در سطح 0.01 معنی دار بودند.