این پژوهش با هدف مقایسه میزان اثربخشی و پایداری یک ساله سه روش پیشگیری شناختی-رفتاری اجتماعی، سخنرانی و ارسال پیام کوتاه بر تغییر نگرش و هیجان طلبی (ابعاد بیزاری از یکنواختی و ماجراجویی) دانش آموزان دبیرستانی نسبت به سوء مصرف مواد انجام شد. در یک طرح پژوهشی تجربی تعداد 192 دانش آموز دختر و پسر انتخاب و در 3 گروه آزمایش و 1 گروه کنترل (هر گروه 24 نفر) گمارده شدند و طی 3 مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ساله سیاهه نگرش نسبت به مواد مخدر (قربانی، 1380) و ابعاد بیزاری از یکنواختی و ماجراجویی پرسشنامه هیجان طلبی زاکرمن (1969) را تکمیل کردند. گروه آزمایش (1) 10 جلسه 2 ساعته آموزش گروهی شناختی رفتاری اجتماعی، گروه آزمایش (2) 10 جلسه 2 ساعته سخنرانی و گروه آزمایش (3) به مدت 2.5 ماه پیام های پیشگیری را از طریق سرویس پیام کوتاه دریافت کردند. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان دادند که روش های پیشگیری در مرحله پس آزمون و پیگیری یک ساله بر تغییر نگرش، بیزاری از یکنواختی و ماجراجویی دانش آموزان نسبت به سوء مصرف مواد مخدر تاثیر معنادار داشته اند (P<0.01). در عین حال نتایج آزمون های تعقیبی بیانگر آن بود که روش شناختی رفتاری اجتماعی اثربخش تر از دو روش دیگر بود (P<0.01). ضمنا روش سخنرانی و ارسال پیام کوتاه در مرحله پیگیری یک ساله اثربخشی خود را بر روی ماجراجویی و بیزاری از یکنواختی از دست دادند (P<0.01). نتیجه گیری شد که هر سه روش پیشگیری بر تغییر نگرش تاثیر پایدار داشتند، در حالی که صرفا روش شناختی رفتاری-اجتماعی بر روی ابعاد هیجان طلبی تاثیر پایدار داشت.