مقدمه: کارهای خوب و بزرگ فقط با انگیزه های ممتاز و قوی انجام می گیرد. وجود موانع گوناگون می تواند میزان انگیزه و تلاش برای رسیدن به نتایج مطلوب را کاهش دهد. در این پژوهش انگیزه های تحصیلی دانشجویان و عوامل موثر بر آنها در مجتمع دانشگاهی امیرالمومنین (ع) مورد بررسی قرار گرفت.روش: این پژوهش با استفاده از روش های تحقیق توصیفی و کیفی انجام شد. از میان جامعه آماری دانشجویان در مرحله اول 271 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای؛ و در مرحله دوم 50 نفر به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارها پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه نیمه سازمان یافته بودند که روایی محتوایی پرسش نامه از سوی خبرگان تایید و اعتبار آن از طریق آزمون کرونباخ 0.91 محاسبه گردید. روایی و اعتبار مصاحبه ها نیز با روش های کیفی تایید شد. داده های کمی با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی و یافته های کیفی مطابق فنون پژوهش های کیفی تحلیل گردید.نتایج: مهمترین انگیزه های دانشجویان در زمینه های رشد و پیشرفت، کمال خواهی و علائق بوده است. انگیزه های اجتماعی و احترام در حد متوسط و انگیزه های شغلی و مقابله،پایین تر از متوسط بوده است. رابطه بین انگیزه های تحصیلی با متغیرهای تاهل، دوره تحصیلی، سن و سابقه از لحاظ آماری معنادار بوده است. انگیزه های دانشجویان دانشکده های مختلف تفاوت معناداری نداشته، اما انگیزه های دانشجویان کارشناسی نسبت به سایر دانشجویان قوی تر بوده است.بحث: بر اساس یافته ها برخی از ویژگی های دانشجویان، برنامه های آموزشی، موضوعات درسی، روش تدریس اساتید، کیفیت روابط ومناسبات، امکانات آموزشی و غیر آموزشی بر انگیزه های تحصیلی دانشجویان تاثیرگذار بوده اند .