هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین باورهای فراشناختی و طرحواره های ناسازگار اولیه با علائم وسواسی- اجباری دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و جامعه آماری 384 نفر (دختر 192 و 192 پسر) از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بودند که از بین آنها (192 مرد و 192 زن) به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری عبارت بودند از: پرسشنامه فراشناخت (MCQ-30)، فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره (SQ-SF) و پرسشنامه وسواسی-اجباری مادزلی (MOCI). نتایج تحلیل داده ها نشان داد که بین طرحواره ناسازگار اولیه و وسواس فکری –عملی (P=0.003 و r=0.18)، و بین باورهای فراشناختی و وسواس فکری-عملی در دانشجویان دختر و پسر رابطه وجود دارد (p=0.000 و r=0.22). طبق نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون به روش ورود مکرر ضریب همبستگی چند متغیری برای ترکیب خطی متغیرهای پیش بین طرحواره های ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی با وسواس فکری- عملی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز برابر با R=0.204 و R2=0.114 است که در سطح p=0.0000 معنادار است. با توجه به مقدار ضریب تعیین (R2) مشخص شده است که متغیرهای پیش بین 11 درصد از واریانس متغیر ملاک (وسواس فکری- عملی) را پیش بینی می کند. در واقع نتایج تحقیق نشان می دهد با افزایش طرحواره های ناسازگار اولیه، وسواس فکری-عملی دانشجویان نیز افزایش یافته است، همچنین با افزایش باورهای فراشناختی دانشجویان، وسواس فکری- عملی آنان نیز افزایش یافته است.