Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    12 (77)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1003
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1003

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    12 (77)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    998
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 998

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    12 (77)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3688
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3688

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    12 (پی در پی 77)
  • صفحات: 

    1016-1021
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1279
  • دانلود: 

    727
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: سندرم پیش از قاعدگی، شایع ترین اختلال سایکوسوماتیک در زنان است که به صورت دوره ای در فاز لوتئال قاعدگی بروز کرده و موجب اختلال در عملکرد آن ها می شود. مطالعه حاضر باهدف بررسی اثربخشی وب درمانی بر کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی در دانشجویان دختر دانشگاه رازی کرمانشاه صورت گرفت.مواد و روش کار: پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود که در پاییز و زمستان سال 1392 بر روی 60 دانشجوی دختر ساکن خوابگاه های دانشگاه رازی انجام شد. ابتدا یکی از خوابگاه های دخترانه دانشگاه رازی به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب گردید و سپس پرسشنامه سنجش روزانه علائم سندرم پیش از قاعدگی در بین دانشجویان توزیع شد. پس از دو سیکل متوالی پرسشنامه ها جمع آوری و نمره گذاری گردید و سپس از بین مبتلایان به سندرم پیش از قاعدگی 60 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جای گرفتند. گروه آزمایش طی یک ماه، آموزش ها و اطلاعات و دستورالعمل های مربوط به سندرم پیش از قاعدگی و درمان آن را از طریق پایگاه های موجود در وب دریافت کرده و منابعی از وب نیز که مربوط به پیشرفت تحصیلی بودند به گروه گواه معرفی گردید. سپس از اعضای هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد و داده های به دست آمده با استفاده از آزمون کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: بر اساس نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس، وب درمانی باعث کاهش معنی داری در نمره کل سندرم پیش از قاعدگی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در پس آزمون (P<0.003) شد.بحث و نتیجه گیری: به نظر می رسد وب درمانی در کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی موثر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1279

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 727 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ایمانی علی | مرادی علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    12 (پی در پی 77)
  • صفحات: 

    1022-1028
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    685
  • دانلود: 

    512
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: مطالعات قبلی نشان داده اند که ساکاروز باعث تسکین درد در برخی از پروسیجرهای دردناک در نوزادان می شود. ولی اثر ساکاروز در غلظت های متفاوت بر روی درد تزریق عضلانی کم و با نتایج متناقضی همراه بوده است. هدف از این مطالعه مقایسه تاثیر ساکاروز خوراکی 20، 30 و 50 درصد در تخفیف پاسخ های رفتاری درد ناشی از تزریق واکسن هپاتیت B در نوزادان ترم می باشد.مواد و روش ها: در این کارآزمایی بالینی سه سوکور نمونه ها به صورت تصادفی انتخاب و به 4 گروه تقسیم شدند. 2 دقیقه قبل از تزریق، در گروه های مورد 2 میلی لیتر از محلول ساکاروز با غلظت های 20 درصد یا 30 درصد و یا 50 درصد و در گروه شاهد همان حجم آب مقطر استریل به صورت خوراکی به نوزاد داده شد. قبل از تجویز ساکاروز، 2 و 7 دقیقه بعد از تجویز ساکاروز برای بررسی درد از مقیاس درد نوزادان تازه متولدشده [1] استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان دادند شدت درد 2 و 7 دقیقه بعد آر تجویز ساکاروز در گروه های مورد در مقایسه با گروه شاهد به طور معنی داری کم تر بود (p<0.05). تفاوت معنی داری بین غلظت های مختلف ساکاروز وجود نداشت.بحث و نتیجه گیری: ساکاروز با غلظت های مختلف ممکن است باعث کاهش درد ناشی از تزریق واکسن هپاتیت B در نوزادان ترم شود ولی تاثیر ساکاروز با افزایش غلظت افزایش نمی یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 685

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 512 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    12 (پی در پی 77)
  • صفحات: 

    1029-1038
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1014
  • دانلود: 

    615
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: آنژیوپلاستی عروق کرونری یکی از متداول ترین روش های درمانی بیماری های عروق کرونری محسوب می شود. از سویی دیگر، یکی از موارد عمده در ارتقا کیفیت درمان، مشارکت بیمار در امر درمان و مراقبت از خود می باشد. این مطالعه به منظور تعیین تاثیر اجرای طرح ترخیص بر توان خودمراقبتی بیماران تحت درمان آنژیوپلاستی عروق کرونری در مرکز آموزشی درمانی سیدالشهدا (ع) ارومیه انجام شد.مواد و روش کار: پژوهش حاضر، مطالعه ای مداخله ای از نوع شبه تجربی بود. 80 نفر از بیماران که شرایط ورود به مطالعه را داشتند به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب و در گروه های کنترل (40 بیمار) و مداخله (40 بیمار) قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسش نامه توان خودمراقبتی کرنی و فلسچر بود. در گروه کنترل اقدامات روتین بخش صورت گرفت و در گروه مداخله با استفاده از اجرای طرح ترخیص، بیماران اقدامات لازم جهت توان خودمراقبتی را فراvگرفتند. یک ماه بعد از ترخیص، بیماران نسبت به تکمیل پرسش نامه اقدام نمودند. تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS ویرایش 22 و با استفاده از آزمون های آماری توصیفی (میانگین±انحراف معیار) و استنباطی (تی مستقل و تی زوجی و کای اسکویر) انجام شد.یافته ها: در این مطالعه مشخص گردید تفاوت آماری معناداری در رفتار خودمراقبتی دو گروه کنترل و مداخله در زمان پذیرش و یک ماه پس از ترخیص وجود ندارد (P=0.181) مقایسه میانگین های رفتار خودمراقبتی، زمان پذیرش و یک ماه پس از ترخیص در دو گروه تفاوت آماری معناداری نشان داد (P=0.0001). تفاوت آماری معناداری هم درون گروه کنترل (P=0.001) و هم درون گروه مداخله (P=0.0001) در زمان یک ماه پس از ترخیص نسبت به زمان پذیرش وجود دارد.بحث و نتیجه گیری: اجرای برنامه طرح ترخیص تاثیر مثبتی در افزایش توان خودمراقبتی بیماران آنژیوپلاستی عروق کرونری داشت. بنابراین توصیه می شود ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و پرستاران با تقویت خودمراقبتی در این افراد بر اساس طرح ترخیص، باعث بهبود توانایی خودمراقبتی در بیماران آنژیوپلاستی عروق کرونری و کاهش عوارض ناشی از آن شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1014

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 615 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    12 (پی در پی 77)
  • صفحات: 

    1039-1049
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    990
  • دانلود: 

    621
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: بیماران سلول داسی شکل در برخورد با عوارض جدی و غیرقابل پیش بینی بیماری دچار مشکلات روانی عدیده ای می گردند که در سازگاری با بیماری آن ها را دچار مشکل می سازد و منجر به کاهش سطح کیفیت زندگی این بیماران می گردد. هدف این مطالعه تعیین تاثیر برنامه خودمدیریتی بر افسردگی، اضطراب و استرس در بیماران مبتلا به بیماری سلول داسی شکل است.مواد و روش ها: نمونه های این پژوهش نیمه تجربی را 69 بیمار سلول داسی شکل مراجعه کننده به درمانگاه تالاسمی بیمارستان شفا اهواز تشکیل می دادند که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. بیماران برنامه خودمدیریتی را با استفاده از الگوی خودمدیریتی 5A (بررسی، راهنمایی، توافق، کمک، پیگیری) به مدت 12 هفته دریافت نمودند. میزان افسردگی، اضطراب و استرس بیماران قبل از مداخله، هفته دوازدهم و هفته سی و ششم با استفاده از پرسشنامه 21- DASS ارزیابی گردید. تجزیه وتحلیل داده ها به وسیله نرم افزار آماری SPSS ویرایش 19 و با استفاده از آمار توصیفی، آزمون های تی زوجی، ویل کاکسون و آزمون اندازه های مکرر صورت گرفت.یافته ها: بین میانگین امتیازات افسردگی، اضطراب و استرس قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی داری مشاهده شد (p<0.001). آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر اختلاف معنی داری بین میانگین نمرات افسردگی، اضطراب و استرس در هفته دوازدهم و هفته سی و ششم بعد از مداخله در مقایسه با قبل از مداخله نشان داد (p<0.001).بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش برنامه خودمدیریتی در کاهش سطح افسردگی، اضطراب و استرس بیماران مبتلا به بیماری سلول داسی شکل موثر بوده است. بنابراین اجرای برنامه های خودمدیریتی به عنوان یک روش موثر در کاهش سطح مشکلات روانی بیماران سلول داسی شکل قابل توصیه است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 990

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 621 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    12 (پی در پی 77)
  • صفحات: 

    1050-1058
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1266
  • دانلود: 

    841
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: یکی از مهم ترین دلایل بیماری های مزمن بی تحرکی است. لذا با توجه به اهمیت اصلاح رفتار فعالیت فیزیکی زنان سالمند و به منظور تدوین راهبردهای آموزشی و مداخلاتی مناسب مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر فعالیت فیزیکی زنان سالمند انجام پذیرفت.مواد و روش کار: این مطالعه مداخله ای بر روی 200 نفر از زنان سالمند شهر ارومیه که به روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شدند انجام شد. در این پژوهش از مدل یابی معادلات ساختاری با کمک نرم افزار Smart PLS 3.5 و SPSS 21 جهت آزمون فرضیات و برازندگی مدل استفاده شد.یافته ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد آموزش اثر مثبت برافزایش آگاهی زنان سالمند از فعالیت فیزیکی و متعاقبا بر تغییر رفتار آنان داشته است. به طورکلی در این مطالعه آگاهی از فعالیت فیزیکی در طول فرایند مداخله آموزشی یعنی قبل از مداخله آموزشی (p=0.01، β =0.168) تا سه ماه (p=0.01، β=0.180) و شش ماه بعد از مداخله آموزشی (p=0.001، β=0.232). ارتباط مستقیم فزاینده با فعالیت فیزیکی زنان سالمند داشته است. آگاهی همچنین به واسطه سازه های نگرشی مدل اعتقاد بهداشتی به طور غیرمستقیم بر فعالیت فیزیکی آن ها اثر گذاشت. بعلاوه، نتایج مطالعه نشان داد که حساسیت درک شده، موانع درک شده، خود کارآمدی و آگاهی بیشترین تاثیر را بر رفتار داشته است. بنابراین این مدل قادر است تغییرات مربوط به متغیرهای وابسته به رفتار را پیش بینی کند.بحث و نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که مدل اعتقاد بهداشتی مدل مناسبی برای انجام مداخله آموزشی در زنان سالمند می باشد و آموزش فعالیت فیزیکی از طریق این مدل، رفتار زنان سالمند را ارتقا می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1266

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 841 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    12 (پی در پی 77)
  • صفحات: 

    1059-1070
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1001
  • دانلود: 

    700
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: مطالعات جهانی نشان می دهد که مشکلات سلامتی کودکان از شرایط اجتماعی که خود و والدین آن ها در آن کار و زندگی می کنند، تاثیر می پذیرد. ازجمله شرایط کار و اشتغال والدین در مشاغل گوناگون عامل تاثیرگذاری بر سلامت جسمی و روانی کودکان است. با توجه به محدودیت مطالعات ایرانی، در این پژوهش به بررسی ارتباط رضایت والدین از شغل و سلامت فرزندان آن ها پرداخته شده است.مواد و روش کار: در این مطالعه همبستگی، نمونه ای شامل 200 نفر زن و مرد دارای فرزند 5 تا 18 ساله از ادارات آموزش وپرورش و مدارس چهار منطقه آموزش وپرورش شهر مشهد به روش تصادفی طبقه ای با در نظر گرفتن جنس به عنوان طبقه مطالعه، با توجه به معیارهای ورود و خروج تحقیق انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از فهرست وارسی اطلاعات جمعیت شناختی، فرم 20 سوالی پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا و فرم 28 سوالی پرسش نامه سلامت کودک انجام شد. تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS و با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل رگرسیون خطی گام به گام انجام شد.یافته ها: ابعاد سلامت کودک به طور متفاوت و معناداری توسط سه بعد رضایت شغلی تبیین شدند. با توجه به 12 مدل رگرسیون اجراشده، بیشترین تبیین مربوط به بعد اثر عاطفی کودک (10 درصد توسط: رضایت بیرونی و رضایت کل)، نمره کل سلامت کودک (8.5 درصد: توسط رضایت کل) و بعد مشکلات عاطفی (7.7 درصد: توسط رضایت درونی) بود. دو بعد درد و انسجام خانواده توسط هیچ یک از ابعاد رضایت شغلی تبیین نشد.بحث و نتیجه گیری: رضایت شغلی والدین با سلامت کودکان در ارتباط است و تا حدی نقش تبیین کننده ای در سلامت کودکان ایفا می کند. علیرغم اهمیت شرایط کار والدین و تاثیر آن بر سلامت کودکان به عنوان یکی از تعیین کننده های اجتماعی سلامت در منابع جهانی، در ایران به این موضوع هنوز پرداخته نشده است. پیشنهاد می گردد پژوهش های آتی به بررسی این ارتباط و چگونگی تاثیر شرایط اشتغال در گروه های مختلف اجتماعی- اقتصادی توجه نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1001

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 700 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    12 (پی در پی 77)
  • صفحات: 

    1071-1080
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1598
  • دانلود: 

    946
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: ناتوانایی های حرکتی متعاقب سکته مغزی در انجام فعالیت های روزانه زندگی بیماران اختلال ایجاد می کند. برنامه مراقبت پرستاری در منزل روش مناسبی برای این گروه از بیماران جهت کسب استقلال عملکردی محسوب می شود. هدف این مطالعه تعیین اثربخشی برنامه مراقبت پرستاری در منزل بر فعالیت های روزانه زندگی بیماران مبتلا به سکته مغزی در شهر ارومیه می باشد.مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی شده است که در آن 60 نفر از بیماران مبتلا به سکته مغزی واجد شرایط در شهر ارومیه با روش تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده ها مقیاس فعالیت های روزانه زندگی بود که در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون تکمیل گردید. در گروه مداخله برنامه مراقبت پرستاری در منزل اجراشده و گروه کنترل مراقبت های معمول روزانه را دریافت کردند. داده های گردآوری شده در قالب نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.یافته ها: طبق نتایج بیشتر نمونه ها در هر دو گروه مرد، متاهل، در محدوده سنی بیشتر از 50 سال و دارای سطح سواد پایین بوده و اکثر آن ها ازنظر وضعیت مالی تا حدودی از زندگی خود راضی بودند. همچنین بین میانگین امتیازات بیماران در ابعاد فعالیت های روزانه زندگی با استفاده از شاخص بارتل و شاخص گسترده فعالیت های روزانه زندگی ناتینگهام در دو گروه مورد و کنترل قبل و بعد از اجرای برنامه مراقبت پرستاری در منزل اختلاف وجود داشت که این اختلاف ازنظر آماری و با استفاده از آزمون تی مستقل معنی دار بود (P=0.001).بحث و نتیجه گیری: برنامه مراقبت پرستاری در منزل باعث ارتقا فعالیت های روزانه زندگی و در نهایت افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سکته مغزی مقیم منزل می شود. گسترش خدمات پرستاری منظم در منزل برای این گروه از بیماران توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1598

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 946 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    12 (پی در پی 77)
  • صفحات: 

    1081-1088
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4082
  • دانلود: 

    537
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: وزن حساس ترین شاخص رشد و اندازه گیری آن یکی از راه های بررسی تندرستی است. ارتقاء روش های مراقبتی نوزادان نارس علاوه بر کاهش مشکلات و عوارض دوره نوزادی، می تواند در کاهش هزینه های مراقبتی آنان نیز موثر باشد. با توجه به اهمیت رشد و تکامل نوزادان نارس، این مطالعه باهدف بررسی تاثیر حمام در وان بر وزن گیری نوزادان نارس طراحی شد.مواد و روش کار: این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی است. 132 نوزاد نارس با سن حاملگی 32-37 هفته به روش تصادفی سازی به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. نوزادان گروه مداخله سه بار به فاصله یک روز در میان داخل وان حمام داده شده و گروه شاهد مراقبت روتین پوستی را دریافت کردند. در هر دو گروه مداخله و شاهد پیامد بالینی وزن، روزانه اندازه گیری و در چک لیست ثبت شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و روش های آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و P کم تر از 0.05 از لحاظ آماری معنی دار تلقی شد.یافته ها: نتایج نشان داد ازنظر تغییرات وزن در بین دو گروه مداخله و شاهد تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت (P>0.05).بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه که نشان دهنده افزایش وزن گیری نوزادان نارس بعد از حمام، در هر سه نوبت اندازه گیری نسبت به گروه شاهد بود، لذا توصیه می شود تا حمام دادن نوزاد و خصوصا حمام در وان در برنامه مراقبتی نوزادان بستری در بخش های نوزادان و NICU گنجانده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4082

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 537 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    12 (پی در پی 77)
  • صفحات: 

    1089-1096
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1273
  • دانلود: 

    517
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: یادگیری مهم ترین هدف سیستم آموزشی هر کشوری می باشد که عوامل متعددی چون نوع تفکر، سبک یادگیری، انگیزه، محیط مناسب، عوامل خانوادگی، اجتماع، کیفیت آموزشگاه، کیفیت مربی و... در آن تاثیر می گذارند. یادگیری و تفکر، هدف اساسی سیستم های آموزشی بوده و تفکر انتقادی به عنوان یک پیامد مطلوب در ارتباط با آموزش می باشد. سبک های یادگیری نیز بر یادگیری موثر است که از راه تجربه کسب می گردد و هر فرد متناسب با سبک یادگیری خود مطالب را اخذ و یاد می گیرد. سرزندگی وجود نشاط در متعلمان است و انگیزش، با یادگیری و پیشرفت تحصیلی مرتبط است. هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه سبک های یادگیری «وارک» با توسعه تفکر انتقادی، سرزندگی و انگیزش پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال تحصیلی 1393-94 است.مواد و روش کار: پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری، کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (2181نفر) بود که حجم نمونه با روش طبقه ای چندمرحله ای و به صورت تصادفی، با جدول مورگان 377 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه سبک های یادگیری «وارک» فلمینگ و میلس (2004)، پرسشنامه تفکر انتقادی واتسون، گلیزر، فرم الف (1980)، پرسشنامه سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین چاری (1391) و پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی هرمنس (1970) بوده که پایایی آن ها با آلفای کرونباخ (0.89) تایید شد.یافته ها: نتایج نشان داد 68 درصد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه دارای سبک های یادگیری خواندنی و نوشتنی، 14 درصد دارای سبک های یادگیری شنیداری، 12 درصد سبک های یادگیری دیداری و 6 درصد سبک های یادگیری مهارتی هستند. بین سبک های یادگیری «وارک» با سرزندگی و انگیزش پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه رابطه معناداری مشاهده گردید. سبک های یادگیری وارک 87.1 درصد، توسعه تفکر انتقادی، سرزندگی و انگیزش پیشرفت تحصیلی را در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تبیین نموده و باعث تبیین، توسعه تفکر انتقادی 83.6 درصد، سرزندگی 84.7 درصد و انگیزش پیشرفت تحصیلی 86.9 درصد می شوند.بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج تقویت سبک های یادگیری متعلمان برای توسعه تفکر انتقادی و بیشتر شدن سرزندگی و انگیزش پیشرفت تحصیلی واجب می باشد و مراکز آموزشی باید قبل از شروع به آموزش نوع سبک یادگیری متعلمان را بررسی و بر مبنای آن به آموزش و تعلیم و تربیت متعلمان اقدام نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1273

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 517 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    12 (پی در پی 77)
  • صفحات: 

    1097-1103
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    991
  • دانلود: 

    704
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: با توجه به اهمیت تاثیر بیماری سرطان در تمام ابعاد زندگی فرد مبتلا هدف این پژوهش، مقایسه هدف در زندگی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان و افراد عادی بود.مواد و روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری شامل کلیه افراد مبتلا به سرطان و افراد عادی در شهر ارومیه بود. نمونه این پژوهش متشکل از 80 نفر از بیماران مبتلا به سرطان و 80 نفر از افراد عادی از طریق همتاسازی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار به کار گرفته شده، پرسشنامه هدف در زندگی ماهولیک و کرامباف و مقیاس فرم کوتاه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) استفاده شد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد در مقایسه بین میانگین هدف در زندگی افراد مبتلا به سرطان و افراد عادی تفاوت معناداری وجود دارد. هم چنین نتایج نشان داد که در تمام ابعاد کیفیت زندگی بین افراد مبتلا به سرطان و افراد عادی تفاوت معناداری وجود دارد (p<0.001).بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، به نظر می رسد که افراد مبتلا به سرطان از اهداف زندگی و کیفیت زندگی پایین تری برخوردارند که اهمیت توجه در این زمینه را برای مراقبین ضروری می سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 991

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 704 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    12 (پی در پی 77)
  • صفحات: 

    1104-1118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1242
  • دانلود: 

    694
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: مصرف کنندگان سیگار یک جمعیت آسیب پذیر محسوب می شوند زیرا آن ها در معرض بیماری های مختلف قرار دارند و میزان های ابتلا و مرگ و میر در آن ها بالاست. میزان شیوع مصرف سیگار در ایران نسبتا بالاست و پرستاران می توانند با استفاده از رویکردهای کیفی نقش کلیدی در کاهش آن داشته باشند. این مطالعه با رویکرد کیفی درصدد شناسایی الگوهای مصرف سیگار در بزرگ سالان ایرانی است.مواد و روش کار: مطالعه حاضر با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوی قراردادی انجام پذیرفت. شرکت کنندگان در این مطالعه 30 نفر بودند و با استفاده از روش های مصاحبه انفرادی، اخذ سناریو، پاسخگویی به پرسشنامه اولیه و تکمیلی، پاسخگویی به پرسشنامه مخصوص فروشندگان سیگار و بحث گروهی موردبررسی قرار گرفتند. برای نیل به داده های باارزش چهار بعد مقبولیت داده ها، وابستگی داده ها، تایید پذیری و انتقال پذیری موردتوجه بوده است.یافته ها: یافته های این مطالعه در 5 طبقه اصلی و 15 زیرطبقه خلاصه شدند. طبقات اصلی مطالعه عبارت بودند از: الگوی روشن کردن سیگار با 3 زیر طبقه وابستگی مصرف سیگار، مشاهده مصرف سیگار و رفتار شرطی سازی، الگوی تهیه سیگار با 3 زیرطبقه نحوه خرید سیگار، اولویت خرید سیگار و رفتار سیگاری ها در صورت نداشتن سیگار، الگوی مصرف سیگار با 3 الگوی اذیت نکردن دیگران، اذیت کردن ناخواسته دیگران و اذیت شدن فرد سیگاری، الگوی تبادل سیگار با 4 زیرطبقه درخواست سیگار، پاسخ به درخواست سیگار، پیشنهاد سیگار و پاسخ به پیشنهاد سیگار و درنهایت الگوی افزایش سیگار با 2 زیر طبقه علل افزایش و نتیجه افزایش.بحث و نتیجه گیری: بدون شناسایی الگوهای مصرف سیگار نحوه تعامل تیم سلامت با افراد سیگاری صحیح نخواهد بود و افراد سیگاری در برابر پرسنل تیم سلامت حالت تدافعی خواهند داشت. درک فرد سیگاری و رفتارهای وی به عنوان یک مددجو مبنی بر اینکه چگونه سیگار تهیه و تبادل می شود؟، چرا سیگار روشن می شود؟ مزایای سیگار برای فرد سیگاری چیست؟ فرد سیگاری در صورت نداشتن سیگار چه وضعیتی پیدا می کند؟ و چرا افراد سیگاری با دود سیگار خود موجب رنجش دیگران می شوند؟ کمک شایانی به برقراری یک ارتباط مناسب بین پرستار و فرد سیگاری می نماید و این ارتباط می تواند بستر را برای آموزش افراد سیگاری و ترک سیگار فراهم نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1242

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 694 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button