Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

مدیریت فرهنگی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    63-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    716
  • دانلود: 

    244
چکیده: 

مقدمه و هدف پژوهش: شناسایی عواملی که بر گرایش کارآفرینانه سازمان موثر هستند و بررسی تاثیر این عوامل ضروری است. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانه سازمان در شرکت خودروسازی زامیاد است.روش پژوهش: روش این تحقیق بر مبنای هدف از نوع کاربردی، بر مبنای نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی پیمایشی و بر مبنای نوع داده های استفاده شده از نوع کمی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارشناسان شرکت خودروسازی زامیاد (180) نفر است. آزمون های رگرسیون خطی ساده و رگرسیون چندگانه برای آزمودن فرضیه ها استفاده گشت. همچنین مفروضات آزمون رگرسیون نیز توسط آزمون دوربین-واتسون لحاظ گشت.یافته ها: با تایید فرضیه های پژوهش یافته های زیر حاصل گشت:1) فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانه کارشناسان شرکت خودروسازی زامیاد تاثیر مثبت و معناداری دارد.2) میزان انطباق پذیر بودن سازمان بر گرایش کارآفرینانه کارشناسان شاغل در شرکت زامیاد تاثیر مثبت دارد.3) میزان درگیر شدن کارشناسان شرکت زامیاد در کارشان بر گرایش کارآفرینانه آنها تاثیر مثبت و معناداری دارد.4) رسالت سازمان بر گرایش کارآفرینانه کارشناسان شرکت زامیاد تاثیر مثبت و معناداری دارد.5) میزان پایداری کارشناسان شرکت زامیاد بر گرایش کارآفرینانه آن ها تاثیر مثبت و معناداری دارد.نتیجه گیری: برای ایجاد گرایش کارآفرینانه در افراد یک سازمان باید روی فرهنگ آن سازمان تمرکز کرد و در جهت هماهنگی ارزش ها و هنجارهای افراد با هنجارها و ارزش های سازمان قدم برداشت. در این راستا تمامی ابعاد فرهنگ سازمانی (شامل انطباق پذیری، درگیر شدن در کار، رسالت سازمان و پایداری کارکنان) بر گرایش کارآفرینانه سازمان موثر هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 716

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 244 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نشریه: 

مدیریت فرهنگی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    79-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1470
  • دانلود: 

    548
چکیده: 

مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش با هدف مشخص نمودن راهکارهای نهادینه سازی وجدان کاری و فرهنگ خودکنترلی در کارکنان واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران انجام شد.روش پژوهش: در یک جمع بندی کلی، تحقیق حاضر، یک تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی می باشد. همچنین از آنجایی که نتایج این تحقیق می تواند به طور عملی، مورد استفاده قرار گیرد، یک تحقیق مورد پژوهشی کاربردی می باشد. همچنین برای تجزیه تحلیل داده ها از ابزار آمار استنباطی استفاده شده است.جامعه آماری تحقیق حاضر به منظور انجام مطالعات میدانی شامل کلیه کارکنان واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در استان مازندران (1600 نفر) می باشد.یافته ها: جهت تبیین راهکارهای نهادینه سازی وجدان کاری و فرهنگ خودکنترلی کارکنان واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران، تجزیه و تحلیل با استفاده از آزمون های مختلف نظیر آلفا، رگرسیون، همبستگی، فریدمن و دیگر آزمون های مورد نیاز با به کارگیری نرم افزارهای کامپیوتری مانند SPSS و Excel انجام گردید.نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر با هدف تبیین راهکارهای فرهنگ خودکنترلی و وجدان کاری کارکنان واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران نشان می دهد که عوامل فرهنگی- اجتماعی، فردی- شخصیتی، خانوادگی- تربیتی بر نهادینه سازی فرهنگ خودکنترلی و وجدان کاری کارکنان تاثیرگذارند و مسئولان امر در سازمان باید به آن ها عنایت و توجه کافی را لحاظ کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1470

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 548 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
نشریه: 

مدیریت فرهنگی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    1-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1431
  • دانلود: 

    669
چکیده: 

مقدمه و هدف پژوهش: در این مقاله بررسی می شود که گلستان سعدی با برخوردار بودن از نثر فارسی و نیز صنایع ادبی، می تواند از سه منظر نگریسته شود: یکی از منظر ادبی، دیگری از منظر پند و اندرز، و در نهایت از منظر نقد فرهنگی- اجتماعی زمانه. هر یک از این سه منظر در خلال هفت قرن گذشته در زمره مخاطبان گلستان به شمار آمده اند، اما در این مقاله منظر سوم از اهمیت بیشتری برای تحلیل محتوای متن برخوردار بوده است.روش پژوهش: در این مقاله با تکیه بر رخداد مهم زمانه سعدی که همان حمله قوم مغول به سرزمین ایران بوده است، این متن به مثابه متنی در حوزه ادبیات پایداری ملاحظه شده و با چنین نگرشی از منظر مدیریت فرهنگی و با بهره گیری از نظریه سرمایه فرهنگی پیر بوردیو، کوششی برای برون رفت از دشوارهای فرهنگی روزگار کنونی صورت گرفته است. بدین منظور شش مولفه اصلی در عناصر فرهنگی مشتمل بر باورها، ارزش ها، هنجارها، نقش ها، نمادها، و صنایع فرهنگی به ترتیب بر پایه حکایت های گلستان شناسایی شد.یافته ها و نتیجه گیری: در میان عناصر سازنده فرهنگ، نقش باورها در ارتقاء سرمایه فرهنگی بیش از دیگر عناصر اهمیت دارد. دلیل اصلی چنین نقشی برای «باورها» ناشی از میزان ماندگاری آن در طی قرون آتی و نیز مایه قوام بخش بسیاری از اقشار جامعه است. همچنین ملاک اصلی برای ارزش گذاری دیگر عناصر فرهنگی برخاسته از «باورها» است. به تعبیر بوردیو سرمایه فرهنگی عینی و نهادی در گرو سرمایه فرهنگی ذهنی است، «باورها» که از میزان اهمیت بیشتری برخوردار است، نقش بنیادین در شکل دهی به ارتقاء سرمایه فرهنگی ذهنی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1431

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 669 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مدیریت فرهنگی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    33-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2475
  • دانلود: 

    646
چکیده: 

مقدمه و هدف پژوهش:. از جمله موضوعات فرهنگی مهم در مهندسی فرهنگی، نظام آموزشی و به خصوص آموزش و پرورش می باشد که معلمان در این فراگرد و در تربیت شهروندان مطلوب در جامعه نقش بنیادی دارند. مهندسی فرهنگی نظام آموزشی باید شامل هر چهار مولفه این نظام یعنی: معلم و استاد، دانش آموز و دانشجو، محتوای آموزشی و ساختار آموزشی باشد. مقاله حاضر به بررسی تاثیر معلمان مقطع متوسطه در ابعاد و مولفه های مهندسی فرهنگی و به تبع آن در تربیت شهروند شایسته پرداخته است. هدف این پژوهش شناسایی نقش معلمان مقطع متوسطه منطقه پنج آموزش و پرورش شهر تهران در مهندسی فرهنگی در سه بعد آموزشی، اجتماعی، سیاسی جهت تربیت شهروندان شایسته و کارآمد می باشد.روش پژوهش: این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و مطالعه موردی انجام شده است. مطالعه موردی این مقاله دانش آموزان و معلمان مقطع متوسطه منطقه پنج آموزش و پرورش شهر تهران می باشد. قالب مفهومی و مدل این طرح نیز مدل شاین می باشد.یافته ها: یافته ها نشان می دهد که مهندسی فرهنگی دارای ابعاد، مولفه ها و شاخص های گوناگونی مانند بعد (فرهنگی) آموزشی، اجتماعی و سیاسی است.نتیجه گیری: این پژوهش سعی دارد تا با معرفی سه بعد (فرهنگی) آموزشی اجتماعی سیاسی مهندسی فرهنگی، نقش معلمان مقطع متوسطه منطقه پنج شهر تهران را در این ابعاد روشن نماید. همچنین سعی دارد تا با ارائه پیشنهاداتی برای ارتقای نقش معلمان مقطع متوسطه در مهندسی فرهنگی کشور بکوشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2475

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 646 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نشریه: 

مدیریت فرهنگی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    49-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1724
  • دانلود: 

    382
چکیده: 

مقدمه و هدف پژوهش: تاثیر فرهنگ بر سیستم های مالی و مدیریتی و زیرمجموعه های آن از قبیل سیستم های مالیاتی هر کشوری امری مسلم است لذا چارچوب و مدلی برای این تاثیرات ضروری به نظر می رسد تا با این مدل ها به بررسی و آزمون ارتباط بین ارزش های فرهنگی بر سیستم های مالیاتی در کشورهای مختلف پرداخت. هدف این پژوهش تبیین ارتباط بین ارزش های فرهنگی هوفستد با ارزش های سیستم های مالیاتی می باشد.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از نظر ماهیت، پژوهشی توصیفی- پیمایشی می باشد. برای جمع آوری ادبیات تحقیق از روش های کتابخانه ای استفاده شده و ابزار گردآوری اطلاعات مربوط به آزمون فرضیات پرسش نامه می باشد. پرسش نامه ای که متغیرهای فرهنگی را اندازه می گیرد همان پرسشنامه ای است که توسط خود هوفستد طراحی شده است و برای کمی کردن متغیرهای ارزش های سیستم های مالیاتی از پرسشنامه ای که در آن از تعاریف متغیرها و با استفاده از نظرات کارشناسان مالیاتی و مالی برای طراحی استفاده شد. پس از این که پرسش نامه ها توزیع و جمع آوری گردید با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، نرمال بودن داده ها آزمون شد و از آزمونهای آماری ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون برای آزمون فرضیات استفاده شد.یافته ها: یافته های این پژوهش ارتباط بین ابعاد فرهنگی (فردگرایی، فاصله قدرت، اجتناب از عدم اطمینان و مردمنشی) و ارزش های سیستم های مالیاتی (سادگی و شفافیت) را نشان می دهد.نتیجه گیری: برای توسعه مدل تئوریکی تاثیر فرهنگ بر سیستم های مالیاتی، از چارچوب فرهنگی هوفستد (1980) و گری (1988) در این مطالعه استفاده شد. هشت فرضیه بصورت تجربی مورد آزمون قرار گرفتند که این فرضیه ها ابعاد فرهنگی هوفستد را با ارزش های سیستم های مالیاتی یعنی سادگی و شفافیت مالیاتی مرتبط می سازند. نتایج حاصل از این پژوهش، چهار فرضیه از هشت فرضیه موجود را تایید کردند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1724

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 382 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نویسندگان: 

SALEHI MOHAMD | NIAZAZARI K. | KASHEF HOSNA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2012
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    63-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    247
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction and aim: Nowadays pay attention to Work Commitment & Self Control Culture in organization, actually is an ethical and humanistic view to work and organization. Because ethics in professional ethic lead to commitment to duties in the best way and without external control and the improvement of work result, social situation, inner satisfaction and calmness of person. Current study was done by the aim of the And Explanation of Strategies of Work Commitment & Self Control Culture Institutionalization of Mazandaran Province Azad University Units' personnel.Methodology: Social statistics were consisting of 1600 persons of Azad University Units' personnel which 310 persons were selected as sample statistics from Morgan table. Data were gathered through questionnaire and then hypothesis were tested.Results: The result of regression tests between variables showed that there was a significant relationship between cultural – social factors and self control culture, individual-personal factors and self control culture, family- training factors and self control culture and cultural – social factors and work commitment, individual-personal factors and work commitment and family- training factors and work commitment. And also the result of correlation test showed that there is a relationship between Work Commitment & Self Control Culture, cultural – social factors and, individual-personal factors, cultural – social factors and family- training factors, individual-personal factors and family- training factors. The Friedman results also indicated that among studied variables, family- training factors by rate of 3.40 and cultural – social factors by rate of 2.80 have the most and the least importance in the view of respondents.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 247

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2012
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    63-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    310
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction and aim: Identification of constructs that influence on EO and also investigating their impact on EO is very important. Our study aims to investigate the impact of organizational culture on EO in Zamyad Company. Methodology: This study is practical, descriptive survey, and quantitative. Our sample contains the experts of Zamyad Company who are about 180 people. We used all of the people in our sample for analyzing because they were few and limited. 133 completed questionnaires were returned. We used simple and multiple linear regressions for analyzing the collected data. Besides, assumptions of regression investigated using Durbin-Watson test.Findings: With confirmation of our hypothesizes, these findings has build:1) Organizational culture has a significant and positive impact on entrepreneurial orientation of Zamyad Company.2) Adaptability of organizations has a significant and positive impact on entrepreneurial orientation of Zamyad Company.3) Involvement of organizations has a significant and positive impact on entrepreneurial orientation of Zamyad Company.4) The mission of organizations has a significant and positive impact on entrepreneurial orientation of Zamyad Company.5) Consistency of organizations has a significant and positive impact on entrepreneurial orientation of Zamyad Company.Conclusion: For managers to identify factors influencing in EO. With regard to confirmation of our hypothesizes, we conclude that managers should control the organizational cultural for implementing entrepreneurial activities. Therefore, all of the dimensions for organizational culture (including: adaptability, involvement, mission, and consistency) have a significant and positive impact on organization’s entrepreneurial orientation.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 310

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مدیریت فرهنگی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    99-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1301
  • دانلود: 

    282
چکیده: 

مقدمه و هدف پژوهش: امروزه سازمان ها در اکثر کشورهای توسعه یافته در حال انتقال از حالت بوروکراتیک و اداری به وضعیت کارآفرینی می باشند. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی و رابطه آن با کارآفرینی سازمانی در بانک ملت استان گلستان – گرگان می باشد.روش پژوهش:در تحقیق حاضر روش پژوهشی توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل 200 نفر که با توجه به جدول مورگان حجم نمونه لازم برابر با 150 نفر می باشد روش نمونه گیری طبقه ای-تصادفی است. ابزار جمع آوری داده ها، دو پرسشنامه محقق ساخته بوده است که پس کسب اطمینان بیشتر از روایی پرسشنامه ها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. ضریب پایایی آن ها توسط آلفای کرونباخ برای فرهنگ سازمانی 0.874 و برای کارآفرینی 0.869 برآورد گردید. از آزمون کولموگروف –اسمیرنوف برای تعیین نرمال بودن توزیع متغیرها، و از ضریب همبستگی اسپیرمن برای محاسبه رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته استفاده به عمل آمد.یافته ها: با توجه به نتایج حاصله از آزمون فریدمن؛ «نوآوری و ریسک پذیری»، «توجه به تیم» و «توجه به اعضاء» به عنوان مولفه های کارآفرینی به ترتیب رتبه اول تا سوم را احراز کردند.نتایج پژوهش: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بین تمام ابعاد فرهنگ سازمانی) با کارآفرینی سازمانی با سطح اطمینان 95 درصد، همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1301

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 282 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

شاهینی حسین علی

نشریه: 

مدیریت فرهنگی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    115-123
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3075
  • دانلود: 

    1037
چکیده: 

مقدمه و هدف پژوهش: امروزه بشر نگران آینده زمین و وارثان خود می باشد. شاید اگر آیندگان زمینی نیز امروز می توانستند به مانند مالکان، کارکنان و مشتریان سازمان های امروزی از حق و حقوق خود دفاع کنند، بزرگ ترین جنگ عالم گیر بین امروز و فردا بپا می شد و اینک که چنین توانی را ندارند، بعضی از مالکان خودخواه زمینی تنها به شعارهایی بسنده می کنند که به فکر حقوق آیندگان نیز هستیم. بررسی راهکارهای ارتقای مسئولیت اجتماعی در میان مدیران ناگزیر است به ابعاد مسئولیت سازمانی، کارکردهای اقتصادی و حقوقی توجه لازم داشته باشد چرا که ارتباط معناداری این سه مولفه به هر چه میزان قوی باشد می تواند راهکار مورد نظر را تقویت نماید.روش پژوهش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی- پیمایشی محسوب می گردد که برای جمع آوری اطلاعات پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است.یافته ها: با استفاده از آزمون کای اسکوئر (کای دو) مشخص شد بین مولفه های سازمان، حقوقی و اقتصادی رابطه معنا داری وجود دارد.نتیجه گیری: نتایج نهایی حاصله از پژوهش نشان دهنده این مطلب است که: در بخش مسئولیت سازمانی شامل مولفه های: ضوابط رفتاری، اخلاقی و اطاعت پذیری، فعالیت های اجتماعی و فرهنگی مطلوب و موثر، میزان تعهد مدیران، و میزان نظارت بر امور سازمانی، ایجاد دلبستگی در نیروهای تخصصی، و شیوه عمل مدیران، حسن اجرای امور و برنامه ها در ارتقاء مسئولیت اجتماعی تاثیرگذار هستند با توجه به اینکه ضعیف ارزیابی شده اند لازم است مورد توجه جدی قرار بگیرد. در بخش اقتصادی: کاهش فساد اداری، کاهش فقر، افزایش رفاه عمومی، بین شفافیت در فعالیت های اداری، اقتصادی و تجاری، بازدهی مناسب و مطلوب، بین کاهش هزینه ها و افزایش کارایی، تامین نظر مشتریان یا مراجعین مولفه های تاثیرگذار بودند برای ارتقاء مسئولیت اجتماعی می بایست مورد اهتمام جدی مدیریت قرار بگیرد. در بخش حقوقی: برای ارتقاء مسئولیت اجتماعی و تعلیم و تربیت مطلوب و مناسب، و ایمنی و بهداشت، مسئولیت حقوقی، رعایت حقوق کارکنان، رعایت حقوق ذینفعان از مولفه های تاثیرگذار بود که در بررسی به عمل آمده ضعیف ارزیابی شده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3075

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1037 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

مدیریت فرهنگی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    125-136
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1142
  • دانلود: 

    244
چکیده: 

مقدمه: آگاهی از موانع پژوهش جهت برنامه ریزی های موثر به منظور ارتقای کمی و کیفی پژوهش در دانشگاه های کشور ضروری به نظر می رسد؛ لذا پژوهش حاضر به منظور شناسایی موانع اصلی پژوهش و بررسی وضعیت موجود آن ها در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری صورت پذیرفت.روش پژوهش: این پژوهش، مطالعه ای توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری به تعداد 162 نفر در سال تحصیلی 90_89 بود که از این میان 113 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسش نامه محقق ساخته 26 سوالی در طیف پنج گزینه ای لیکرت که روایی صوری و محتوایی آن تایید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0.75 به دست آمده بود، استفاده گردید. داده ها با کمک نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های تحلیل عاملی و t تک نمونه ای تحلیل گردیدند.یافته ها: عوامل «فرهنگ پژوهشی جامعه» و «آموزش محوری» به عنوان مهم ترین و عامل «سیستم حمایتی» به عنوان کم اهمیت ترین موانع پژوهشی از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری مطرح گردیدند.نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که مهم ترین مانع انجام پژوهش، فقر فرهنگ پژوهشی در جامعه می باشد. در واقع این امر سبب می شود تا پژوهش نه تنها به عنوان یک ضرورت در توسعه علمی و به تبع آن توسعه همه جانبه کشور، قلمداد نگردد بلکه به آن به عنوان کالایی تجملاتی نگریسته شود و به این ترتیب عزمی جدی در رفع موانع متعددی، که خود ناشی از همین فقر فرهنگ پژوهش هستند، وجود نداشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1142

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 244 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button