Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    2-7
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    832
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

زمینه و هدف: بهره برداری از کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی ایران یکی از سرمایه گذاری های عظیم علمی طی چند سال گذشته بشمار می آید. هدف از این پژوهش، بررسی اثر بخشی کتابخانه دیجیتال ملی به عنوان یک مداخله علمی از طریق تحلیل استنادی پایان نامه های فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی طی سال های قبل و بعد از دسترسی به آن بوده است.روش: این مطالعه بصورت تحلیلی روی کلیه پایان نامه های رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل از سال 1386 تا 1389 اجرا شد. جهت جمع آوری اطلاعات، از بخش منابع پایان نامه ها رونوشتی تهیه و اطلاعات کتابشناختی استنادها روی برگه هایی تهیه شده توسط تیم پژوهش که در مطالعه مشابهی استفاده شده بود، ثبت گردید. برای پردازش داده ها از شاخص های آمار توصیفی همچنین آزمون آماری آنالیز واریانس استفاده گردید.یافته ها: با توجه به استفاده از 5334 منبع علمی در 111 پایان نامه مورد بررسی، میانگین تعداد منابع مصرفی طی هر یک از سال های فوق فاقد اختلاف معنی دار آماری بوده و استفاده از مجلات ضمن رشد نسبی بهتر در مقایسه با دیگر منابع، اصلی ترین نوع از منابع مورد استفاده (80%) بوده اند. نتایج همچنین گویای وقوع اثر مثبت و معنی داری در هبود سن منابع نبود.نتیجه گیری: بدلیل تغییرات اندک در تعداد، سن و نوع منابع مورد استفاده در پایان نامه های فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی طی سال های قبل و بعد از بهره برداری از کتابخانه ملی دیجیتال، اثر این عامل تاکنون ناچیز و پژوهش های بیشتر همراه با اتخاذ تدابیر لازم به منظور بهبود منابع و بسط بهره برداری از آن ضروریست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 832

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    8-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1396
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

زمینه و هدف: یکی از راه های بهبود آموزش پرستاری، استفاده از الگوهای نوین تدریس می باشد. یکی از این روش های دانشجو محور که اخیرا مطرح شده، تدریس مبتنی بر مورد می باشد. لذا این پژوهش با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی زنجان درباره روش تدریس مبتنی بر مورد و مقایسه آن با روش سخنرانی مقایسه روش تدریس مبتنی بر مورد با روش سخنرانی در سال 1390 انجام شده است.روش: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که در آن، 30 نفر از دانشجویان ترم 6 پرستاری که در حال گذراندن واحد پرستاری مراقبت های ویژه بودند انتخاب شدند، مطالب جلسه به دو بخش تقسیم شد بخش اول بر اساس الگوی تدریس مبتنی بر مورد و بخش دوم از طریق سخنرانی ارائه شد. و هر یک از بخش ها 45 دقیقه طول کشید. در پایان جلسه از دانشجویان خواسته شد تا این دو روش را مقایسه کرده و پرسشنامه مطالعه را تکمیل نمایند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: بر اساس نتایج مطالعه، بیشترین نسبت نمونه ها (66.7 درصد از دانشجویان) کاملا موافق بودند که روش تدریس مبتنی بر مورد در مقایسه با سخنرانی باعث افزایش درک مطلب دانشجویان می شود. همچنین، نتایج مطالعه نشان داد که اکثریت دانشجویان از این روش جدید رضایت خیلی بالایی داشتند بطوری که در مقیاس 0 تا 10 امتیازی، میانگین رضایت آنها 1.8±8.38 بود. اما تفاوت معنی داری بین دوجنس یافت نشد (0.05<p).نتیجه گیری: بر اساس نتایج نتیجه می گیریم که روش تدریس مبتنی بر مورد در مقایسه با سخنرانی کارایی بیشتری دارد و از آنجا که این روش بسیار آسان بوده و به سهولت قابل اجراست بنابراین مربیان پرستاری می توانند از این روش برای ارتقا یادگیری دانشجویان استفاده نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1396

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    13-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1488
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

زمینه و هدف: با توجه به افزایش کارایی و بهره وری بالای یک سازمان در شرایط کار تیمی، تغییر جهت به سمت رویکرد تیم محوری می تواند باعث افزایش اعتماد به سازمانهای مراقبت سلامت شود. باید توجه داشت که کار تیمی، از وظیفه متفاوت است اما هر دوی آنها برای تیم ضروری هستند، بعلاوه در مراقبت سلامت دانش و مهارت در انجام وظیفه کافی نیست و باید همراه با عملکرد تیمی باشد. بنابراین آموزش کار تیمی در دانشگاهها ضروری بنظر می رسد بنابراین این نیاز احساس شد تا تاثیر آموزش دانشگاهی بر دیدگاه دانشجویان نسبت به کار تیمی بررسی گردد.روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی-تحلیلی می باشد که در دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1390 انجام شد. حجم نمونه تمامی دانشجویان ترم اول و ترم آخر در رشته های پزشکی، پرستاری، علوم آزمایشگاهی، هوشبری، رادیولوژی، اتاق عمل، و مامایی که جمعا 410 نفر می باشند و به روش سرشماری نمونه گیری شدند. روش جمع آوری اطلاعات پرسشنامه است که روایی و پایایی آن تایید گردیده است روش تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و با آزمون تی نمونه های مستقل انجام شد.یافته ها: از تعداد 410 پرسشنامه استاندارد 326 مورد پر شده و به محقق برگردانده شد، که از این موارد تعداد 177 نفر ترم اول و 149 نفر ترم آخر می باشند. در آنالیز انجام شده بین دانشجویان ترم اول و دانشجویان ترم آخر در مورد دیدگاه کار تیمی هیچگونه اختلاف معنی داری دیده نشد (P>0.05). دانشجویان مامایی حائز بالاترین و دانشجویان پرستاری حائز پایین ترین نمره دیدگاه کار تیمی بودند. دیدگاه دانشجویان پرستاری نسبت به کار تیمی در ترم آخر نسبت به ترم اول افت معنا دار و دیدگاه دانشجویان علوم آزمایشگاهی و رادیولوژی افزایش معنا داری از لحاظ آماری داشت.بحث و نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که تحصیلات دانشگاهی در مجموع منجر به تغییری در دید دانشجویان نسبت به کار تیمها نشده است، بنابراین باید راهکارهایی برای آموزش اصول کار تیمی و افزایش نگرش کار گروهی در دانشجویان اندیشیده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1488

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    17-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1122
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

زمینه و هدف: آموزش پزشکی باید به عنوان یک فرآیند دینامیک دیده شود و با عنایت به علم روز و نیاز آموزشی فراگیران مرتبا مورد پایش و ارزیابی قرار گرفته و در صورت لزوم تغییر در برنامه داده شود. با توجه به رشد سریع علم در حوزه ویروس شناسی، و گذشت بیش از 25 سال از برنامه موجود آموزش پزشکی، ضرورت بازنگری در برنامه آموزشی این درس از جنبه های کمی و کیفی وجود دارد. با عنایت به اهمیت نظر دانشجویان پزشکی، به عنوان فراگیران موضوع، بر آن شدیم تا طی یک نظر سنجی دیدگاه دانشجویان را درباره وضع موجود درس ویروس شناسی پزشکی به لحاظ محتوا و کمیت جویا شویم.روش: جامعه این پژوهش، دانشجویان رشته پزشکی مقطع علوم پایه در سال 90، در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود. ابزار پژوهش یک پرسشنامه محقق -ساخته بود. سوالات پرسش نامه به منظور ارزیابی دیدگاه دانشجویان در مورد اهمیت، کمیت، کیفیت و لزوم بازبینی برنامه آموزشی درس ویروس شناسی طراحی شد. سپس داده های جمع آوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: نتایج نشان داد که اکثریت پاسخ دهندگان (82.5 %) میزان اهمیت درس ویروس شناسی را زیاد تا خیلی زیاد ارزیابی نموده اند. اکثریت پاسخ دهندگان میزان ارتباط درس را با مباحث بالینی و آینده حرفه ای خود را زیاد ارزیابی کردند. اکثر دانشجویان موافق افزایش ساعات تدریس و بازنگری در کوریکولوم این درس بودند. دانشجویان همچنین نحوه توزیع واحد های درسی در مقطع علوم پایه را ضعیف تا متوسط ارزیابی نمودند.بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه و با رویکرد استفاده بهینه از زمان و وقت دانشجوی مقطع علوم پایه در ارائه بهترین و مفیدترین مطالب با کاربری شغلی و حرفه ای و نیز با در نظر گرفتن قدمت برنامه آموزشی موجود و رشد سریع علم ویروس شناسی بوی‍‍‍ژه در دو دهه اخیر، بازنگری و افزایش سرفصلهای تدریس این درس، پیشنهاد می شود. مطالعه حاضر نشان می دهد که اکثریت پرسش شوندگان درس ویروس شناسی را با اهمیت بالا و مرتبط با آینده حرفه ای خود دانسته و موافق بازنگری و افزودن سرفصلهای جدید و ضروری به آن می باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1122

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    21-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    826
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

زمینه و هدف: در این مطالعه سعی شده که روند پاسخگوئی داوطلبان آزمون دکتری سال 87-86، رشته های باکتریشناسی، انگلشناسی و اپیدمیولوژی که اشتراک درسی بیشتر و تعداد داوطلب بیشتری نسبت به دیگر رشته ها برخوردار بوده اند، بررسی گردد. هدف بررسی وزن و تعیین کنندگی موضوعات مختلف در ارزیابی علمی داوطلبان میباشد.روش: در این بررسی نمره کتبی استخراج شده از کارنامه داوطلبان را با استفاده نرم افزار MINITAB15 تجزیه و تحلیل و رگرسیون خطی بین دروس مختلف و نمره کتبی ضریب هر کدام از دروس را استخراج نموده و سپس همبستگی بین موضوعات مختلف را استخراج نموده و اهمیت آنها را در آزمون مربوطه حدس بزنیم. با استفاده از نمودار جعبه ای سعی کردیم که نقش هر کدام از دروس را با توجه به توزیع دهک های مربوطه بررسی نمائیم.یافته ها: در آزمون باکتریشناسی تکرار پذیری و قابلیت اطمینان جمعی بالا است. در آزمون اپیدمیولوژی درس باکتریشناسی از نمره پائینی برخوردار و برای داوطلبان دشوار و از شاخص قابل ملاحظه ای در تفکیک داوطلبان برخوردار نیست. در آزمون انگلشناسی درس باکتری و قارچ با ضریب یک از ضریب تاثیر بالای 6.44 برخوردار است.نتیجه گیری: در این بررسی به درجه تکرار بین درسی در دروس مختلف پی برده و میتوان علت را بررسی نمود. تاثیر بالای درس باکتری و قارچ در آزمون انگل شناسی بیانگر اهمیت و زیربنائی آن است. این درس با ضریب بالاتر در تفکیک داوطلبان میتواند نقش اساسیتری را ایفا کند. همچنین عدم تاثیر قابل ملاحظه درس باکتریشناسی در آزمون اپیدمیولوژی جای بررسی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 826

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    26-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    751
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

زمینه و هدف: تفهیم تجربی برای تولید پژوهشهای تخصصی بسیار حیاتی است و با توجه به افزایش نیاز روز افزون به پژوهشهای علمی تخصصی، آکادمی ملی پژوهشگران جوان برنامه خود تحت عنوان "علوم برای جوانان" را در پاکستان با تاکید بر روشهای تجربی آغاز نمود.روش: گروه علوم برای جوانان به این منظور طراحی گردید تا این وظیفه مهم را به انجام رساند نظیر سازماندهی فعالیتهای متفاوت در دانشگاههای پاکستان در سالهای 2011 و 2012. فعالیتهای علمی این گروه مشتمل بر سمینارها و موضوعات مختلف علمی و بخش مشاوره شغلی بود.یافته ها: پاسخ های دانشجویان نشان داد انجام این برنامه توانسته است در موفقیت رسیدن اهداف مهم برنامه نظیر تولید و بهبود مهارتهای پژوهشی حرفه ای و بالا بردن سطح دانش ایفا کند. انجام فعالیتهای تجربی که برنامه ریزی شده اند به دلایل مالی بسیار محدود شده است. 39 فعالیت در سال 2012 در مراکز دانشگاهی همه ایالات پاکستان انجام شد در باب اهمیت علوم در جهان، کشفیات علمی مشاوره شغلی.نتیجه گیری: این فعالیتها در سطوح دانشگاهی مورد قدردانی دانشجویان و اعضای هیات علمی قرار گرفت و ثابت شده که برای تببین حوزه علمی و اهداف مطالعات بسیار پرثمر بوده است. انجام این فعالیتهای تجربی این امکان را فراهم میسازد تا دانشجویان درباره راه هایی که علوم در دنیا می پیماید آگاه شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 751

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    32-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    686
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: اجرای صحیح طرح درس ارزش واقعی این برنامه ریزی و صرف زمان برای آموزش و تدوین طرح درس را مشخص می کند. هدف از انجام این تحقیق بررسی تطابق آموزش دروس نظری ترم نهم دانشکده دندانپزشکی مشهد با طرح درس های ارائه شده در سال 1388 بود.روش: یک نسخه از طرح درس های مربوط به کلیه دروس ارائه شده در ترم نهم سال 1388 همراه با لوح فشرده حاوی تدریس اساتید در اختیار 10 نفر از دانشجویان برتر کلاس که در کلاس ها حضور فعال داشتند قرار داده شد. این افراد، وجود یا عدم وجود هر یک از اهداف اختصاصی عنوان شده در طرح درس را مشخص کردند. میانگین فراوانیهای رعایت طرح درس توسط اساتید از نظر دانشجویان بصورت آمار توصیفی ارائه گردید.یافته ها: از 7 درس نظری ارائه شده در ترم مذکور، طرح درس 5 گروه موجود بود. میزان تطابق طرح درسها با ارائه استاد در درسهای مذکور، اطفال 96.25%، جراحی 74.8%، ترمیمی 81%، اندودانتیکس 92.33% وارتودنسی 98.66% بدست آمد.نتیجه گیری: گروه های اطفال، اندودانتیکس و ارتودنسی دارای تطابق عالی و گروه های ترمیمی و جراحی دارای تطابق خوب بودند. اگرچه اجرای تدریس کاملا مطابق با برنامه ریزی ارائه شده نبود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 686

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2013
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    36-37
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    256
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

INTRODUCTION: Many medical universities around the world have performed stunning changes in the recent years. Some of these changes have been performed with the support of international organizations. They changed the traditional training programs based on teacher- centered learning and disciplined approach to the educational course based on community needs responsively and student centered learning...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 256

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button