Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

رابتل الن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    167-188
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    69
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقاله ابتدا به برخی مفاهیم بیرونی یا درونی موضوع گزاره­ گذاری می ­ پردازد و گفته ­ پرداز را در حکم منشاء اصلی کلام و خالق گزاره ­ ها، و گزاره ­ پرداز را در حکم مأخذ نقطه ­ نظر از هم تفکیک می­ کند و سپس به گزاره­ و گفته ­ پردازها سلسله مراتب می ­ دهد، پیش از آنکه به بیان همگامی و عدم تفکیک گفته ­ پرداز و گذاره ­ پرداز بپردازد. سپس از طریق ساخت مرجع برای اجزای گفتار، نظریه ­ پردازی گزاره­ ­ ای منسجمی از مفهوم نقطه ­ نظر یا دیدگاه ارائه می ­ دهد. این مقاله مفهوم نقطه ­ نظر را در زبان­ شناسی تعریف کرده، و در حکم هر گزاره­ ای که اطلاعاتی را در مورد هر یک از اجزای گفتمان مسندسازی می­ کند، نه تنها با دادن اطلاعاتی راجع به موضوع (مورد دلالتش)، بلکه همچنین در مورد شکلی که گزاره­ پرداز موضوع را مشاهده/ تصور/ تعریف می ­ کند. سرانجام، مقاله به مفاهیم سوژه و نیت­ مندی باز می­ گردد. این مسئله از طریق روابط (انگیزه ­ دار) میان ادراک، افکار، کلمات، اعمال ارتباط برقرار م ی­ کند. نیت ­ مندی با اهداف گزاره­ گذارها و یا گفته ­ پرداز ثانویه، و اهداف عوامل گزاره، و/یا با اهداف گفته ­ پرداز/گزاره­ گذارهای اولیه مطابقت می­ کند و یا با اهداف دریافت ­ کنندگان/مفسران متون که به دنبال بازسازی دو سطح نیت­ مندی پیشین و ترکیب کردن آن­ ها با فرضیه ­ های خود، مطابق با شرایط خودشان هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 69

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عبایی آندیا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    1-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    301
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

از قرن نوزدهم نویسندگان متعددی از تأثیرات ایرانی بر رمان­ های شهسواری اروپا در قرون وسطی سخن گفته­ اند اما مطالعات ایشان تا حد زیادی به حدس و گمان و فانتزی محدود می گردد. با این حال به نظر می رسد که این موضوع بسیار غنی است و این مقاله بر آن است که با تکیه بر متون اصلی و مطالعة تطبیقی میان سرنوشت موازی شوالیه پرسوالِ قهرمان چندین متن قرون وسطی (داستان گرال اثر کرتین دو تروا، پارسیفال اثر ولفرام اشنباخ، سومین ادامه بر داستان گرال اثر مانسیه، و کتاب عالیقدر گرال) و کیخسرو شاه ایرانی که تصویر اصلی بخش مرکزی شاهنامة فردوسی است بپردازد. تشابهات مورد توجه میان مراحل مهم زندگی این دو قهرمان (تبار آن­ ها، کودکی دور از جامعه، یتیم بودن، ویژگی های معنوی و شاهانه، آزمون هایی که پیش رو دارند، به تخت نشستن و ارتباط آن­ ها با تقدس) تأثیرات جزئی سنت های ایرانی بر ادبیات اروپایی در قرون وسطی یا دستکم منشاء مشترک – هندو اروپایی-این روایت ها را القا می­ کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 301

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    19-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    232
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این تحقیق بر آن است تا با توجه به شکاف عمیقی که بین سطوح مهارت­ های درک و تولید شفاهی زبان­ آموزان ایرانی در آزمون­ های بین­ المللی مشهود است، ضعف­ های موجود در حوزة آموزش مهارت درک شفاهی توسط مدرسان ایرانی را آشکار کند. به این منظور، پرسشنامه­ ای طراحی و میان شصت مدرس زبان­ های فرانسه و انگلیسی توزیع شد. نتایج نشان داد که بیشتر مدرسان ایرانی مهارت تولید شفاهی را مهمتر از مهارت درک شفاهی قلمداد می­ کنند و اکثریت بزرگتری زمان کمتری را به کار روی این مهارت اختصاص می­ دهند. نتایج همچنین نشان داد که مدرسان ایرانی ناتوان در ارایه راه حل­ های متنوع به زبان­ آموزان برای غلبه بر مشکلات درک شفاهی خود هستند و تمرینات پیش­ شنیداری را به رسمیت نمی­ شناسند و یا جدی نمی­ گیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 232

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بن آیدگرگوری نادیا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    37-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    198
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در رمان طلوع یا روزهای روشن راوی تلاش می­ کند تا زمان سپری شده را دوباره بازبینی کند تا زمان حال را با قدرت نگاه گذشته زندگی کند. اما هدف نهایی او متوقف کردن زمان است، با به چرخش در آوردن جریان آن و بی­ حرکت کردنش، به کمک داستانی که مشخصه­ اش پیچ و تاب دادن­ های زمانی است و بر روی لحظه­ های شاد متمرکز شده است، یا متوقف کردنش با نگاهی مملو از تکنیک­ های تصویری و عکاسی است تا رؤیای فیلیپ دلرم تحقق یابد. «محبوس کردن زمان در یک حباب». نویسندة کمینه­ گرا به لطف نوشتاری که به رقابت هنر می­ رود، موفق می­ شود حس و حال لحظه­ های سادة زندگی را تداعی کند. این مقاله بر آن است تا نشان دهد چگونه اخلاق مینیمالیستی که خود روش خاصی برای بودن در جهان است، با بازشناختن زمان حال به عنوان یک زمان منحصر به فرد و با بازشناختن جهان روزمره به عنوان تنها فضای تحقق امور ممکن به یک زیبایی­ شناسی حقیقی تبدیل می­ شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 198

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    49-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    265
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مسئلة خوشبختی به سختی از وجود آدمی قابل تفکیک است. امروزه این مسئله در جوامع مصرفی (غرب)-با تأثیر قابل توجهی بر سایر نقاط جهان به دلیل آنچه جامعه­ شناسان آنرا «مکدونالیزاسیون» جهان می­ نامند-، با تأکید بیشتری مطرح می­ شود، به ویژه با پیشرفت اقتصادی که در آنجا غالب است. مقالة حاضر تحیلی است بر دو رمان معاصر فرانسوی چیزهای ژرژ پرک و لیست خواسته­ های من اثر گرگوار دلاکو از منظر مضمون خوشبختی که ساختار روایت را شکل می­ دهد. برای رسیدن به این هدف، تعمق ما از پارادایم تحلیلی هرمنوتیک مدد می­ گیرد تا ما را به این نتیجه برساند که رمان­ های مورد مطالعه، تقلیدی از جوامع شی محور که در آن­ ها خوشبختی افراد بر خلاف آنچه ممکن است تصور کنیم، به دور از یک واقعیت مطلق است. تحلیل با برجسته کردن این موضوع پایان می­ یابد که خوشبختی به موارد بسیاری دیگری نیز وابسته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 265

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    67-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    480
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

نقد جامعه­ شناختی ادبیات دانشی نوین است که به مطالعة تأثیر جامعه بر ادبیات و برعکس، تأثیر ادبیات بر اجتماع می­ پردازد. در حقیقت، هر اثر ادبی علی رغم ادعایی که می­ تواند مبنی بر بی­ بهره بودن از تأثیرات اجتماعی داشته باشد، هرگز به دور از واقعیات سیاسی و اجتماعی عصر خود نیست. جهان­ بینی نویسنده که متأثر از آگاهی فرهنگی و اجتماعی وی از اجتماع خود می­ باشد، سهم قابل توجهی در ایجاد اثر ادبیِ او دارد. بدین ترتیب، طبق نظر لوسین گلدمن، اثر ادبی، بیانِ جهان­ بینیِ یک گروه اجتماعی است. بنابراین، برخلاف پیشتازان این نقد، وی اثر ادبی را در کانون توجه خود قرار داده و سعی می­ کند بین زندگی ادبی و اجتماعی پیوند ایجاد کند. طبق نظر گلدمن، اثر ادبی محصول یک انسجام درونی خودمختار است که می تواند بی­ ارتباط به عقاید آگاه نویسنده باشد. بر همین اساس، در این مقاله به دنبال منظور و نیت نویسنده نیستیم بلکه مطابق با نظریة ساختارگرایی تکوینی، تحلیل خود را با بررسی ساختارهای متنی شروع خواهیم کرد و سپس ریشة این داده­ های بدست آمده از ساختار متن را در ساختار جامعه مطالعه خواهیم کرد. برای این مطالعه، به بررسی رمانی شناخته شده از کامو به نام طاعون خواهیم پرداخت. هدف ما این خواهد بود که شباهت­ های بین ساختار اثر و اجتماع را بیابیم و بدانیم که چگونه طاعون می­ تواندمعرف و بازتاب جامعة نویسنده باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 480

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    83-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    230
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

«زمان» همواره برای آدمی منبع ترس و اضطراب بوده است؛ چرا که گذر زمان او را به مرگ نزدیک می سازد. این مقاله در نظر دارد تا با روش تحلیلی نظام تخیلی که ژیلبر دووران تعریف کرده و در کتاب خود به نام ساختارهای مردم شناختی نظام تخیلی دسته بندی و تبیین کرده است، به این سوأل پاسخ دهد که در رمان های مارگریت دوراس ترس از گذر زمان چگونه و بر اساس شکل گیری چه مجموعه صورت های زمانی بازتاب یافته است؟ بدین منظور شش رمان از مجموعه رمان های نویسنده که در طول سی سال تجربة نویسندگی او (1954م تا 1984م) به دست آمده انتخاب کردیم و با تکیه بر رویکرد مردم شناسی دووران که بر دسته بندی همگونگی صورت های زمانی و همگرایی ساختارهای تصویری نظام تخیلی متکی است، به تحلیل آثار او پرداختیم. به نظر می رسد که نظام تخیلی مارگریت دوراس، به رغم نوشتار مسطح و به ظاهر غیرتصویری خود، متبلور از صورت های زمانی هولناک است، صورت هایی که عمدتاً با نمادهای ریخت حیوانی، ریخت تاریکی و ریخت سقوطی بازتاب یافته و نمایانگر جایگاه هستی شناسی پریشان گونه نویسنده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 230

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کی فرخی مهرنوش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    99-115
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    166
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

ادبیات صحنه زندگی شخصیت­ هایی است که توسط نویسنده ساخته و پرداخته می­ شوند. همچنین می­ تواند عرصة ظهور دوبارة اسطوره­ هایی باشد که از زمان باستان الهام­ دهندة ادیبان بوده­ اند. از آنجایی که اسطوره­ ها، ویژگی­ ها و خصلت­ های انسانی را به نمایش می­ گذارند، مانند گنجینه­ ای بی­ همتا توسط علاقمندان به ادبیات مورد استفاده قرار گرفته­ اند. به همین ترتیب است که الکساندر سومه در نمایشنامة خود با عنوان نورما یا فرزندکشی نسخة جدیدی از مِدِه، اسطوره باستانی، ارائه می­ دهد. علیرغم شباهت­ های غیر قابل انکار، این دو اثر کاملاً متفاوت هستند. و این تفاوت با انجام پژوهشی دقیق بر روی رفتار، سخنان و عکس­ العمل­ های شخصیت­ های سومه در مقابل موقعیت­ های باستانی و نیز با توجه به فضای سنگین و وحشت باری که بر زندگی شخصیت­ های نمایشنامه قرن نوزدهم حاکم است، روشن می­ شود. به طور قطع تغییراتی که در اسطورة باستانی قابل مشاهده هستند توسط نویسنده اعمال شده­ اند، اما پاسخ به چرایی و چگونگی آنها تنها از خلال مطالعة جامعه­ شناختی نورما اثر سومه امکان­ پذیر است. در واقع در نگاه اول، این نمایشنامه موقعیت ضعیف و رقت بار زنان و آزادی سلب شده آنان را به نمایش می­ گذارد و سپس به تأثیر سلطنت و مقام نمایندگی خداوندی آن بر روی زمین می­ پردازد. سرانجام این پژوهش به تشریح رابطة تنگاتنگ بین سیاست و مذهب در قرن نوزدهم در فرانسه منتهی می­ شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 166

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مظهری مینا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    117-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    247
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

چند زبانگی در ادبیات پدیده­ ای نه چندان رایج است به معنای استفاده نویسنده یک اثر از چند زبان متفاوت برای نگاشتن اثر خود به طوری که تمامی زبان­ های استفاده شده در اثر در رابطه­ ای مستقیم با یکدیگر قرار داشته باشند. در مقالة حاضر سعی بر آن است تا با تکیه بر رمان ثریا در اغما اثر اسماعیل فصیح به عنوان یک مثال بارز از یک متن چند زبانه در ادبیات فارسی معاصر به پژوهش در باب چند زبانگی در ادبیات، جایگاه این مفهوم در یک متن داستانی، کارکردهای آن و نیز خصوصیات ثریا در اغما به عنوان یک متن چند زبانه بپردازیم. در این چارچوب، ابتدا و از ورای نظریات چند زبانگی در ادبیات، نوع، درجه و چرایی چند زبانه بودن متن ثریا در اغما را مورد مطالعه قرار خواهیم داد و سپس به بررسی جایگاه چند زبانگی و ترجمه به عنوان دو نیروی مخالفی که یکی متن را به سوی ناهمگنی و تضاد و دیگری آن را به سمت همسانی و یک دستی سوق می­ دهند، خواهیم پرداخت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 247

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    131-141
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    402
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

بررسی جایگاه و نقش زنان در جامعه ایران از موضوعات مورد علاقة بسیاری از اندیشمندان است. هر چند حضور زنان ایرانی در عرصه هنر و ادبیات در گذشته چشمگیر بوده اما در چند دهة اخیر به جرأت می­ توان بیان کرد که زنان عرصة ادبیات را به تسخیر خود درآورده­ اند. حضور زنان نویسنده نشان از تغییر جایگاه زن ایرانی در جامعه است. در گذشته زنان از راه ترجمه آثار که مقدمه­ ای برای فعالیت­ های آتی آن­ ها بود وارد حیطه ادبیات و نویسندگی شدند. در این مقاله با بررسی سیر تاریخی ترجمه­ های انجام گرفته توسط زنان برآنیم تا به پرسش­ های ذیل پاسخ دهیم: مترجمان زن چه افرادی از جامعه هستند و متعلق به کدامیک از قشرهای اجتماعی­ اند؟ چرا این زنان حیطة ترجمه را به عنوان حوزه فعالیت خود برگزیده­ اند؟ انگیزه آنان از ترجمه چیست؟ چه موضوعات و متونی را برای ترجمه انتخاب کرده اند؟

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 402

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محمدی آغداش محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    143-164
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    398
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

تئاتر اوژن یونسکو نزد منتقدین ادبیات نمایشی معاصر فرانسه زبان به «بوطیقایی تقابل گویی» شهره گشته است. یونسکو در رأس جریان فلسفی-ادبی معروف به تئاتر نو، در آثار نوگرا و بی بدیل خود قوانین نمایش نامه نویسی سنتی را سخت زیر سؤال برد، اصولی که چندان ترجمان وضع و حال انسان معاصر نبود. در واقع، متأثر از وقایع تکان دهنده دهه ی چهل سده ی بیستم میلادی که منجر به از دست دادن ارزش­ های کهن معنوی-اجتماعی-اخلاقی گردید، بشریت فردای جنگ خانمان سوز دوم جهانی به شدت احساس یأس و پوچی می کند. این است دغدغه ی بزرگ نمایش نامه نویسان دهه ی پنجاه قرن بیستم، به ویژه یونسکو که سعی در ارائه ی تعریفی تازه از جهان و هستی و بشر دارند. آنچه در تئاتر پوچ گرا و ساختارشکن یونسکو بیش از هرچیز توجه خواننده– تماشاچی را به خود جلب می کند، نفی زبانشناختی «نه» و روحیه ی تقابل گویی بوده که در کلام شخصیت ها رخنه کرده و هرگونه تلاش در برقراری ارتباط بین آنها را عملاً در نطفه خفه و به بن بست می کشاند. به اعتقاد یونسکو، در اصل پوچی، روزمرگی و ابتذال زبان است که باعث بی میلی افراد به تعامل کلامی در معنای واقعی آن شده و در نهایت به تراژدی زبان می انجامد. در این مجال اندک سعی در فهم و تحلیل مضمون فلسفی-زبان شناختی تضاد اندیشی از ورای کلام (ضد)شخصیت های یونسکو در دو نمایشنامه ی شهیر آوازه خوان طاس و درس (1950) خواهیم داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 398

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

RABATEL Alain

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2019
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    165-188
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    176
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

French abstract: L’ article fait d’ abord le point sur certaines conceptions externes ou internes de l’ é nonciation. Il distingue le locuteur, source de la voix à l’ origine des é noncé s et l’ é nonciateur, source des points de vue, puis hié rarchise les locuteurs et les é nonciateurs avant d’ é voquer des cas de syncré tisme ou de disjonction entre locuteur et é nonciateur. Il pré sente ensuite une thé orisation é nonciative inté grative de la notion de point de vue, à partir de la construction de la ré fé renciation des objets du discours. Il dé finit la notion de point de vue (PDV), en linguistique, comme tout é noncé qui pré dique des informations sur n’ importe quel objet du discours, en donnant non seulement des renseignements sur l’ objet (relatifs à sa dé notation), mais aussi sur la faç on dont l’ é nonciateur envisage / imagine / se repré sente l’ objet. Enfin, l’ article revient sur les notions de sujet et d’ intentionnalité . L’ intentionnalité se lit à travers les relations (motivé es) entre perceptions, pensé es, paroles, actions. Elle correspond aux intentions des é nonciateurs ou locuteurs seconds, celles des agents des é noncé s, et /ou celles des locuteurs / é nonciateurs premiers, ou encore celles des ré cepteurs / interprè tes des textes, qui cherchent à y reconstruire les deux niveaux d’ intentionnalité s pré cé dents et à les combiner avec leurs propres hypothè ses, en fonction de leur situation. English abstract: tHE paper "First and second enunciators, points of view, modality and intentionality confronted to the principles of interpretation" offers a linguistic approach for the notion of point of view, based on an enunciative and pragmatic theoretical framework, which attempts to justify the locutors’ intersubjective choices and the effects that they intend to produce on their addressees (including the readers of texts or speeches). Firstly, the article reviews several external or internal conceptions of enunciation and of the various enunciative instances at work in any text (written or spoken). It compares Ducrot’ s and Culioli’ s enunciative approaches. It also emphasizes the originality of Ducrot’ s contribution, which consists in highlighting the existence, in the first locutor’ s voice, of other points of view than his own; these points of views of non-speaking second enunciators are expressed in the voice of the first locutor who, empathically, steps into someone else’ s shoes whose point of view he strives to reconstruct without necessarily making him speak (so without using a reported speech or explicit judgments), without necessarily sharing the validity of this point of view. In other words, these speechless points of view emerge in descriptive, narrative, informative, etc. utterances, which describe the real world and give information, in addition to the denotation, on the enunciator’ s point of view – who is not necessarily the locutor behind the utterance (or utterances, or even texts). The paper highlights the distinction between the locutor, whose voice is the source of the utterances, and the enunciator, who is the source of the points of view; it then ranks the locutors and the enunciators, according to whether they are first/primary (i. e. the locutor who is the source of the primary utterances or responsible for the choice of the quoted/reported/represented utterances), or second (i. e. the locutor(s) represented in the first locutor’ s speech, or the non-speaking enunciators). The paper describes several cases of syncretism between the locutor and the enunciator – the locutor takes responsibility for the point of view (he considers it true and shares its values) – , or cases of disjunction – when a locutor reports or reconstructs a point of view that he does not share, (especially when this point of view co-refers to a non-speaking enunciator). Secondly, the paper offers an integrative enunciative theorization of the notion of point of view, based on the construction of the objects of discourse (meaning their referenciation). Beyond the meanings of the complex lexicon point of view, in natural language, it gives the linguistic definition of the notion of point of view (POV), that is any utterance that gives information about any object of discourse, information not only on the object and its denotation, but also on how the enunciator considers/imagines/visualizes the object, expressing by this a POV. The object of discourse expressed through the donation of the reference contains traces from the enunciator’ s the point of view on the object, regardless of the fact that the enunciator expresses an explicit judgment on the object, because of the implicit value judgments underlying the choice of (de)nominations, qualifications, modalizations, connections, aspectual-temporal markings. . . ), as it is impossible to dissociate the object from its comment, as if subjectivity manifested itself only in terms of connotation and not of denotation. This enunciative formal definition is not totally unrelated to the meanings of the natural lexicon: the linguistic definition implies that POVs might include perceptions, opinions, or judgments, but remains much broader than that since any choice of denotation, any choice of words order makes sense. The POV can thus refer to a conception restricted to the study of perceptions or concern any utterance, if the analysis considers the choices of referenciation of the objects of discourse. The point of view is not limited to the propositional content of utterances, but also takes into account the enunciator’ s modal intent on the object as well as the speech acts underlying the predications. Thus, any utterance (or set of utterances) can be read in two ways: objectively, the denotation describes a reality that seems separate from the enunciators; subjectively, the descriptive, informative, argumentative elements, etc. are reinterpreted according to the enunciators’ desires, motivations, determinations. Furthermore, these strategies are made up by the locutor/first enunciator (the narrator in a narrative context, the journalist in a media context, etc. ), who gives his POV on the POV of his character(s) whose acts and speech he reports. Based on a large number of literary examples (fictional texts, third person) or media examples, the paper highlights several important characteristics: A) The fact that the POV is indicated by full or empty words, or by grammatical morphemes. Thus, it draws up a large list of marks of the POV requiring a cross-linguistic analysis, which, while being anchored in the analysis of sentences, opens up to transphrastic issues, of the textual order. B) The fact that the POV can be expressed by a word (micro-POV) or by a predication (meso-POV), or even by several convergent predications (macro-POV) and can include more or less traces of the enunciator’ s subjectivity. The fact that these POV can apprehend, in a global manner, the object of discourse (embryonic POV), then go on to a more analytical stage of the object (represented POV), possibly appear in judgments, explicit comments (asserted POV). C) Nevertheless, the paper stresses that it is arguable to consider that only the marked elements are subjective and only the unmarked elements are objective. They might seem so, but one must always keep in mind the (subjective) strategies can give the utterances an objectifying turn. This remark is decisive for analyzing the phenomena of enunciative deletion, which are legion in the media discourses, where the marks of the first person are almost forbidden, but where the subjectivity is not absent. The same goes for the effects of the implicit or of putting into text. D) The POVs can refer either to the first enunciator – auto-POV – (the narrator in a narrative context, the journalist in a media context, etc. ), or to second enunciators – hetero-POV – individual (characters in narrative context, personalities in media context) or collective. Thirdly, the article examines the notions of subject and of intentionality. It begins by rejecting the linguists’ reluctance towards the notion of subject, justified by an anti-psychologism that would reduce the language to an aware intention to speak of a subject that exists outside the language. It is not because the subjects speak and think based on preconstructions, pre-speech, not because they are strongly constructed and constrained by them, by norms and genres, as well as by their personal history and their time, that we must deny them this responsibility of making certain choices and not others. “ What speaking means” does not correspond to the expression of a completely clear and fully conscious intention to speak, anterior and external to language, which would only have to be encoded then decoded, but plays on the tension between what the utterance/text says and what the addressee knows about the locutor and his intentions. In all cases, the subjects are related to a certain intentionality, essential for the addressees’ interpretative process, but also for the interaction and the action. In reality, the subject is mostly constructed by the text itself, by the choices of referenciation. These choices help explain the abstract notion of enunciator and are crucial for the interpretation of points of view. This intentionality is reflected in the (motivated) relationships between perceptions, thoughts, words, actions, and it may correspond to the intentions of enunciators or second locutors, who are often agents of the utterances, and/or those of the first locutors/enunciators, or those of the addressees who interpret the texts, seeking to reconstruct the two previous levels of intentionality and to combine them with their own assumptions, their own desires, their own history. In conclusion, the paper underlines how the notion of the POV helps the reading of (all) texts by going beyond their pseudo-transparency, by revealing their complexity, by offering tools to describe an intricate web of intentionalities and of POV, not for the sake of complexity in itself, but because things are indeed complex. Such a lesson concerns both the analysis of literary and non-literary texts, of narrative, descriptive, informative/explanatory, argumentative or injunctive/instructional texts. The same applies in the case of reception and of the addressees/allocutors or recipients who are more or less passive or active, and who can benefit from adopting an active posture.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 176

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رضاپور روح اله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    189-204
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    199
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

اگر با نظریة فون هومبولت که «هر زبان جهان بینی مختص به خود را دارد»، موافق باشیم بدیهی است که یادگیری زبانی جدید نیز تأثیرات خاص خود را بر ادراک از دنیای پیش رو و حتی نوع توصیفات در مورد اطراف می گذارد. بنابراین یادگیری زبانی جدید به کاربر این امکان را می دهد تا سوبجکتیوینه خود را عمق بخشد و وحدت ذهنی او را با نشانه های معنایی در گفتمان سوبجکتیویته استدلالی افزایش دهد. اما چگونه سوبجکتیویته توسط فراگیری زبانی جدید تغییر می پذیرد؟ اگر قضیه بالا را قبول داشته باشیم، شواهد آن درعبارات قابل درک است ولی براحتی قابل شناسایی نیست. بنابراین، در این مقاله ارتباط بین زبان و شناخت که غالباً بر رابطه بین هستی زبان و موضوعات فرا زبانی تمرکز دارد، را بررسی می کنیم. بدین ترتیب، این رویکرد به ما امکان می دهد تا بتوانیم نگاهی متفاوت به سوبژکیویته کاربرانی که در حال یادگیری زبان در حال تعریف هستند داشته باشیم و بتوانیم مراحل مختلف این مالکیت زبانی را تحلیل کنیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 199

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    205-220
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    301
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در روند آفرینش ادبی، زن نویسنده مسیری متفاوت از یک مرد را در پیش می گیرد، بنابراین برای مطالعه ی یک نوشتار زنانه می بایست هویت جنسی نویسنده را نیز در نظر بگیریم. در حقیقت نوشتار یک زن نشان دهنده بازتابی خاص از هویت نویسنده است. با مطالعه داستان کوتاه «درخت گلابی» گلی ترقی یکی از چهره های معاصر ادبیات فارسی، بر اساس نظریه جامعه­ شناختی پیر و زیما، نشان دادیم که نویسنده در جستجوی هویت گم شده ی خویش می باشد که توسط جامعه نفی و انکار شده است. این جست و جو با معرفی چهرة جدیدی از زن تحقق می­ یابد، تصویری اسطوره­ ای که به متن حوزة معنایی خاصی می­ بخشد و به ساختار روایی متفاوتی منتهی می­ شود. در این صورت راوی داستان در حوزه عمل و حوزه گفتار دیگر گونه می­ شود. بنابراین مقالة حاضر نشان می­ دهد که داستان کوتاه «درخت گلابی» که به عنوان یک متن زنانه در نظر گرفته شده است، به مشکلات اجتماعی در سطح زبانی واکنش نشان می­ دهد و به نویسنده کمک می­ نماید که هویت گمشدة خویش را باز یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 301

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button