زمینه و هدف: ارزش ها از بنیادی ترین عوامل جهت دهنده رفتارهای انسانی در هر جامعه ای به شمار می آیند و نقش مهمی را در رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایفا می کنند. از این رو پژوهش حاضر با هدف تحلیل ساختار عاملی مقیاس جهت گیری ارزشی اعضای هییت علمی انجام گرفته است. روش: در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه اعضای هییت علمی دانشگاه شیراز بودند (610 نفر) که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی و براساس فرمول کوکران 219 نفر از اعضای هییت علمی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل گویه، آلفای کرونباخ و تحلیل عامل تاییدی و نرم افزار SPSS 23 و Amos 23 استفاده شد. یافته ها: نتیجه تحلیل گویه نشان داد که هر یک از ابعاد پرسش نامه از روایی و پایایی بالایی برخوردار می باشند. نتیجه تحلیل عامل تاییدی نیز حاکی از آن بود که هر کدام از ابعاد، از روایی بالایی برای تبیین مقیاس جهت گیری ارزشی برخوردار می باشند. آلفای کرونباخ نیز بیانگر بالا بودن پایایی مقیاس بود. نتایج: یافته های این مطالعه حاکی از روایی سازه ی مقیاس تعیین شده در دانشگاه بوده و برای تعیین نوع جهت گیری ارزشی اعضای هییت علمی ابزار مناسبی است. از این رو، برنامه ریزان و مسیولان می توانند برای تعیین نوع جهت گیری ارزشی اعضای هییت علمی از آن استفاده نمایند.