Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    9-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    2124
  • دانلود: 

    1073
چکیده: 

مقدمه: فرسودگی شغلی یکی از عوامل اساسی در کاهش کارایی و از دست رفتن نیروی انسانی است. لذا با توجه به استرسورهای فراوان در بخش های ویژه و لزوم توجه به ویژگی های شخصیتی افراد همچون تاب آوری در بکارگیری آنان در بخش های مختلف، جهت کاهش فرسودگی شغلی و افزایش رضایت از زندگی پرستاران در جامعه ما ضروری است.هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه رضایت از زندگی، تاب آوری و فرسودگی شغلی بین پرستاران بخش های ویژه و سایر بخش ها انجام شده است.مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی از نوع علمی - مقایسه ای، جامعه آماری کلیه پرستاران شاغل در تمامی بیمارستان های شهر تهران در سال  1389بودند، تعداد 304 پرستار، به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. ابزار تحقیق پرسشنامه های تاب آوری کانر و دیویدسون (CD-RISC: Conner-Davidson Resilience Scale)، رضایت از زندگی دینر (SWLS: Satisfaction With Life Scale)، فرسودگی شغلی مسلش و جکسون (MBI: Maslach Burnout Inventory) و پرسشنامه اطلاعات فردی بود. ضریب پایایی برای تمامی آنها بیش از 0.80 به روش آلفای کرونباخ به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزار آماری SPSS18 و آزمون های آماری انالیز واریانس یکطرفه و توصیفی استفاده شدیافته ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس، نشان داد در سطح (p<0.01)، پرستاران بخش ویژه رضایت از زندگی و تاب آوری کمتری از سایر بخش ها دارند. در سطح (P=0.001)، فراوانی فرسودگی شغلی پرستاران بخش ویژه بطور معنی داری بالاتر از سایر بخش هاست.نتیجه گیری: از آنجا که اشتغال در بخش ویژه باعث افزایش احتمال ایجاد فرسودگی شغلی و درنتیجه کاهش رضایت از زندگی می گردد و بالا بودن تاب آوری در پرستاران عامل محافظت کننده در برابر فرسودگی شغلی است، پیشنهاد می گردد در بخش های ویژه از پرستاران با تاب آوری بالا استفاده گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2124

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1073 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    18-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1436
  • دانلود: 

    858
چکیده: 

مقدمه: شناخت روش های مناسب جهت افزایش رضایت شغلی و بکارگیری آن ها توسط مدیران، امری حیاتی است. ارزشیابی عملکرد نیز به عنوان یکی از وظایف اصلی مدیران جهت دستیابی به اهداف سازمان و پیشبرد کیفیت خدمات و یکی از این عوامل رضایت شغلی می باشد.هدف: هدف از این مطالعه، تعیین همبستگی کیفیت ارزشیابی عملکرد و رضایت شغلی پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اراک بوده است.مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - همبستگی است.جامعه پژوهش را کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی اراک در سال 1390 تشکیل می داد. واحدهای پژوهش از طریق تمام شماری، جمعا 133 پرستار تعیین گردید. جمع آوری اطلاعات از طریق 2 پرسشنامه پژوهشگر ساخته روا شده، پایا به شیوه آلفا- کرونباخ و خودایفا انجام گرفت. پرسشنامه تعیین کیفیت ارزشیابی عملکرد شامل 44عبارت و رضایت شغلی پرستاران شامل 20 عبارت بود که پایایی آن ها به ترتیب 0.85 و 0.72 برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از آمار توصیفی و ضریب همبستگی اسپیرمن و کاربرد نرم افزار SPSS13 انجام گرفت.یافته ها:نتایج مطالعه نشان داد که 80.5% پرستاران معتقدند سرپرستاران صلاحیت متوسطی جهت اجرای نقش ارزیابی عملکرد دارند.همچنین کیفیت فرآیند و برآیند ارزشیابی عملکرد به ترتیب توسط 50.4% و 60.9% پرستاران، متوسط ارزیابی شد. اکثریت پرستاران (72.2%) رضایتمندی متوسطی از شغل ابراز کرده بودند. ارتباط معناداری بین سطح صلاحیت سرپرستار، کیفیت فرآیند و برآیند ارزشیابی عملکرد با احساس رضایت شغلی آن ها وجود داشت (0.05>P).نتیجه گیری: از آنجا که ازنظر پرستاران، شایستگی سرپرستاران در ایفای نقش ارزیابی و اجرای اصولی فرآیند ارزشیابی ارتباط نزدیکی با برآیند ارزشیابی و رضایت شغلی آنان دارد، تلاش و توجه هرچه بیشتر مدیران به توانمند سازی خود و ارتقای کیفیت اجرای فرآیند ارزشیابی عملکرد ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1436

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 858 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    28-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1874
  • دانلود: 

    878
چکیده: 

مقدمه: قدرت سازمانی در حرفه پرستاری عاملی اثرگذار بر بهره وری سازمانی، عملکرد صحیح وظایف و افزایش رضایتمندی شغلی می باشد. درک صحیح پرستاران از مقوله فوق می تواند دستیابی به موارد یاد شده را تسریع نماید.هدف: این پژوهش با هدف تعیین درک پرستاران از قدرت سازمانی حرفه پرستاری صورت گرفت.مواد و روش ها: پژوهش فوق یک مطالعه توصیفی بود که در سال (1391) در بخش های داخلی جراحی مراکز آموزشی درمانی تبریز انجام و 165 پرستار انتخاب شده از طریق شیوه تصادفی ساده با استفاده از پرسشنامه قدرت سازمانی سایلوف و کینگSKAGPO): Sieleoff-King Assessment of Group Power within Organization ) مورد بررسی قرارگرفتند و امتیازات در 8 زیر مجموعه قدرت سازمانی مدل کینگ محاسبه شد. روایی پرسشنامه فوق با استفاده از روایی محتوا و پایایی آن توسط آزمون مجدد انجام و معادل 0.89 محاسبه گردید. برای تعیین ارتباط بین متغییرهای دموگرافیک با درک پرستاران از قدرت سازمانی از t-test و ANOVA استفاده گردید.یافته ها: نتایج نشان داد 77.94% پرستاران درک محدودی نسبت به قدرت سازمانی حرفه پرستاری داشتند و در اجزای مفهوم قدرت، درک پرستاران از دورنمای قدرت (با میانگین=3.93) و تاثیر قدرت در دستیابی به اهداف (با میانگین=3.87) در بالاترین حد و در خصوص منابع قدرت (با میانگین=1.78)، تاثیر فشارهای محیطی (با میانگین=2.15) و اثربخشی ارتباط در پرستاری (با میانگین=2.11) در پایین ترین حد قرارداشت. بین سابقه کاری و درک پرستاران از فشارهای محیطی (0.002=p)، ایفای نقش و نظارت (0.04=p) و نیز سن با زیر مجموعه اثر فشارهای محیطی و نقش ارتباط معنا دار آماری وجود داشت (0.007= p).نتیجه گیری:نتایج مطالعه فوق، ضرورت واضح سازی تعریف قدرت و فرآیندهای سازمانی آن از طریق آشناسازی پرستاران با مدل های پرستاری و نیز تغییر ساختار مدیریتی، به کارگیری استراتژی های مناسب و فراهم سازی تدابیر لازم جهت تصمیم گیری مستقل پرستاران در سیستم درمانی جهت ارتقاء قدرت سازمانی پرستاران را مطرح می سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1874

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 878 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    36-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    3038
  • دانلود: 

    1413
چکیده: 

مقدمه: پرستاران به علت انجام وظایف حرفهای خود دچار بحران های اضطراب و استرس می شوند و همین امر، سطح کیفیت خدمات آنان را کاهش می دهد. با شناخت رفتارهای مقابله ای پرستاران می توان تاثیر استرس های شغلی را بر اساس ویژگی های شخصیتی آنان کاهش داد.هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین رابطه ویژگی های شخصیتی و سبک های مقابله ای با استرس شغلی در پرستاران انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه، پژوهشی از نوع همبستگی بود که در سال 1391 صورت گرفت. 108 پرستار از بخش های مختلف بیمارستان های دولتی در شهر همدان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تک مرحله ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های ویژگی های شخصیتی نئو، سبک های مقابله ای لازاروس و استرس شغلی اسپیلبرگر بصورت خود گزارش دهی گردآوری شدند. ابزارها استاندارد بوده و ضرایب آلفای کرونباخ محاسبه شده آنها در محدوده 65% تا  %85بوده است. داده ها با روش های آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف استاندارد، واریانس، ضریب همبستگی پیرسون (در سطح معناداری 0.01) و تحلیل واریانس یک راهه تحت بر نامه SPSS تحلیل شدند.یافته ها: نتایج نشان داد که بیشتر پرستاران به سبک مقابله ای ارزیابی مجدد مثبت گرایش داشتند و دارای استرس متوسط به بالا بودند. ویژگی شخصیتی روان نژندی آنها با استرس شغلی رابطه معناداری داشت (0.297=r). همچنین، ویژگی شخصیتی روان نژندی با سبک مقابله ای گریز - اجتناب رابطه معناداری داشت (0.428=r). اما بین سبک های مقابله ای و استرس شغلی رابطه معناداری وجود نداشت. سبک مقابله ای گریز - اجتناب می تواند نقش واسطه ای در رابطه بین ویژگی شخصیتی روان نژندی و استرس شغلی داشته باشد.نتیجه گیری: طبق نتایج، راهبردهای مقابله ای می توانند در رابطه بین ویژگی های شخصیتی پرستاران و استرس شغلی آنها نقش واسطه ای متفاوتی ایفا کنند. لذا پیشنهاد می شود در انتخاب پرستاران ویژگی های شخصیتی و راهبردهای مقابله ای آنان بررسی شوند. 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3038

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1413 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    45-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    1651
  • دانلود: 

    799
چکیده: 

مقدمه: در سالهای اخیر، روش های غیردارویی توجه بیماران و مراقبین بهداشتی را در کشور ما به خود جلب کرده است، که تحت عنوان درمان های تکمیلی یا طب مکمل شناخته می شود. تسکین و کنترل درد، یکی از نقش های کلیدی پرستاران است که باید در این راستا کاربردی شود.هدف: بررسی موانع بکارگیری طب مکمل (روش های غیردارویی) در تسکین درد بیماران توسط پرستاران، از دیدگاه پرستاران و سوپروایزران هدف بوده است.مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی - مقطعی است که درسال 1391 در یکی از بیمارستان های منتخب شهرکرد با کلیه پرستاران شاغل در بخش های داخلی و جراحی و سوپروایزران این بیمارستان انجام شد. نمونه های مورد بررسی  7نفر از سوپروایزران بیمارستان (6 سوپروایزر بالینی و یک سوپروایزر آموزشی) و 23 پرستار شاغل در بخش های داخلی و جراحی بودند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه موانع بکارگیری طب مکمل در تسکین درد بیماران که شامل 21 مانع درچهاردسته، موانع فردی پرستاران، موانع مدیریتی و اجرایی، موانع فردی بیماران، موانع محیطی توسط محقق ساخته شده بود و نمونه ها نظر خود را بصورت، کاملا موافق، موافق، تا حدودی موافق، مخالف و کاملا مخالف ابراز می کردند. روایی محتوا با مطالعه متون و مقالات و بر اساس دانش می باشد و پایایی ابزار از طریق آزمون مجدد، 0.88 محاسبه شد. داده ها با آزمون های آماری تحت SPSS18 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها:بررسی ها نشان می دهد، سن (56.67%) پرستاران 30 تا 40 سال و (33.34%) آنها سابقه کار 1 تا 5 سال داشتند. سوپروایزران نیز، سن (85%) آنها 40 تا 45 سال و (71%) آنها 15 تا 20 سال سابقه کار داشتند. بیشترین مانع ذکر شده کمبود آگاهی پرستاران در این موضوع بود که 20 نفر از پرستاران (86.95%) و 6 نفر از سوپروایزران (85.71%)، با آن، کاملا موافق بودند.نتیجه گیری: برگزاری آموزش های ضمن خدمت کاربردی در این موضوع مهمترین راهکار برای پرستاران است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1651

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 799 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    54-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1860
  • دانلود: 

    675
چکیده: 

مقدمه: امروزه افزایش آگاهی بیماران از حقوق خود نسبت به دریافت مراقبت های ایمن، پرستاران را در مواجهه با مسایل قانونی در این راستا قرار می دهد. بدیهی است که برای ارایه مراقبت ایمن آگاهی پرستاران از قوانین و مقررات حرفه ای جهت حفاظت خود و بیماراتشان الزامی است.هدف: تعیین میزان دانش، آگاهی از نحوه عملکرد و نگرش پرستاران نسبت به قوانین و مقررات حرفه ای می باشد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی مقطعی است که در سال 1390 انجام گردید. در این بررسی 193 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بطور تمام شماری شرکت کردند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای پژوهشگرساخته بود که میزان دانش، آگاهی از نحوه عملکرد و نگرش پرستاران نسبت به قوانین و مقررات حرفه ای را اندازه گیری می کرده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوی و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 80% محاسبه شد. از نرم ابزار SPSS و آزمونهای آماری تی تست و آنوا برای آنالیز داده ها استفاده گردید.یافته ها: پرستاران از نظر دانش 2.6 درصد در گروه پایین، 90.7 درصد در گروه متوسط و6.7  درصد در گروه بالا قرار داشتند. از لحاظ نگرش نیز 24.7 درصد آنها از نگرش منفی، 73.7 درصد از نگرش خنثی و 1.5 درصد از نگرش مثبت برخوردار بودند. از نظر وضعیت آگاهی از نحوه عملکرد نیز 0.5 درصد پرستاران در گروه پایین، 61.3 درصد در گروه متوسط و 38.1 درصد در گروه بالا بودند.نتیجه گیری:سطح دانش، نگرش و آگاهی از نحوه عملکرد پرستاران از قوانین و مقررات حرفه ای باید در حد بالا باشد از نظر اهمیت فوق العاده ای که دارد اما در این حد نبوده لذا، برگزاری دوره های آموزشی کاربردی توسط مدیران پرستاری الزامی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1860

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 675 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    61-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4785
  • دانلود: 

    2311
چکیده: 

مقدمه: محققان تلاش می کنند مولفه های مختلف رضایت شغلی را شناسایی کرده تا مولفه های نسبتا مهم را اندازه گیری نمایند. لازمه این اقدام، تبیین مفهوم رضایت شغلی به درستی و به صورت شفاف است. متاسفانه در بسیاری از موارد بدون وجود تعریف واضحی از این مفهوم، ابزار رضایت سنجی طراحی می شود.هدف: هدف از این مطالعه، شفاف سازی ماهیت مفهوم رضایت شغلی در متون بوده است.مواد و روش ها: این مطالعه، یک مطالعه مروری از نوع یکپارچه است که با جستجوی گسترده متون با استفاده از واژگان کلیدی آنالیز مفهوم، رضایت شغلی و نارضایتی شغلی و بدون محدود کردن آن ها به رشته پرستاری یا بهداشت در پایگاه های اطلاعاتیCINAHL, SID, ERIC, and PsychInfo  Medline, انجام شده است. معیارهای ورود شامل فارسی یا انگلیسی بودن زبان منبع، درج واژه های رضایت یا نارضایتی شغلی در عنوان یا کلمات کلیدی مقالات و چاپ آن ها در مجلات معتبر داخلی و خارجی بود. مطالعات پیشنهادی یا نامه های سر دبیر از مطالعه خارج شدند. بدین ترتیب 38 مقاله که بین سال های 1986 تا 2012 چاپ شده بودند از نظر موضوع، تعریف رضایت شغلی، زمینه تئوریک جهت سنجش رضایت شغلی، ابعاد، پیامدها و پیش آیندهای رضایت شغلی بر اساس فرآیند تحلیل محتوا بررسی شدند. یافته ها: در نهایت هفت تم از مقالات استخراج گردید: رضایت شغلی به عنوان یک احساس خوشایند، یک نگرش مثبت به شغل، یک قضاوت، یک ارزش، یک سازه چند بعدی، یک متغیر مستقل (پیشایند) و گاه به عنوان یک متغیر وابسته (پیامد).نتیجه گیری: مفهوم رضایت شغلی دارای ماهیتی پویا، پیچیده و چند عاملی است، بنابراین برای طراحی ابزارهای جدید رضایت شغلی، باید حتما با توجه به رویکردهای تئوریک آن، جنبه های انتزاعی این مفهوم را به صورت عینی و قابل اندازه گیری تعریف کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4785

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2311 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button