مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,005
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

639
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مدل یادگیری در حد تسلط در انجام مهارت های ساکشن و اکسیژن درمانی در دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 10 | صفحه پایان 19

چکیده

 مقدمه: یادگیری در حد تسلط یکی از روش های یادگیری فعال می باشد که می تواند منجر به تربیت دانشجویان پرستاری ماهر و آماده نمودن آن ها برای ورود به حرفه پرستاری شود. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تاثیر استفاده از مدل یادگیری در حد تسلط در آموزش بالینی برای دانشجویان پرستاری انجام شد.روش ها: این پژوهش نیمه تجربی بر روی 2 گروه از دانشجویان ترم 5 پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی یکی از واحدهای تابعه اصفهان در نیمسال اول سال تحصیلی 93-1392 انجام گرفت. دانشجویانی که درس کارآموزی پرستاری بیماری های تنفسی را در این نیمسال انتخاب کردند به دو گروه کنترل (9 =n) تدریس آموزش بالینی به شیوه معمول و مداخله (7=n) با استفاده از مدل یادگیری در حد تسلط تقسیم شدند. تخصیص نمونه ها در دو گروه به صورت غیرتصادفی بر اساس گروه بندی قبلی واحد بالینی دانشکده و بدون دخالت مربی انجام شد. از هر گروه در ابتدای و انتهای کارآموزی, آزمون کتبی به عمل آمد. همچنین مهارت عملی دانشجویان در طول مدت 3 هفته پایش گردیده و عملکرد آن ها بر اساس چک لیست روزانه ثبت شد. در پایان, چک لیست های ابتدایی و انتهایی با هم مقایسه شدند. پرسشنامه ها محقق ساخته بوده و روایی و پایایی آن ها توسط مربیان پرستاری تایید گردید. داده ها با استفاده از آزمون های ناپارامتریک من ویتنی, ویلکاکسون و از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره مطالب تئوری دانشجویان در گروه روتین, 0.84±15.76 و در گروه یادگیری در حد تسلط, 0.79±15.89 بود که از نظر آماری با استفاده از آزمون ناپارامتریک من ویتنی, معنی دار نبود (p>0.05). درمورد مهارت های عملی, نتایج نشان داد میانگین تغییرات نمرات چک لیست ارزیابی عملی در ابتدا و انتهای کارآموزی, در گروه کنترل برابر با 0.08±3.2 و در گروه مداخله 0.13±8.4 است که این تغییر با آزمون ویلکاکسون داخل گروه معنی دار بود (0.0001>p). آزمون من ویتنی با (0.0001>p) حاکی از آن بود که این ارتقای مهارت های عملی در گروه یادگیری در حد تسلط به طور معنی داری بیش از گروه کنترل است.نتیجه گیری: به نظر می رسد که مدل یادگیری در حد تسلط از لحاظ یادگیری تئوریکی مطالب, تفاوتی با روش روتین ندارد اما از لحاظ مهارت های عملکردی در بالین مدل مناسبی جهت آموزش به دانشجویان پرستاری می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دری، صفورا، و حکیمی، حمیده. (1396). تاثیر مدل یادگیری در حد تسلط در انجام مهارت های ساکشن و اکسیژن درمانی در دانشجویان پرستاری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9(4 )، 10-19. SID. https://sid.ir/paper/244523/fa

    Vancouver: کپی

    دری صفورا، حکیمی حمیده. تاثیر مدل یادگیری در حد تسلط در انجام مهارت های ساکشن و اکسیژن درمانی در دانشجویان پرستاری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1396؛9(4 ):10-19. Available from: https://sid.ir/paper/244523/fa

    IEEE: کپی

    صفورا دری، و حمیده حکیمی، “تاثیر مدل یادگیری در حد تسلط در انجام مهارت های ساکشن و اکسیژن درمانی در دانشجویان پرستاری،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 9، no. 4 ، pp. 10–19، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244523/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button