مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,741
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,386
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط موفقیت تحصیلی دانشجویان با منبع کنترل (درونی – بیرونی)

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 48

چکیده

 مقدمه: موفقیت تحصیلی از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است اما یکی از مهم ترین عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی ویژگی های شخصیتی افراد است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط موفقیت تحصیلی با منبع کنترل (درونی- بیرونی) در دانشجویان انجام شد.روش ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در بین 330 دانشجوی دانشکده های پرستاری و مامایی و پیراپزشکی لنگرود از طریق نمونه گیری در دسترس در سال 1393 انجام گرفت. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه مقیاس منبع کنترل جولیان راتر بود. داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی کای دو, آنالیز واریانس یک طرفه, پیرسون, توکی وt-test با استفاده از نرم افزار آماری SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که از دانشجویان مورد مطالعه 20.9 درصد مذکر با میانگین معدل 1.69±15.87 و 71.9 درصد افراد مونث با میانگین معدل 0.97±16.8 و 55 درصد با منبع کنترل بیرونی و 45 درصد با منبع کنترل درونی بودند. نتایج نشان داد که ضریب همبستگی بین معدل با منبع کنترل از لحاظ آماری رابطه معنی دار وجود ندارد (P>0.05, R=0.351). اما نتایج بیانگر آن بود که افراد با منبع کنترل بیرونی از میانگین معدل بالاتری برخوردارند. بین جنسیت, تحصیلات مادر و رضایتمندی از محیط رشد و تربیت با معدل به ترتیب (P=0.0001), (P=0.027) و (P=0.002) رابطه معنی داری وجود داشت.نتیجه گیری: اکثر دانشجویان از موفقیت تحصیلی برخوردار بودند. اما دانشجویان با منبع کنترل بیرونی, مونث, دارای مادران تحصیل کرده و وجود رضایت مندی از محیط رشد و تربیت خانوادگی, میزان موفقیت تحصیلی بالاتری نسبت به سایر دانشجویان داشتند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سلملیان، زهره، کاظم نژادلیلی، احسان، و غلامی چابکی، بهاره. (1396). بررسی ارتباط موفقیت تحصیلی دانشجویان با منبع کنترل (درونی – بیرونی). پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9(4 )، 39-48. SID. https://sid.ir/paper/244525/fa

    Vancouver: کپی

    سلملیان زهره، کاظم نژادلیلی احسان، غلامی چابکی بهاره. بررسی ارتباط موفقیت تحصیلی دانشجویان با منبع کنترل (درونی – بیرونی). پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1396؛9(4 ):39-48. Available from: https://sid.ir/paper/244525/fa

    IEEE: کپی

    زهره سلملیان، احسان کاظم نژادلیلی، و بهاره غلامی چابکی، “بررسی ارتباط موفقیت تحصیلی دانشجویان با منبع کنترل (درونی – بیرونی)،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 9، no. 4 ، pp. 39–48، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244525/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button