زمینه و هدف: تحقیق حاضر با هدف شناسایی شیوه های مقابله با تهدیدات نرم دشمن علیه کارکنان ناجا انجام گرفته است. در سال های گذشته گستردگی و جدیت ناجا در اجرای مأموریت های سازمانی، دشمن را بر آن داشته است که با استفاده از ابزارها و طراحی روش های متعدد، چهرة کارکنان خدوم نیروی انتظامی را در افکار عمومی خدشه دار نماید. با عنایت به اینکه یکی از اساسی ترین مؤلفه های قدرت ملی هر نظامی، نیروی پلیس آن کشور است و اقتدار و ماندگاری آن، به این نیرو بستگی دارد، تهدیدات نرم دشمنان می تواند به عنوان مهم ترین و خطرناک ترین آفت برای این مجموعة مهم و حیاتی مطرح باشد. بر این اساس لازم است که مقابله با تهدیدات نرم از اولویت های کاری فرماندهان و مدیران ناجا باشد و در این راستا باید گسترة نفوذ تهدیدات، ابزار و شیوه های مقابله با آن شناسایی شوند. در این تحقیق اقدامات رسانه ای، سایبری (مواجهه با شایعه سازی)، تأثیرگذاری بر افکار عمومی و تبلیغاتی موردبررسی قرار گرفته است. روش: این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و جزو تحقیقات کمّی است که با استفاده از روش توصیفی پیمایشی انجام گرفته است. جامعة آماری این تحقیق، کارکنان ستاد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ بوده اند. جامعة نمونه نیز در دو مرحله انتخاب شده اند؛ در مرحلة نخست با استفاده از فرمول کوکران نمونه ها به تعداد 223 نفر برگزیده شدند و سپس با استفاده از شیوة نمونه گیری احتمالی سیستماتیک (سامانمند) نمونه ها انتخاب و اطلاعات از آنان اخذ شد. ابزار گردآوری داده ها «پرسش نامة محقق ساخته» بوده است که قبل از اجرای پرسش نامه، اعتبار آن از طریق سنجش اعتبار صوری و پایایی آن از طریق ارزیابی آلفای کرونباخ موردتأیید قرار گرفت. یافتهها و نتیجهگیری: یافته های تحقیق نشان می دهد که تأثیر اقدامات تبلیغاتی ناجا در بحث خنثی سازی تهدیدات نرم دشمن علیه کارکنان فاتب بیش از دیگر اقدامات بوده است؛ اقدامات رسانه ای در مرتبة دوم و اقدامات سایبری در مواجهه با شایعه سازی در مرتبة سوم و درنهایت اقدامات تأثیرگذاری بر افکار عمومی داخلی ناجا در مرتبه چهارم قرار دارند.