Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    40-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    325
  • دانلود: 

    158
چکیده: 

علم بلاغت به علت شناساندن زیبایی های هنر شعری از قدیم الایام موردتوجه بوده است. در جهان اسلامی این علم توسط متکلمان برای نشان دادن اعجاز قرآن بسط و گسترش یافت و به تدریج در آثار مستقلی نگارش یافت. ابتدا تفکیک و دسته بندی در اجزاء این دانش صورت نگرفته بود ولی توسط سکاکی این تقسیم بندی صورت گرفت. پس از ظهور شعر فارسی در قرن سوم به این دانش توجه بیشتری شد و سرانجام در قرن پنجم اولین اثر یعنی ترجمان البلاغه تألیف شد. یک قرن بعد حدائق السحر تألیف شد که نوآوری مهمی در آن نیست. این نگارش کتاب های بلاغی همچنان در قرن های بعد به صورت تکرار مباحث ادامه یافت تا روزگار معاصر ما که کتاب های ارجمندی مانند فنون و صناعات ادبی از استاد همایی و کتاب های معانی و بدیع در بیان از دکتر سیروس شمیسا پدید آمدند. نویسنده اخیر به علت آشنایی با ادب غرب نوآوری هایی در این زمینه ارائه داده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 325

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 158 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    248-261
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    600
  • دانلود: 

    238
چکیده: 

بررسی تاثیر محیط بر آفرینش های ادبی نشان می دهد که علت تفاوت آثار شاعران ریشه در محیط زندگیشان که شامل محیط های سیاسی، اجتماعی، جغرافیای هست دارد و در این مقاله برای پژوهش محیط سیاسی را برگزیدم به دلیل اثرگذاری بیشتر در دوره شاعری مصدق، هرچنداشعار اوبیشتر به عاشقانه و تغزلی شناخته شده اما گفتارش خالی از سیاست نیست. اونیز مانند بسیاری از شاعران از هنر خویش برای بیان احساسات عامه مردم و خواسته های آنها استفاده می کند روشی که از دیرباز میان هنرمندان مرسوم بوده و از زمان مشروطه به بعد در ایران شکل تازه ای به خودگرفت اگرچه شیوه ها و روش ها در بیان مقصود دچار تفاوت هایی شد اما هرگز از اصل موضوع دور نشد. مقصد اصلی بیان دادخواهی و عدالت پیشگی از سوی حاکمان است که همواره ادامه دارد و خواهد داشت. و با این پژوهش به این مهم رسیدیم که عوامل محیطی گاهی حتی انگیزه اصلی شاعر برای سرودن شعری یا مجموعه اشعاری می شود همانطور که مصدق خود در مقدمه یکی از مجموع هایش میگوید که دیدن درد و رنج کارگران انگیزه او در سرودن اولین مجموعه شعری اش بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 600

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 238 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    227-247
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    472
  • دانلود: 

    312
چکیده: 

یکی از ویژگی های کلیه زبان های بشری، خلق واژه های جدید است هر زبان برای تغییر یا گسترش واژگان خود شیوه هایی در اختیار دارد که از آنها به عنوان فرآیندهای واژه سازی یاد می شود ازجمله: سرواژه، اختصار، ادغام و. . . . بنابراین واژگان و لغات هر زبان یکی از ارکان اصلی هر زبان است. مبنا و پایه انتقال مفاهیم، زبان و واژگان و قواعد آن است؛ از این منظر واژگان نظامی، تاثیر شگرفی در اعمال نظامیان دارند و برای علوم نظامی بسیار مفید خواهند بود. یابه عبارت دیگر اهمیت واژگان به حدی است که اگر به تغییرات واژگانی توجهی نشود ممکن است به مرور زمان هویت یک ملت را دچار چالش کرده و خود را با گذشته اش بیگانه نماید. مقاله حاضر تلاشی است در جهت شناخت برخی از واژگان نظامی در دوره قبل از اسلام و معادل امروزی آنان در ارتش جمهوری اسلامی ایران (حوزه نیروی زمینی). محقق می خواهد باتکیه برروش واژه شناسان معاصر بداند واژگانی که درمیان افراد، فرهنگ ومحیط های نظامی(ارتش) در دوره باستان رواج داشت امروزه نیز کاربرد دارد یاخیر؟ میزان تغییرات چقدر است و علت تغییرات چه بوده است؟

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 472

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 312 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

غفاری سولماز

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    262-277
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    529
  • دانلود: 

    238
چکیده: 

یکی از عناصر مهم در آثار عرفا و به خصوص عطار نیشابوری «درد« عارفانه است و از کلمه های محوری در آثارش می باشد و از نظر عطار فقط انسان از آن برخوردار است و دبگر موجودات و حتی فرشتگان از این درد بی نصیب هستند. عطار آن را اساس و پایه ی سیروسلوک می داند و انسان را به شناختن این درد تشویق می کند. در این مقاله، کوشش می شود در مورد عطار و آنچه درباره ی خصوصیات این در دست است به نظر خوانندگان برسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 529

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 238 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

الطافی ابراهیم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    105-115
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1732
  • دانلود: 

    834
چکیده: 

بی شک، فرهنگ واژه ها، شاهنامه، فرهنگ نام های ایرانی، شاهنامه، فرهنگ پاک و بی آلایش؛ شاهنامه، گنجینه ی واژه های سره فارسی، شاهنامه فردوسی است. شاهنامه سخن گرانب های فردوسی پربار از واژه ها، ترکیبات زیبا و دلنشین است. این بار به جستجوی واژه ی «نماز» در این واژه نامه ی پارسی رفته ام. تا سفره گسترده ی واژه های ناب فارسی را بیشتر بررسی و در برابر شاهنامه دوستان و شاهنامه پژوهان بگسترم که این واژه در شاهنامه چه جایگاهی دارد و کاربرد واژه«نماز» چگونه است. فردوسی به شکل های گوناگون از واژه ی «نماز» در اشعار خود استفاده کرده است و در جای جای ابیاتش دیده می شود. با بررسی و کاوش های بنده حقیر در حدود (54) بیت واژه نماز در آن به کار رفته است. با ذکر نمونه هایی و ابیاتی از شاهنامه در این جستار سعی بر آن شده است که کاربرد آن بیشتر مورد بررسی قرار گیرد و مورد پسند دوستداران ادب و فرهنگ فارسی قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1732

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 834 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

درزاده فرحان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    138-152
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4529
  • دانلود: 

    1439
چکیده: 

نماد در لغت به معنای نمود است که جایگاه فاعلی (ظاهر کننده) است. بنابراین نمود مرادف ظهور و تجلی، آشکار و هویداست که همگی بیان کننده یک معنای واحد هستند. [1] با این بیان تعریف اصطلاحی نماد به دست می آید که عبارت است از مفهومی که در بر دارنده ی تصویر رساننده از معانی سری و رمزی شی ء ای می باشد. وهم چنین نماد از منظر علوم بلاغی کلمه، عبارت و یا جمله ای است که علاوه بر معنای ظاهری، طیف معنایی گسترده ای به خواننده القا کند. از آن جا که بیان اندیشه های غامض عرفانی و انعکاس غیر مستقیم اندیشه های سیاسی و اجتماعی در غالب نمادین، آسان تر است، از دیرباز نماد و نمادپردازی در ادب فارسی؛ بویژه در گسترة شعر فارسی، ظهور ویژه ای داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4529

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1439 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    200-213
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    323
  • دانلود: 

    241
چکیده: 

خصایل بد و نیک به عنوان دو عنصر متضاد همیشه در وجود انسان در حال مبارزه با یکدیگر هستند. می توان گفت که تمام خوبی و بدی های منعکس شده از انسان، معلول و حاصل نفس هستند. نفس مقوله ای است که بسیاری از عرفا به آن پرداخته اند و پیشوایان و بزرگان صوفیه تهدیب و کنترل نفس را طبقه ای برای به کمال رساندن سالک دانسته اند. با توجه به عظمت گنجینه متون عرفانی در این پژوهش به بررسی نفس از دیدگاه اهل شریعت و عرفای اهل اسلامی پرداخته و تعابیری که شعرای عارف چون مولانا و عطار در اشعار خود در این خصوص به کار برده اند و مورد تجزیه و تحلیل و رمزگشایی قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 323

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 241 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

OURMAZD JOURNAL

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    7-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    110
  • دانلود: 

    359
چکیده: 

"Rhetorical question" with a variety of artistic meanings is one of the important and high frequency topics in eloquence which is also due to the importance of the subject had been noticed by grammar prescribers. Rumi has made considerable use of compositional sentences to convey mystical meanings through attitude to quranic guidance method along with other eloquent methods. The foundation of the didactic poem of masnavi-ye-manavi is to guide audience to the unity of truth and denial of everything except Allah. The role of the eloquent functions of question is to deny this prominent productivity. In this article, the eloquent topic of rhetoric with its artistic meanings including, eternal negation, improbability, respect, humiliation, inability, wealth, despair, ridicule, assistance, regret, etc is examined and the importance of using interrogative to create this aesthetic motivation and the obvious difference between "rhetorical" and "confessional" question has been expressed. The results of the research show that most of the eloquent questions in the second book of masnavi-ye-manavi are about(39/1 percent) the kind of rhetorical question that (14 percent) of them are useful for the artistic function of " eternal negation". This high frequency focuses on Rumi's transcendent view in the negation of souls. Also in this book, "confessional question" includes 0/2 percent of the secondary questions that with interrogative "whether" and "unless" and most of the time without question word, is written.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 110

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 359 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    56-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    687
  • دانلود: 

    692
چکیده: 

نویسندگان درام های مدرن برای رهایی از ناهنجارهای تمدن جدید به دنیای درون و ذهن که بس گسترده تر از دنیای بیرون است روی می آورند و به جای نمایش جدال هایِ بیرونی و اجتماعیِ افراد انعکاس دنیای درون و محتوایات ذهنی شخصیت ها را مورد توجه قرار می دهند. واضح است که با گسترش روانشناسی و دریافت عمق و پیچیدگی روان انسان ها، ورود به دنیای ذهنیات با همان تکنیک های سابق درام نویسی امکان پذیر نبوده است؛ بنابراین نویسندگان مدرن برای کشف و آشکارسازی ضمیر پنهان شخصیت ها به ابداع شیوه های جدید در درام نویسی روی می آورند. این مقاله به روش کتابخانه ای نوشته شده است و با توجه به یافته های جدید درباب ماهیت ذهن و تکنیک های موجود برای انعکاسِ این یافته ها، یکی از مهم ترین آثار مدرن ذهن گرای فارسی، یعنی رمان بوف کور صادق هدایت، را مورد بررسی قرار می دهد. مطابق این پژوهش شخصیت، موقعیت، پیرنگ، ذهن و مفهوم به عنوان مولفه های اصلیِ درام، در رمان بوف کور مورد تحلیل قرار گرفته اند و بر طبق تحلیل این مولفه ها ساختارِ داستانِ رمانِ بوف کور در بستر ذهن گرایی قرار گرفته و تمام مولفه های داستان دارایِ رویکردِ ذهنی هستند. برای دستیابی به این مهم نویسنده از انواع تک نیک های انعکاس ذهن که با به کارگرفتن آن ها خواننده مستقیمًا با عملکردهای ذهنیِ شخصیت مواجه میشود استفاده می کند تا منطق ذهن گرای رمان را به بهترین وجه به نمایش بگذارد. این امر البته پیچیدگی رمان را نیز در پی دارد؛ پیچیدگی ای که باوجود تصورِ بسیاری از خوانندگان تعمد نویسنده نیست، بلکه در نتیجة نزدیک سازی ساختار رمان به ساختار ذهن به دست آمده است که با درک درست این ساختار می توان بر دشواری های موجود در این رما ن فائق آمد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 687

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 692 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    85-104
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1027
  • دانلود: 

    460
چکیده: 

ژانر وحشت از جمله ژانر های جذّاب برای کودکان و نوجوانان بوده، که کمتر مورد توجّه منتقدین و پژوهشگران واقع شده است. بر اساس اهمیّت شایانی که این ژانر، در عرصه تولیدات ادبیِ حوزه-ی کودک و نوجوان دارد، در تحقیق حاضر در صدد هستیم با روش توصیفی-تحلیلی، به بررسی عنصر شخصیت به عنوان یکی از مهمترین عناصر داستانی در ژانر وحشت داستان های کودک و نوجوان ایران بپردازیم و ابعاد مختلف این مساله را تبیین نماییم. بر این اساس در تحقیق حاضر بیست و پنج داستان کودک و نوجوان با ژانر وحشت از نویسندگان مختلف انتخاب شده و بر مبنای اصول و قوائد نقد داستان، به بررسی و تبیین ابعاد مختلف عنصر شخصیت در آن ها خواهیم پرداخت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1027

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 460 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

OURMAZD JOURNAL

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    116-137
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    134
  • دانلود: 

    359
چکیده: 

The role and importance of all kinds of rhetorical sentences in transition of theosophical concepts is very significant, and Molana like the other famous theosophists in order to teach and express theosophical experiences and emotions, has employed various linguistic tools like rhetorical sentences with spiritual concepts. It is obvious that rhetorical sentence is one the most important elements of theosophical language. In the present paper, it has been tried to diversify these sentences in great Masnavi through library and analytical methods; by studying the use of interjection methods which are the most important categories of rhetorical sentence. According to each of the spiritual meanings, the view of experts is analyzed and collected. Spiritual meanings of interjection of the second book of Masnavi according to frequency, are as follow: reverence and admiration, punishment and reprehension, guidance and training, praying and praise, supplication and litigation, prohibition and regression, abhorrence and disgust, kindness and affection, wondering and notification. The author also intends to separate various kinds of interjection which have their own spiritual meanings and phrases that come with interjection which contains the secondary meaning. Accordingly, the new categories are presented.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 134

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 359 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

روستا امید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    153-171
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    478
  • دانلود: 

    562
چکیده: 

محمود دولت آبادی یکی از بزرگترین نویسندگان رمان در عصر حاضر می باشد که در حوزۂ رئالیسم انتقادی و نگاه اجتماعی آثار مهمی را در حوزه ی ادبیات اقلیمی خلق نموده است. در این مقاله رمان سفر به عنوان اثری که حاصل تحّولات دوره گذارست و نویسنده با انتخاب زندگی یک خانواده معمولی حاشیه شهری ابعاد تراژیک این طبقة اجتماعی رادر اثرآن تحّولات ترسیم می کند، انتخاب شده تا بتوان جلوه هایی از مکتب ادبی ناتورالیسم را باژرف نگری از لا به لای آن استخراج نمود و به این نتیجه رسید که نویسندﮤ بزرگی چون دولت آبادی تا چه حد توانسته برجستگی های مکتب ناتورالیسم در رمان فوق الذکر راارﺋ ه نماید واز این دریچه بتوان به جهان بینی وشیوه نگرش این نویسندﮤ توانا پی برد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 478

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 562 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    172-186
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    693
  • دانلود: 

    574
چکیده: 

یکی از شیوه های تحلیل متون ادبی، نشانه شناسی است؛ رویکردی بین رشته ای که از زبان شناسی، جامعه شناسی، روانشناسی و. . . بهره گرفته است. تحلیل نشانه شناسی آثار ادبی به منظور آشنایی با سبک نویسنده موجب فهم بهتر آثار ادبی می شود. متون ادب فارسی از جهات مختلف نشانه شناسی؛ زیبایی شناسی، روابط بینامتنی، فرم و. . . قابلیت بررسی دارند. بخش مهمّی از داستان-های فارسی را منظومه های عاشقانه تشکیل می دهد. از جمله متون غنایی، منظومه خسرو نامه عطّار است که در این پژوهش به شیوه ی توصیفی-تحلیلی بر اساس رویکرد نشانه شناسی مورد تحلیل قرار می گیرد. دامنه ی نشانه شناسی در شعر گسترده است ولی ما در این مقاله، کوشیده ام به بررسی نشانه های؛ غنایی، عرفانی، تعلیمی و فرهنگی-اجتماعی بپردازیم. نتایج تحقیق بیانگر این است که منظومه ی خسرونامه با اینکه یک اثر عاشقانه است و پر بسامدترین نشانه ها مربوط به عشق و مضامین مرتبط با آن است، نشانه هایی از اصطلاحات عرفانی، تعالیم اخلاقی و اعتقادات و باورهای عامیانه نیز، در این اثر نمایان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 693

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 574 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مجیدیان اعظم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    187-199
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    644
  • دانلود: 

    548
چکیده: 

ادبیات پایداری، ادبیات بیداری است که ملت ها را از بحران های ملی، جنگ ها، ستم ها و بیگاری ها آگاه می کند؛ ادبیاتی است که نقاب از چهره دشمن برداشته و جایگاه های نهفته و خطرهای پنهان او را آشکار می سازد. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی جلوه های مقاومت و پایداری دو شاعر معاصر نصرالله مردانی و علی مؤدب اشاره کرد. روش تحقیق به شیوه توصیفی-تحلیلی برگرفته از منابع و اسناد کتابخانه ای معتبر می باشد. نتایج نشان می دهد پایداری در شعر مؤدّب به ایران منحصر نمی شود. وی در طرح موضوعات پایداری در شعرش، نگاهی عام و فراگیر داشته؛ اما به طور خاص بر موضوعات پایداری مرتبط با کشورهای خاورمیانه متمرکز– شده است، همچنین جلوه های مقاومت از قبیل وطن پرستی، دعوت به مقاومت، دفاع از ملت خود، استعمارستیزی، ظلم ستیزی، تجلیل از شهید، اعتراض سیاسی و اجتماعی و. . . در اشعار هر دو شاعر جلوه گر شده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 644

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 548 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سنگچولی سمانه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    214-226
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    604
  • دانلود: 

    517
چکیده: 

«درد» در عرفان و بین عرفا جایگاه رفیع و ویژه ای دارد. هر سالکی که بتواند با «درد» همراه و آشنا شود به زودی به جایگاه حقیقت نائل می گردد. عطار و مولانا و بسیاری از شعرای عارف به زایندگی درد تأکید ورزیده اند. عطار نیشابوری «درد» را صرفاً در شأن انسانیت دانسته و بیان نموده، فرشته با تمام عشق و تقربی که دارد، طعم خوش درد را نچشیده است. مولانا تولد نوزاد حقیقت را در آدمی مشروط به حضور درد می داند. قدسیان را عشق هست و درد نیست درد را جز آدمی در خورد نیست (منطق الطیر، 1398: 285) در مقابل درد، بی دردی ست که انسان را به نابودی می کشاند. انسان های بی درد چون فرعون ها و نمرود ها، سرانجام به خودشیفتگی دچار و عاقبت زنده به گور می شوند. در این مقاله کوشش نویسنده برآن است که ابتدا «درد» عارفانه را به عنوان نمونه ای از نوآوری های عطار شناسانده و سپس درد را از دیدگاه عطار بیان نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 604

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 517 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مجیدیان اعظم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    278-288
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    528
  • دانلود: 

    293
چکیده: 

بررسی گویه شکواییه یکی از گونه های اصلی ادبیات غنایی می باشد، در واقع؛ شکوائیه در وجود انسان به صورت فطری وجود دارد و انسان ها در مواقعی که از موضوعی نارضایتی پیدا می کنند به آن روی می آروند. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی شکوائیه در شعر ناصر خسرو قبادیانی و خاقانی با روش توصیفی-تحلیلی و کتابخانه ای می باشد. نتایج نشان می دهد این دو شاعر در مواردی بیاناتی شبیه به هم دارند و در بسیاری از موارد نیز شاهد تفاوت هایی در شعر آن دو هستیم که ریشه ی آن را باید در شرایط، محیط و روحیات دو شاعر جست و جو کرد. خاقانی از جمله شاعرانی است که شکوه و شکایت در شعر او نمود خاصی یافته است، او در دیوان اشعارش که شامل هفده هزار بیت است تقریباً هزار بیت به شکوه و شکایت پرداخته است. شکواییه عرفانی در شهر خاقانی اصلاً وجود ندارد و شکواییه سیاسی کم ترین بسامد را دارا است. شکوائیه در شعر ناصر خسرو قبادیانی از آنجایی که این شاعر در شرایط نابسامان و جانکاهی به سر برده و گرفتاری و نومیدی، ظلم و ستم حاکمان و فسق و فجور در شعرش وی به خوبی منعکس گشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 528

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 293 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0