مقدمه: رسانه های جمعی، به منزله شاه راه اطلاعاتی جوامع و نقش آن ها در فرهنگ و ابعاد گوناگون هویت انسانی، به ویژه هویت ملی، موردتوجه صاحب نظران علوم انسانی-اجتماعی قرار گرفته است. با توجه به روند تحولات بسیار سریع در حوزه فنّاوری رسانه ای در سال های اخیر، می توان تأثیر این رشد چشمگیر را بر هویت ملی مشاهده کرد. با توجه به موارد فوق، هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تأثیر رسانه های ارتباط جمعی بر هویت ملی و نیز چگونگی رابطه بین متغیرهای فوق در بین جوانان دانشجوی عرب زبان اهوازی در سال 1395 است. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، 400 نفر از دانشجویان جوانان عرب زبان اهوازی است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران شامل 400 نفر از دانشجویان، 215 دانشجوی پسر و 185 دانشجوی دختر است. روش مورداستفاده، میدانی و از فن پرسشنامه به منظور جمع آوری داده ها استفاده شد. اعتبار متغیرها با استفاده از اعتبار عاملی (سازه ای) و صوری و روایی متغیرها با استفاده از آلفای کرونباخ مورد ارزیابی و با توجه به نتایج 86/0 تأیید شده است. آزمون های مورداستفاده در این تحقیق شامل همبستگی پیرسون است. یافته ها: نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین دیدن موسیقی تصویری، فیلم سینمایی و برنامه جنسی از ماهواره و استفاده از اینترنت، چت، ایمیل، وبلاگ، سایت های (سراچه های) خبری، علمی، اجتماعی و فرهنگی با هویت ملی رابطه معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: داده های این پژوهش نشان می دهند که دانشجویانی که از رسانه های ارتباط جمعی و فضای مجازی بیشتر استفاده کرده اند دارای هویت قومی قوی تری هستند و به عبارتی، استفاده بیشتر از فضای مجازی و رسانه های جمعی سبب برجستگی هویت قومی در برابر هویت ملی شده است.