مقدمه نداشتن سواد و آگاهی کافی در زمینه سواد سلامت باعث افزایش اضطراب و پایین آمدن کیفیت زندگی می شود. هدف از این مطالعه تعیین همبستگی سوادسلامت و کیفیت زندگی با اضطراب سلامت در بیماران سرپایی پلی کلینیک تخصصی شهید بهشتی کرج است. روش کار این پژوهش توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری 2600 نفر از بیماران سرپایی پلی کلینیک تخصصی شهید بهشتی کرج بود، با استفاده از جدول مورگان 335 نفر از بیماران و با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل؛ "پرسشنامه سواد سلامت ایرانیان" (Iranian Health Literacy Questionnaire)، "پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی-نسخه کوتاه" World Health Organization Quality of Life Brief Version (WHOQOL-BREF) و "سیاهه اضطراب سلامت" (Health Anxiety Inventory) بود. روایی پرسشنامه ها از طریق روایی محتوایی و صوری مشخص شد. پایایی پرسشنامه ها با روش آلفای کرونباخ برای 100 نفر از بیماران سرپایی پلی کلینیک تخصصی شهید بهشتی کرج مشخص شد. جهت تحلیل داده ها با نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 25 و PLS3. 5 Smart با روش مدلسازی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی انجام شد. یافته ها: بین سواد سلامت و اضطراب سلامت همبستگی معنی دار و منفی (470/0-) و بین کیفیت زندگی و اضطراب سلامت همبستگی معنی دار و منفی (497/0-) و بین سواد سلامت و کیفیت زندگی همبستگی معنی دار و مثبت (749/0) وجود دارد. نتیجه گیری سواد سلامت و کیفیت زندگی همبستگی مثبت و معنی دار، سواد سلامت و اضطراب سلامت همبستگی منفی و معنی دار، کیفیت زندگی و اضطراب سلامت همبستگی منفی و معنی داری با هم دارند. پیشنهاد می شود مدیران بیمارستان ها جهت ارتقا کیفیت زندگی بیماران و کاهش اضطراب سلامت برنامه ریزی مناسبی درخصوص ارتقا سواد سلامت بیماران داشته باشند.