در میان عوامل مختلفی که با فرآیند پیشرفت مکالمه عربی مرتبط هستند، هوش هیجانی می تواند نقش موثری ایفا نماید. به گونه ای که چنانچه دانشجوی رشته زبان عربی دارای کنش ها و انگیزش های درونی باشد و به مهارت های ارتباطی خویشتن آگاهی داشته باشد و در گفتمان های کلاسی شرکت نماید، قادر خواهد بود بر موانع پیشرفت غلبه کند. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی با پیشرفت درس مکالمه عربی انجام شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی، همبستگی می باشد. جامعه ی آماری شامل 80 نفر از دانشجویان کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز می باشند که 42 نفر از دانشجویان درس مکالمه عربی 1 و2 مورد سرشماری قرار گرفتند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه هوش هیجانی بار. ان انجام شد و محاسبه نمره ی پایانی دانشجویان به عنوان ملاک پیشرفت درس مکالمه عربی، قرار گرفت. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین هوش هیجانی و پیشرفت درس مکالمه عربی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین مهارت های درون فردی، مدیریت استرس، اخلاق عمومی و مهارت های میان فردی که از مولفه های هوش هیجانی می باشند با درس مکالمه عربی همبستگی معناداری وجود دارد. در این زمینه به ترتیب مهارت های درون فردی (40/0) و کنترل استرس (25/0) بیشترین و کمترین همبستگی را با میزان پیشرفت درس مکالمه عربی دارند.