در این پژوهش با توجه به مبانی نظری پژوهش به بررسی آسیب شناسی نظام جبران خدمات در ناجا پرداخته شد. روش پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی می باشد. همچنین یافته های پژوهش، حاصل مطالعه ای است که به کمک مصاحبه های کیفی و داده های کمی از طریق توزیع پرسشنامه بین 250 نفر از کارکنان معاونت نیروی انسانی ناجا صورت گرفته است. نمونه گیری نیز در بخش کیفی قضاوتی و در بخش کم یبه صورت تصادفی طبقه ای انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داد هها در بخش کیفی توسط روش گرندد تئوری و بارتلت برای بررسی کفایت نمون هگیری KMO و در بخش کم یاز آزمون Maxqda از طریق نرم افزار تک نمون های t و تشخیص معتبر بودن داد هها و همچنین برای بررسی سوال های پژوهش از آزمون های آماری استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد Spss و فریدمن استفاده شده است. برای تحلیل کمی از نرم افزار که در حوزه های حقوق و دستمزد و پاداش در نظام جبران خدمت ناجا آسیب قابل توجهی وجود ندارد و کارکنان از وضعیت پرداخت و پاداش رضایت متوسط دارند. اما در حوزه های خدمات رفاهی و بهداشت و سامت نظام جبران خدمت در ناجا آسیب پذیری وجود دارد و کارکنان از وضعیت این شاخص ها در سازمان ناراضی می باشند.