زمینه و هدف: در این مطالعه نقش گیرنده های آلفا-1- آدرنرژیک هیپوکامپ پشتی در فراموشی القا شده با WIN55,212-2 و یادگیری وابسته به وضعیت WIN55,212-2 در رت های نر بالغ مورد بررسی قرار گرفته است.روشها: در این مطالعه از فنیل افرین به عنوان آگونیست و پرازوسین به عنوان آنتاگونیست گیرنده آلفاـ1ـ آدرنرژیک و از WIN55,212-2 به عنوان آگونیست گیرنده های کانابینوئیدی استفاده شده است. کانول گذاری دو طرفه در ناحیه CA1 هیپوکامپ پشتی انجام شد و موش ها در دستگاه یادگیری اجتنابی مدل step-down آموزش داده شدند. 24 ساعت بعد از آموزش تاخیر حیوانات در پایین آمدن از سکو اندازه گیری شد.یافته ها: تزریق پس از آموزش (0.0, 25.5 µg/rat) WIN55,212-2 به هیپوکامپ پشتی باعث تخریب حافظه می شود. فراموشی القا شده با تزریق پس از آموزش µg/rat) WIN55,212-2 (0.5 با تزریق همان مقدار WIN55,212-2 قبل از آزمون اصلاح شد، که به این پدیده یادگیری وابسته به وضعیت گفته می شود. تزریق فنیل افرین (µg/rat 0.0 ،5.75) در روز آزمون حافظه تخریب شده با WIN55,212-2 روز آموزش را بهبود می بخشد، از سوی دیگر تزریق پرازوسین (µg/rat 0.5) در روز آزمون، جلوی بازگشت حافظه با WIN55,212-2 روز آزمون را می گیرد. توجه به این نکته حائز اهمیت می باشد که که تزریق همین مقادیر فنیل افرین و پرازوسین به تنهایی اثری برروی حافظه ندارد.نتیجه گیری: این مشاهدات نشان می دهد که گیرنده های آلفا -1 - آدرنرژیک هیپوکامپ پشتی نقش مهمی در یادگیری وابسته به وضعیت WIN55,212-2 بر عهده دارند.