Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    98-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1173
  • دانلود: 

    529
چکیده: 

این پژوهش به منظور مقایسه دانشجویان دانشگاه امام حسین (ع) از لحاظ مسند مهارگذاری، باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود نظم داده شده انجام گردیده است. نمونه مورد بررسی شامل 383 نفر از دانشجویان دانشکده های سه گانه دانشگاه می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش شامل آزمون مستد مهارگذاری راتر، پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری و پرسشنامه جمعیت شناختی بود. بطور همزمان توسط گروه نمونه تکمیل گردید. نتایج بررسی نشان می دهد دانشجویانی که دارای مسند مهارگذاری بیرونی هستند در مقایسه با درونی ها دارای باورهای انگیزشی کمتری هستند و در کل از راهبردهای یادگیری کمتری استفاده می کنند، همچنین تفاوت دانشجویان گروههای تحصلی مختلف (فنی مهندسی، علوم انسانی و علوم پایه) در باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود نظم داده شده معنادار است، به نحوی که دانشجویان رشته های فنی و مهندسی نسبت به سایر دانشجویان دارای باورهای انگیزشی قوی تری هستند و از راهبردهای فنی مهندسی نسبت به سایر دانشجویان دارای باورهای انگیزشی قوی تری هستند و از راهبردهای یادگیری بیشتری استفاده می کنند و نیز بین میزان استفاده دانشجویان از باورهای انگیزشی و راهبردی یادگیری خود نظم داده شده و موفقیت تحصیلی آنان ارتباط مستقیم وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1173

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 529 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    112-126
تعامل: 
  • استنادات: 

    10
  • بازدید: 

    3513
  • دانلود: 

    1644
چکیده: 

پژوهش حاضر، نقش باورهای انگیزشی را در رفتار کمک طلبی و پیشرفت تحصیلی 200 دانش آموز پسر پایه سوم راهنمایی که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، مورد بررسی قرار داد. به منظور سنجش باورهای انگیزشی (اهداف تکلیف مدار، اهداف بیرونی، اهداف توانایی نسبی، ادراک لیاقت شناختی و ادراک لیاقت اجتماعی) از پرسشنامه محقق ساخته و مقیاس ادارک لیاقت هارتر استفاده شد. رفتار کمک طلبی (پذیرش و اجتناب از کمک طلبی) از طریق پرسشنامه محقق ساخته مورد اندازه گیری قرار گرفت و برای سنجش پیشرفت تحصیلی، از میانگین نمرات دروس دانش آموزان استفاده شد. جهت تحلیل داده ها، از روش آماری تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که: 1)بهترین متغیرهای پیش بینی کننده پذیرش کمک طلبی عبارتند از: اهداف تکلیف مدار و ادراک لیاقت اجتماعی، 2) بهترین متغیر پیش بینی کنندة اجتناب از کمک طلبی. اهداف بیرونی است و 3) رفتار کمک طلبی (پذیرش و اجتناب از کمک طلبی) پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. به طور کلی، نتایج پژوهش حاکی از اهمیت توجه به مؤلفه های انگیزشی ـ اجتماعی در رفتار کمک طلبی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3513

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1644 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 10 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    127-142
تعامل: 
  • استنادات: 

    11
  • بازدید: 

    4442
  • دانلود: 

    2900
چکیده: 

پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله در کاهش افسردگی و کارآمد ساختن شیوه های مقابله نوجوانان 15 تا 18 ساله را مورد وارسی قرار می دهد. برای تعیین تأثیر این روش (آموزش مهارتهای حل مسئله)در درمان افسردگی، از طرح پیش آموزش و پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. از بین 1400 دانش آموز، 300 نفر به صورت تصادفی انتخاب و سایه افسردگی بک روی انها اجرا گردید. سپس 30 نفر از کسانی که در این مقیاس حداقل نمره 17 را کسب کرده بودند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند و اندازه گیری متغیرهای وابسته (میزان افسردگی و مهارتهای مقابله ای) برای هر دو گروه در یک زمان و تحت یک شرایط صورت گرفت. در واقع گروه آزمایش تحت کاربندی متغیر مستقل (آموزش مهارت های حل مسئله) قرار گرفت و گروه گواه تحت کاربندی خاصی قرار نگرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها، ابتدا نمره تفاوت پیش آزمون و پس آزمون هر یک از آزمودنیهای دو گروه محاسبه و سپس برای مقایسه میانگینهای نمرات هر یک از متغیرهای وابسته، از آزمون آماری t گروههای مستقل به صورت جداگانه استفاده شد. یافته ها بیانگر این بود که گروه ازمایش که از آموزش مهارتهای حل مسئله سود جسته بودند، نسبت به گروه گواه، کاهش در افسردگی و کارائی در مهارتهای مقابله ای(0.001>p) را نشان دادند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای حل مسئله می تواند به عنوان مداخله سودمندی در جهت تعدیل افسردگی و استفاده از شیوه های مقابله ای مؤثر (مسئله دار) باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4442

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2900 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 11 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    143-152
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1466
  • دانلود: 

    669
چکیده: 

به منظور بررسی اثر موسیقی غیر فعال و حرکات خود انگیخته در مهار پرخاشگری کودکان عقب مانده ذهنی خفیف و مقایسه اثر موسیقی بین کودکان عقب مانده ذهنی خفیف، 40 دانش آموز دختر و پسر ( از هر گروه 20 نفر) از پنج مدرسه استثنایی شهر کرج برگزیده شدند. این کودکان به آموزن های نگهداری ذهنی پیاژه (آزمون خمیر) و ریون رنگی (کودکان) از نظر هوشی همتا شدند در مرحله بعد به منظور تعیین میزان پرخاشگری تحت آزمون ناکامی روزنزوایک قرار گرفتند. آزمودنی ها به شیوه تصادفی به چهار گروه (دو گروه گواه دو گروه آزمایشی) تقسیم شدند. به دو گروه آزمایشی دختر و پسر به مدت 50 روز (هفته ای سه جلسه 75 دقیقه ای) از طریق ضبط صوت موسیقی ارائه گردید، کودکان اجازه داشتند که به همراه موسیقی حرکات خود جوش و منظمی انجام دهند و یا دست برنند. بعد از اتمام جلسات مداخله، کودکان مجدداً با آزمون ناکامی روزنزوایک مورد بررسی قرار گرفتند، پس از خارج کردن اثر پیش آزمون با روش تحلیل کواریانس نتایج نشان داد که موسیقی غیر فعال و حرکات خود انگیخته در مهار پرخاشگری تاثیر معناداری دارد ولی تعدیل اثر متغیر مستقل توسط جنس، معنادار نبود. علاوه بر داده های کمی، نتایج کیفی که شامل مشاهدات پژوهشگر و گزارش های والدین و معلمان می باشد؛ نیز بیانگر تأثیر مؤثر متغیر مستقل در مهار کردن متغیر وابسته می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1466

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 669 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

گودرزی محمدعلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    153-178
تعامل: 
  • استنادات: 

    9
  • بازدید: 

    5637
  • دانلود: 

    1779
چکیده: 

مقیاس می سی سی پی یکی از مقیاس های معروف برای سنجش شدت اختلال تنیدگی پس از ضربه (PTSD) است. به منظور بررسی اعتبار و روایی این مقیاس، نسخه انگلیسی آن با استفاده از روش توصیه شده به وسیله بریسلین، لانر و ثوراندایک (1973) از انگلیسی به فارسی برگردانده شد. شکل فارسی این مقیاس به اختصار "اشل" نامیده شد. مقیاس های اشل، فهرست اختلال تنیدگی پس از ضربه، فهرست وقایع زندگی و مقیاس وسواس فکری ـ عملی پادوآ توسط این افراد تکمیل گردید: افراد دارای تشخیص های اختلال تنیدگی پس از ضربه (69 نفر)، اختلال افسردگی (30 نفر)، اختلال اضطراب (41 نفر)، اختلال وسواسی ـ اجباری (31 نفر) و افراد بهنجار (93نفر) بودند. یافته ها حاکی از روایی و اعتبار مقیاس اشل در شیراز بود. الف ـ تفاوت معنی دار میانگین نمرات گروه های اختلال تنیدگی پس از ضربه. اضطرابی و بهنجار به نفع گروه دارای تشخیص اختلال تنیدگی پس از ضربه. ب ـ همبستگی معنی دار بین نمرات آزمودنی ها در مقیساس های اشل و فهرست های اختلال تنیدگی پس از ضربه و وقایع زندگی، ج - بالا بودن ضریب همسانی درونی و ضریب بازآزمایی مقیاس د- تحلیل عاملی مقیاس به چهار عامل زیر دست یافت: خاطرات رخنه کننده، مشکل در ارتباطات بین فردی ، مشکل در مهارعاطفی و فقدان افسردگی.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5637

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1779 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 9 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    179-197
تعامل: 
  • استنادات: 

    12
  • بازدید: 

    8225
  • دانلود: 

    2670
چکیده: 

هدف از اجرای این پژوهش بررسی رابطه بین سبکهای یادگیری کلب (همگرا، واگرا، جذب کننده و انطباق دهنده) و سبکهای شناختی ویتکین (وابسته به زمینه و مستقل از زمینه) و نقش آن در موفقیت تحصیلی دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان بوده است. آزمودنیها شامل 104 دانش آموز دختر سال اول دبیرستان بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع همبستگی و نوع تحقیق کاربردی بود. برای جمع آوری داده های مربوط به سبکهای یادگیری از سیاهه سبک یادگیری کلب (ISI) و برای داده ها مربوط به سبکهای شناختی از آزمون شکلهای گروهی نهفته ویتکین (GEFT) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسن استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین سبکهای شناختی، سبکهای یادگیری مفهوم سازی انتزاعی و موفقیت تحصیلی دروس ریاضی و زبان انگلیسی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8225

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2670 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 12 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0