Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

بشارت محمدعلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    34
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    8774
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کمال گرایی والدین و اضطراب امتحان دانش آموزان است. چهارصدو بیست و دو دانش آموز (327 دختر و 205 پسر) کلاس سوم نظری رشته علوم انسانی با تکمیل مقیاس اضطراب امتحان و 386 نفر از والدین آن ها (212 مادر و 174 پدر) با تکمیل مقیاس کمال گرایی مثبت و منفی، در این پژوهش شرکت کردند. نتایج پژوهش نشان داد که بین کمال گرایی مثبت و منفی، در این پژوهش امتحان فرزندان همبستگی منفی و بین کمال گرایی منفی والدین و اضطراب فرزندان همبستگی مثبت وجود دارد. کمال گرایی مثبت والدین از طریق انتظارات واقع بینانه و مطابق با امکانات و محدودیت های فرزندان، تقویت عزت نفس فرزندان و سبک تعاملی مثبت والدین - فرزندان، کاهش اضطراب امتحان انش آموزان را توجیه می کند. کمال گرایی منفی والدین، بر عکس، از طریق انتظارات غیر واقع بینانه و معمولا فراتر از امکانات و توانایی های فرزندان، تضعیف عزت نفس و سبک تعاملی تعارضی والدین - فرزندان، با افزایش اضطراب امتحان در ارتباط قرار می گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8774

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

باقری خسرو

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    34
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    21-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    4060
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در وهله اول ، سازه گرایی در برابر واقع گرایی قرار دارد. در حالی که واقع گرایان اصرار می ورزند که دانش صادق ما مطابق با واقع است. سازه گرایان مفهوم مطابقت را طرد و ادعا می کنند که ذهن در کار خود برای فراهم آوردن سازه ها، از واقعیت مستقل است. از این رو تا جایی که دانش مورد نظر است روان شناسان سازه گرا همچون جرج کلی و ژان پیاژه به مفهوم سازگاری و نه مطابقت با واقعیت توسل جسته اند. هر چند باید به سازه گرایان حق داد که ادعا کنند مفهوم مطابقت با واقعیت مسئله آفرین است اما انتقاد آن ها تنها در مورد واقع گرایی خام قابل اعتناست. در مقابل در مقاله حاضر استدلال شده است که می توانیم همچنان از مطابقت با واقعیت سخن بگوییم بدون آن که لازم باشد توانایی سازه ای ذهن را نادیده بگیریم. این از آن روست که از حیث معرفت شناختی مفهوم مطابقت برای صدق نظریه های ما حیاتی است در حالی که از سوی دیگر نیز سازگاری با واقعیت قاصر از آن است که معیاری با کفایت برای صدق باشد. موضع ابزارنگارانه در مورد دانش از این ضعف برخوردار است که نمی تواند میان کفایت و صدق سازه ها تمایز قایل شود. نتیجه این است که ما می توانیم بصیرت های سازه گرایان در مورد گرانبار بودن واقعیت ها از نظریه را بپذیریم بدون آن که لازم باشد مفهوم مطابقت با واقعیت را کنار بگذاریم. در واقع، سازه گرایی نیازمند آن است که واقع گرایانه باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4060

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کرم دوست نوروزعلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    34
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    57-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    1509
  • دانلود: 

    763
چکیده: 

در این پژوهش رابطه میان میانگین نمرات ارزشیابی دانشجویان دوره کارشناسی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی از تدریس استادان با میانگین نمرات آنان در دروس تدریس شده در سال های 80-79 بررسی شد و برای حدود 450 درس تدریس شده که نمره ارزشیابی آنان نیز در دسترس بود همبستگی بسیار ضعیفی (0.135 = R ) در سطح معنی داری 0.003 مشاهده گردید. علاوه بر آن، بین میانگین نمرات دروس و میانگین نمرات ارزشیابی هر یک از چهار سوال اول فرم ارزشیابی استاد، ضریب همبستگی پیرسون محاسبه شد که به جز سؤال دوم (توانایی استاد در بیان و تفهیم مطالب) که همبستگی مثبت و ضعیفی (0.168= R ) را در سطح معنی داری 0.004 نشان می داد، در سه مورد دیگر رابطه معنی داری مشاهده نگردید. نتیجه جالب توجهی که از مقایسه نمرات دروس متفاوت تدریس شده بود به وسیله استادان دانشکده به دست آمد نشان می دهد که میانگین نمرات دروس مختلف مستقل از استاد درس نیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1509

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 763 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    34
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    77-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1576
  • دانلود: 

    992
چکیده: 

در پژوهش حاضر به منظور تدارک یک مدل معادلات ساختاری، 730 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران (295 دختر و 435 پسر ) در گروه های تحصلی فنی و مهندسی، علوم پایه، و علوم انسانی به صورت تصادفی انتخاب شدند. ویژگی های فردی آزمودنی ها یعنی جنسیت و رشته تحصیلی، به علاوه انگیزه پیشرفت، خودکارآمدی رایانه، تجربه رایانه، اضطراب خصیصه ای و اضطراب رایانه آنان بر مبنای مقیاس های معتبر اندازه گیری شد. در این مدل تجربه رایانه، اضطراب خصیصه ای، انگیزه پیشرفت و ویژگی های فردی معرف سازه های نهان برونزا و خودکار آمدی رایانه و اضطراب رایانه معرف سازه های نهان و درونزا تلقی گردید. مدل با حضور سازه ها و نشانگرهای مربوط در سطح نسبتا مناسبی برازش شد. شاخص برازندگی تطبیقی (0.91 = CFI) و متوسط باقیمانده های استاندارد شده (0.048= SRMR) به دست آمد. این مدل مشخص می کند که به ویژه ویژگی های فردی و تجربه رایانه به افزایش خودکارآمدی رایانه و در تداوم این مسیر به کاهش اضطراب رایانه دانشجویان منجر می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1576

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 992 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    34
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    99-127
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1361
  • دانلود: 

    687
چکیده: 

هدف تحقیق حاضر ارزیابی کیفیت دوره های آموزشی مؤسسات ارائه دهنده خدمات ا,وزشی به شرکت ایران خودرو با استفاده از الگوی (CIPP) در سال های 79 و 80 است. این تحقیق از نوع ارزیابانه است. جامعه آماری از پنج زیر جامعه 1) آموزش دیدگاه 2) سرپرستان 3) مدیران ادارات 4) مدرسان، و 5) مدیران اجرایی مؤسسات آموزشی تشکیل شده است. نمونه مورد بررسی شامل 528 کارمند، 126 سرپرست، 9 مدیر اداره، 8 مدیر اجرایی، 72 مدرس و 8 مؤسسه آموزشی است. روش نمونه گیری شمارش کامل افراد و از نوع تصادفی طبقه ای است. ابزار مورد استفاده پرسشنامه و فرم مصاحبه بوده است. روش آماری 1) مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران و 2) شرکت کنترونیک؛ در زمینه کامپیوتر 1) شرکت داده پردازی و 2) انستیتو ایز ایران؛ در زمینه اداری مالی بازرگانی 1) مؤسسات مطالعات و پژوهش های بازرگانی و 2) انجمن حسابداران خبره ایران؛ در زمینه مدیریت و سرپرستی، سازمان مدیریت صنعتی؛ و سرانجام در زمینه زبان انگلیسی، لینگافن همگی در سطح نسبتا مطلوب ارزیابی قرار دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1361

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 687 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نویسندگان: 

باقری معصومه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    34
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    127-155
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1195
  • دانلود: 

    650
چکیده: 

این مقاله با بررسی خدمات نمایه سازی و چکیده نویسی در 45 مرکز ایرانی تولید کننده این خدمات کوشش دارد تصویری از وضعیت فعالیت های نمایه سازی و چکیده نویسی کشور ارا ارائه دهد. بدین منظور امکانات و موانع پیشرفت مراکز دست اندکار فعالیت های نمایه سازی و چکیده نویسی، زمینه موضوعی فعالیت ها، نوع پایگاه های اطلاعاتی، شیوه و زبان نمایه سازی آن ها مورد توجه قرار گرفته است و همچنین از قابلیت های مدیران، نمایه سازان و چکیده نویسان سخن رفته است. نتایج بررسی حاکی از نبود یا کمبود خدمات نمایه سازی و چکیده نویسی در برخی مطالب تخصصی و اندک بودن نمایه نامه ها و چکیده نامه های جاری است. دو مرکز عمومی و هشت مرکز تخصصی نمایه منابع موجود در پایگاه های اطلاعاتی خود را منتشر می کنند. دو دانشگاه نمایه پایان نامه فارغ التحصیلان خود و یک مرکز نمایه و متن کامل استانداردها را به صورت پیوسته در دسترس عموم قرار می دهند. مرکز اطلاعات و مدارک عغلمی ایران با انتشار دو نمایه نامه و چهار چکیده نامه جاری فعال ترین مرکز در زمینه تولید خدمات نمایه سازی و چکیده نویسی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1195

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 650 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

صمدی معصومه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    34
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    157-175
تعامل: 
  • استنادات: 

    13
  • بازدید: 

    5254
  • دانلود: 

    1751
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر مطالعه و مقایسه راهبردهای خود تنظیمی در یادگیری دانش آموزان و خود تنظیمی والدین آن ها با توجه به نقش جنسیت و عملکرد تحصیلی است. به همین منظور، تعداد 120 دانش آموز دختر و پسر اول دبیرستان شهر تهران با روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب شدند و با پاسخگویی به پرسشنامه راهبردهای خود تنظیمی در یادگیری دانش آموز و خود تنظیمی، ادراک خود را از راهبردهای خود تنظیمی و خود تنظیم گری والدینشان نشان دادند. از معدل تحصیلی آنان نیز به عنوان ملاک عملکرد تحصیلی استفاده گردید. داده های حاصل شده با آزمون t مستقل، تحلیل واریانس یک راهه، و آزمون تعقیبی شفه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین راهبردهای خود تنظیمی در یادگیری دانش آموزان دختر و پسر و همین طور بین رفتارهای خود تنظیم گرانه والدینشان تفاوت معنی داری وجود ندارد. ولی بین راهبردهای خود تنظیمی در یادگیری دانش آموزان قوی و متوسط با دانش آموزان ضعیف و همینطور بین رفتارهای خود تنظیم گرانه والدین دانش آموزان قوی و متوسط با دانش آموزان ضعیف تفاوت معنی داری وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5254

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1751 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 13 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

ایروانی شهین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    34
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    177-200
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3691
  • دانلود: 

    824
چکیده: 

در طول تاریخ قوم یهود همواره نسبت به دیگر اقوام و ادیان مدعی برگزیدگی بوده است. به همین دلیل، دیانت و قومیت در این دین بر هم انطابق دارد و یهودیت باید همواره در انحصار قوم باقی بماند. نبوت در انحصار یهود است وانبیای غیر اسرائیلی فاقد سلامت هستند. روز جزا روز انتقام از دشمنان یهود است و بنی اسرائیل به میثاق با یهوه مخصوص شده اند تا به ارض موعود برسند. حاصل آن که در تعلیم و تربیت یهود، هدف بر ایجاد هویت قومی متمرکز است و تربیت سیاسی و اجتماعی بر حفظ خود و کسب قدرت پنهان برای تحقق آرمان برگزیدگی استوار است، و مهم تر از همه، چهره مخدوش شخصیت های الگویی در تعلیم و تربیت یهود است که تلاشی نیز برای توجیه و اصلاح آن توسط علما انجام نمی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3691

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 824 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

زارع گاوگانی وحیده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    34
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    201-225
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2592
  • دانلود: 

    1043
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای ادبیات کودکان و نوجوانان و جست و جوی مفاهیم تربیتی اسلام از دیدگاه قرآن در زمینه ارتباط انسان با خداوند، خویش، خلق، و طبیعت است. به همین منظور، با استفاده از روش پژوهش ، تحلیل محتوا در 283 داستان برگزیدة کودکان که طی سال های 1358 ، 1378 تألیف و توسط 8 مرکز و سازمان دولتی و غیر دولتی به عنوان کتاب برگزیده سال انتخاب شده و جایزه گرفته اند. گروه های سنی، شامل ج ( 8-9 سال)، ج (9-15 سال) و د (12 - 15 سال) است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که در قرآن 39.1 درصد مفاهیم به ارتباط فرد با خدا، 37 درصد ارتباط فرد با خویش، 17.2 درصد ارتباط فرد با خلق، 6.7 درصد ارتباط فرد با طبیعت تعلق یافته است. در داستان های کودکان 19.4 درصد به ارتباط فرد با خداوند، 42.9 درصد به ارتباط فرد با خویش، 32.8 درصد ارتباط فرد با خلق، 5.5 درصد به ارتباط فرد با طبیعت اختصاص داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2592

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1043 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button