اگر جهانی شدن، فرآیندی در حال رخداد پنداشته شود که آگاهی در آن نقش اساسی دارد، آن گاه بازخوانی جهانی شدن و چگونگی طراحی برنامه های درسی برای افزایش آگاهی فراگیران در باره آن اهمیت می یابد. از سوی دیگر بین المللی کردن برنامه درسی مفهومی جدید و در حال تحول است که به ویژه از اوایل قرن بیست و یکم در ادبیات برنامه درسی مورد توجه قرار گرفته است. علی رغم اهمیت و جایگاه چنین ایده ای، برداشت ها و تفسیرها از این واژه ها در بسیاری از ممالک به ویژه ایران توام با ابهام، سردرگمی و عدم شفافیت است. مقاله حاضر در راستای بررسی این مفهوم در ادبیات برنامه درسی با استفاده از روش کتابخانه ای و از طریق بررسی مقالات پژوهشی و مروری از ژورنال ها و مجلات خارجی و داخلی در پایگاه های داده ای مختلف تلاش کرده تا برداشت های مختلف از این واژه ها را مفهوم پردازی کرده و نمونه ای از برنامه های درسی را در زمینه جهانی شدن و بین المللی کردن معرفی نماید. یافته ها نشان داد که بایستی میان جهانی شدن و بین المللی کردن برنامه های درسی تمایز قائل شد. اثرات واقعی تحولات ناشی از جهانی شدن و و بین المللی کردن برنامه درسی البته تحولات هم زمان با آن می بایست مورد توجه متخصصان آموزش و پرورش و البته برنامه ریزان درسی قرار گیرد. عناصر برنامه های درسی در این عصر تحت تاثیر تحولات یاد شده، از ویژگی هایی برخوردار می گردد که آن را از سایر برنامه های پیشین متمایز می سازد. این ویژگی ها در مورد عناصر اصلی برنامه شامل هدف، محتوا، روش و ارزشیابی در این نوشته مورد اشاره قرار گرفت. همچنین لازم است بر اساس فرهنگ، زمینه و متن هر جامعه ای رویکردها و برنامه های خاص مورد توجه قرار گیرد.