سرمایه انسانی یکی از دارایی های مهم سازمان ها در دنیای مدرن محسوب می شود، سرمایه ای که کیفیت آن بیش از کمیت آن حائز اهمیت است. رشد و توسعه این سرمایه مستلزم پویایی و به روزرسانی مستمر است. آموزش هدفمند، منظم و ارتقای سطح دانش، توانایی و مهارت ها، یکی از ابزار مهم پرورش این سرمایه است. با همین رویکرد، بسیاری از سازمان ها، دوره های آموزشی متعددی را با صرف هزینه های قابل توجه برای توسعه منابع انسانی، برنامه ریزی و اجرا می کنند. صرف ارائه آموزش و اجرای دوره های آموزشی برای تحقق این هدف کافی نیست. پایش روشمند دوره های آموزشی و سنجش اثربخشی آنها می تواند به نوعی تضمین کننده اهداف سازمان ها در این زمینه باشد.این مقاله، سنجش اثربخشی دوره آموزشی با عنوان «دوره مددکاری اجتماعی و توان بخشی» را که سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران اجرا کرد، هدف قرار داده و برای نیل به این مهم، از مدل چهار سطحی «کرک پاتریک» استفاده کرده است. در هر یک از سطوح سنجش به اقتضای اهداف تدوین شده، از ابزار مختلفی همچون پرسشنامه و یا مصاحبه های نیمه ساختاریافته استفاده شده و نمونه مورد مطالعه نیز متناسب با هر سطح، از میان فراگیران و یا مدیران بالادستی فراگیران درون سازمان انتخاب شده است. با توجه به نتایج به دست آمده، بیش از هشتاد درصد فراگیران (در سطح واکنش) از کیفیت دوره آموزشی رضایت داشته اند. در سطح یادگیری، نزدیک به نود درصد از اهداف دوره تحقق یافته و محتوای دوره، اثربخش ارزیابی شده است. در سطح رفتار، تاثیر برگزاری دوره در تغییر رفتار کاری فراگیران، از نظر بیش از نیمی از پاسخگویان، اثربخش اعلام شده و در مجموع نیمی از پاسخگویان، دوره برگزار شده را با توجه به آثار و تبعات آن (سطح نتایج)، برای سازمان سودمند و اثربخش ارزیابی کرده اند.