مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    7-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1850
  • دانلود: 

    835
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، امکان سنجی اجرای برنامه آموزش فلسفه به کودکان در برنامه درسی دوره ابتدایی است. جامعه آماری را معلمان ابتدایی شهر کرمان تشکیل می دهند و نمونه آماری 237 نفری، از طریق نمونه گیری تصادفی - طبقه ای انتخاب شده اند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده کردیم و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی بهره بردیم. یافته های پژوهش نشان داد گروه مورد بررسی در زمینه اجرای برنامه آموزش فلسفه به کودکان، دانش کافی، نگرش مثبت و مهارت ناکافی دارند، اما مدارس ابتدایی شهر کرمان برای اجرای این برنامه از امکانات کافی برخوردار نیستند.بر این اساس پیشنهاد می شود برای زمینه سازی اجرای برنامه آموزش فلسفه به کودکان، تقویت مهارت معلمان و امکانات مدارس مورد توجه جدی قرار گیرد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1850

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 835 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    29-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    7
  • بازدید: 

    3813
  • دانلود: 

    1726
چکیده: 

500 دانش آموز پایه سوم رشته ریاضی (250 دختر و 250 پسر) دبیرستان های شهر شیراز با هدف ارایه الگوی پیش بینی پیشرفت تحصیلی ریاضی بر اساس اهداف پیشرفت و ابعاد گوناگون درگیری تحصیلی، به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. آنان به پرسشنامه ای که از خرده مقیاس های تلاش (دوپیرات و مارین (2005، اهداف پیشرفت (میدلتن و میگلی (1997 و درگیری شناختی و ارزش تکلیف (پینتریج و همکاران (1991 تشکیل شده بود، پاسخ دادند. عملکرد ریاضی دانش آموزان با معدل پایان سال درس حسابان سنجیده شد. نتایج پژوهش به طور کلی نشان داد که رابطه اهداف پیشرفت و پیشرفت تحصیلی ریاضی، تحت تاثیر ابعاد درگیری تحصیلی است. اهداف تبحری از طریق راهبردهای فراشناختی، ارزش تکلیف و تلاش بر پیشرفت تحصیلی به صورت غیرمستقیم و مثبت تاثیر می گذارد. اهداف رویکرد - عملکرد توسط راهبردهای شناختی تاثیری غیرمستقیم و منفی بر پیشرفت ریاضی می گذارد. تاثیر اهداف اجتناب - عملکرد بر پیشرفت ریاضی منفی و مستقیم است. همچنین نقش واسط های ابعاد درگیری تحصیلی در رابطه میان اهداف پیشرفت و پیشرفت ریاضی، تایید شد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3813

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1726 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    47-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4077
  • دانلود: 

    1140
چکیده: 

در این مقاله بر مبنای نظریه زبانی «نقش گرایی نظام مند» هلیدی، به معرفی نقش تجربی زبان و اهمیت معرفی این فرانقش زبانی به کودکان دبستانی از دو دیدگاه پرداخته می شود:1- لزوم معرفی همه فرآیندهای این فرانقش در جهت تکامل نظام یادگیری زبان؛2- معرفی فرآیندهای این فرانقش با توجه با ساختار رشد شناختی کودک در هر مرحله از رشد.پژوهش حاضر متون کتاب «بخوانیم» از اول تا پنجم دبستان، که اولین و رسمی ترین منبع زبان آموزی به کودکان است، را برای تحلیل آماری و معنایی، مورد بررسی قرار می دهد. برای انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری طبقه ای با تخصیص متناسب و نمونه گیری سیتماتیک در داخل هر طبقه استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد: در متون مورد بررسی تمامی فرآیندهای تجربی زبان به کودک معرفی نشده اند و مولفان هنگام تدوین کتاب های «بخوانیم» مقطع دبستان، به نقش تجربی زبان که مرحله نهایی تکامل فرآیند زبان آموزی کودک به شمار می آید، توجه ویژه نداشته اند؛ همچنین فرآیندهای زبانی به عنوان ابزاری برای زبانی کردن تجربه های آدمی و برقراری ارتباط، به شیوه های هدفمند به کودک معرفی نشده اند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4077

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1140 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    75-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2101
  • دانلود: 

    651
چکیده: 

مدارس اثربخش، معلمانی دارند که به طور داوطلبانه و اختیاری، فراتر از وظایف رسمی و از پیش تدوین شده، رفتار کرده، برای موفقیت و اثربخشی مدرسه، از هیچ تلاش فروگذار نیستند. امروزه این رفتارها را رفتارهای شهروندی سازمانی می نامند. از آنجا که مدارس به معلمانی با رفتارهای شهروندی سازمانی نیاز بسیاری دارند و همچنین دانش لازم درباره این متغیر مهم در کشور وجود ندارد، این پژوهش، محتوای پژوهش های خارجی را که در مورد رفتارهای شهروندی سازمانی معلمان منتشر شده است به لحاظ ماهیت (ضرورت ها، ریشه ها، تعاریف، ابعاد، برداشت های نوین و نشانگرها)، روش شناسی (روش پژوهش، ابزارها و مراجع اندازه گیری)، پیشایندها (عوامل فردی، سازمانی، رفتارهای رهبری مدیر و محیطی)، پسایندها (با تاکید بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان) و نقش مدیران، تحلیل می کند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2101

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 651 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    111-128
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1238
  • دانلود: 

    366
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، بررسی نیازهای دانش آموزان دبیرستانی به کتاب های غیردرسی در سال 1384-85 است. این طرح با گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات کمی و کیفی، نظر دانش آموزان و زمینه های مطالعات غیردرسی آنان را بر اساس علایق و نوع کتاب هایی که مطالعه کرده اند، مورد بررسی قرار می دهد.گروه نمونه این پژوهش 6068 دانش آموز دوره متوسطه هستند که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده اند.نتایج تحقیق نشان داد:1- درصد دانش آموزانی که در طول یک سال تحصیلی کتاب های غیردرسی را مطالعه می کنند، کمتر از درصد دانش آموزانی است که کتاب های غیردرسی را مطالعه نکرده اند.2- بالاترین زمینه اولویت مطالعاتی دانش آموزان، روابط دختر و پسر و پایین ترین اولویت آنان به مسایل اقتصادی مربوط می شود.3- به جز زمینه های اطلاعات دینی، مسایل فناوری، اطلاعات تاریخی و اطلاعات شغلی، در بقیه زمینه ها میان نیازهای دانش آموزان دختر در پایه های مختلف، تفاوت معنادار وجود دارد.4- به جز زمینه های سلامت و بهداشت جسمانی و مسایل اجتماعی، در بقیه زمینه ها میان نیاز دانش آموزان پسر در پایه های مختلف، تفاوت معنادار وجود دارد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1238

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 366 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    129-156
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1648
  • دانلود: 

    2396
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، بررسی روش های استفاده موثر از فعالیت های آزمایشگاهی در آموزش علوم تجربی است. برای این منظور ادبیات نظری و پژوهشی موجود به دقت بررسی شد و دیدگاه های گوناگون برای رسیدن به الگویی مناسب، طبقه بندی و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پس از آن، کاربردی ترین عناصر نظریه هایی که در این زمینه مطرح شده بودند، در یک الگو ترکیب شدند. این الگوی نوآورانه که مبتنی بر فعالیت های حل مساله است، با برنامه درسی فیزیک، شیمی و زیست شناسی دوره متوسطه و امکانات مدارس هماهنگی دارد و در نظام آموزشی ایران قابل اجراست.روش تحقیق، توصیفی - پیمایشی است. اطلاعات، توسط پرسشنامه ویژه ای که با استفاده از منابع مرتبط و در دسترس تهیه شده بود، جمع آوری شد و روایی آن با سازماندهی مصاحبه های تخصصی با افراد صاحب نظر (6 نفر)، مورد بررسی قرار گرفت و متناسب با شرایط کشور، بومی شد. پایایی تحقیق نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ (a=0.79) مورد بررسی و تایید قرار گرفت. نمونه پژوهش برای اعتباربخشی الگوی پیشنهادی، کارشناسان گروه های آموزشی (120 نفر از رشته های فیزیک، شیمی و زیست شناسی) و متخصصان برنامه ریزی درسی (10 نفر) را شامل می شود.پژوهش حاضر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آمار توصیفی و نیز استنباطی (آزمون (t استفاده می کند. به طور کلی نتایج این پژوهش نشان می دهد به کارگیری فعالیت های عملی در آموزش علوم تجربی نقش مهمی دارد و الگوی پیشنهادی از نظر کارشناسان گروه های آموزشی و متخصصان برنامه ریزی درسی، اعتبار بالایی دارد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1648

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2396 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    157-178
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    777
  • دانلود: 

    271
چکیده: 

پژوهش حاضر تاثیر به کارگیری رویکرد سازماندهی تلفیقی بر اساس روش پروژه در درس علوم پایه اول راهنمایی را بر پیشرفت تحصیلی و رشد اجتماعی دانش آموزان مورد بررسی قرار می دهد. این تحقیق علاوه بر تدوین یک نمونه درس تلفیق شده، تاثیر به کارگیری آن را بررسی کرده، پیشنهاداتی در خصوص سازماندهی محتوای کتاب علوم پایه اول راهنمایی ارایه می دهد.این پژوهش از لحاظ نتایج، کاربردی و از لحاظ روش اجرا، شبه آزمایشی است که از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده می کند. جمعیت آماری آن دانش آموزان دختر پایه اول راهنمایی نواحی 3 و 6 شهر مشهد هستند. نمونه گیری به صورت خوشه ای از میان مدارس راهنمایی دخترانه ناحیه 3 و 6 انجام شده است. در چهار مدرسه از هر دو ناحیه و از هر مدرسه دو کلاس پایه اول (یکی از شیفت صبح و یکی از شیفت عصر)، در مجموع 8 کلاس، نمونه این پژوهش را تشکیل می دهند.یافته های پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و سپس آزمون t و آزمون من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های به دست آمده نشان داد تلفیق و سازماندهی محتوای کتاب علوم پایه اول راهنمایی بر اساس رویکرد تلفیق (از نوع پروژه) در مبحث گرما، بر میزان دانش، توانایی درک و کاربرد مطالب درسی و رشد اجتماعی دانش آموزان مورد مطالعه، تاثیر معناداری ایجاد کرده است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 777

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 271 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button