پژوهش حاضر به منظور هنجاریابی زیر مقیاس های ارزشیابی آزمون میکر در دانش آموزن کلاس های سوم تا پنجم ابتدایی انجام شده است. نمونه پژوهش مشتمل بر 292 دانش آموز دختر و پسر است. آزمون توانایی های شناختی میکر دارای چهار زیر مقیاس ارزشیابی است که بر اساس الگوی چند عاملی و شناخته شده هوش گیلفورد (1959) ساخته شده است. نتایج نشان داد که ضریب پایایی زیر مقیاس ها 0.77 است. ضریب پایایی کل آزمون 0.78 است. برای روایی ملاک از روش روایی همزمان استفاده شده است. همچنین، نتایج پژوهش نشان داده است که میان زیر مقیاس های ارزشیابی آزمون میر و ارزیابی دروس تحصیلی دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد (p<0.001).یافته های مربوط به هنجاریابی چهار زیرمقیاس ارزشیابی آزمون تشخیص توانایی های شناختی میکر با توجه به رتبه درصدی ارایه شده است. نتایج نشان داد که در برخی از زیر مقیاس های ارزشیابی (سه زیر مقیاس ESS, EFC, EFU) دانش آموزان ایرانی نسبت به دانش آموزان آمریکایی بالاتر هستند و تنها در زیر مقیاس ESC پایین تر هستند. بر اساس یافته های پژوهش حاضر پیشنهاداتی برای بهبود توانایی های ارزشیابی ارایه شده است.