در این الگو نیمه تجربی که با هدف برنامه ریزی آموزشی مبتنی بر نظریه های علوم رفتاری اجرا گردید. سه الگوی آموزشی با هم مقایسه و تاثیر آنها بر آگاهی و رفتار دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت این سه الگو عبارتند از: الگوی الف: آموزش بهداشت فردی توسط معلمان در مدرسه بدون آموزش به مادران، الگوی ب: آموزش بهداشت فردی توسط معلمان در مدرسه همراه با آموزش مادران توسط پژوهشگران و الگوی ج: مشارکت دانش آموزان در برنامه آموزشی، علاوه بر اجرای الگوی ب، نمونه های مورد مطالعه شامل 189 و 215 و 205 نفر به ترتیب برای الگوهای الف، ب، ج و 126 نفر در گروه شاهدد و در مجموع 735 نفر بودند.نتایج نشان دادند: میانگین نمره آگاهی دانش آموزان در الگوی آموزشی الف از 13.9 به 24.78 بعد از آموزش (t=65.25 P=000) و میانگین نمره رفتار از 7.22 به 10.3 افزایش یافته بود (t=17.45 P=0.000) همچنین الگوی آموز ب باعث افزایش میانگین سطح آگاهی از 12.05 به 23.1 پس از آموزش (t=29 P<0.000) و میانگین نمره رفتار از 7.3 به 10.7 (t=2.05 P<0.000) شده بود. میانگین نمره آگاهی دانش آموزان در الگوی ج افزایش معادل 13.47 نمره را نسبت به وضعیت قبل از آموزش نشان داد (t=5.34 P<0.000) و این افزایش برای رفتار معادل 2.77 بود. (T=5.17 ,P<0.000) مقایسه بین الگوها نشان داد که الگوهای آموزشی الف، ب، ج به ترتیب تاثیر فزاینده ای در ارتقای آگاهی داشته اند (F=23.8 P=0.000).میزان پیشرفت رفتار در الگوی ب از الف بیشتر ولی در الگوی ج از آن دو میزان پیشرفت سطوح آگاهی و رفتار دانش آموزان در گروه شاهد بسیار کمتر و به ترتیب 13.29 و 6.28 درصد بوده است.