این پژوهش شبه تجربی به منظور تعیین تاثیر آموزش بهداشت فردی در پیشگیری از ابتلای مجدد به انگل های گوارشی در دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر ایلام، انجام گرفت.
از مجموع 200 نفر دانش آموزی که به صورت تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند، آزمایش مدفوع (گرفتن نمونه مدفوع و استفاده از نوار چسب اسکاج) بعمل آمد که از این تعداد 120 نفر مبتلا تشخیص داده شد، مبتلایان را تحت درمان قرار داده و بعد از درمان آزمایش های مجدد برای آنان انجام گرفت که همگی سالم بودند، سپس به طور تصادفی به دو گروه 60 نفری مورد- شاهد تقسیم شدند. گروه مورد با استفاده از پمفلت، جزوه آموزشی، بحث گروهی و ایفای نقش در زمینه عفونت های انگلی، شیوه انتقال و راههای پیشگیری مورد آموزش قرار گرفتند. پس از طی دو و نیم ماه، هر دو گروه (مورد- شاهد) مجددا مورد آزمایش قرار گرفته و با استفاده از پرسشنامه، ویژگیهای فردی و دیگر اطلاعات مورد نیاز جمع آوری و با استفاده از آزمون آماری کای دو، Z و دقیق فیشر مورد سنجش قرار گرفتند.
نتایج نشان داد که در حدود اطمینان 99.9% گروه مورد (آموزش دیده) از آلودگی کمتری نسبت به گروه شاهد برخوردار بود و ویژگیهای فردی از قبیل شغل پدر و مادر، تحصیلات والدین با تاثیر آموزش، ارتباطی نداشتند. بر اساس نتایج پیشنهاد می شود که آموزش بهداشت فردی در مدارس مورد توجه بیشتری قرار گرفته و برنامه های آموزشی به خانواده و کلیه افراد جامعه تعمیم یابد. همچنین جامعه پرستاری و مسئولین بهداشتی استان با تدوین برنامه های آموزشی میزان شیوع عفونت های انگلی گوارشی را کاهش دهند.