مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,946
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,793
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر روش تدریس کاوشگری بر پرورش مهارت های تفکر فلسفی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در درس علوم تجربی

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 52

چکیده

 هدف کلی پژوهش, بررسی تاثیر روش تدریس کاوشگری بر پرورش مهارت های تفکر فلسفی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی بوده است. روش تحقیق, شبه آزمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش نیز کلیه دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهرستان بهار در سال تحصیلی 89-88 بوده اند. حجم جامعه آماری 1120 نفر (620 دختر و 500 پسر) می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای, نمونه ای با حجم 96 نفر (52 دختر و 44 پسر) از دو مدرسه در چهار کلاس, انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه محقق ساخته, سنجش تفکر فلسفی بوده است. روایی ابزار از طریق روایی محتوایی بر اساس دیدگاه متخصصان و پایایی آن, از طریق آلفای کرونباخ, ضریب 0.79 بوده است. داده های گردآوری شده با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون های؛ تی در گروه های مستقل و تحلیل واریانس دو طرفه, مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش, حاکی از آن است که؛ بین میانگین مهارت های تفکر فلسفی دانش آموزان گروه های کنترل و آزمایش, تفاوت معنی دار وجود دارد. تفکر فلسفی و مولفه های تشکیل دهنده آن در دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی که در درس علوم با روش تدریس کاوشگری, آموزش دیده اند, بیشتر از دانش آموزانی است که با روش تدریس سنتی, آموزش دیده اند بنابراین روش تدریس کاوشگری, موجب افزایش مهارت های تفکر فلسفی دانش آموزان در گروه آزمایش, شده است هم چنین نتایج پژوهش نشان داد؛ به استثنای مولفه جامعیت, بین مهارت های تفکر فلسفی و مولفه های تشکیل دهنده آن در, بین دانش آموزان دختر و پسر گروه آزمایش, تفاوت معنی دار وجود ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    یوسف زاده، محمدرضا، معروفی، یحیی، رضایی، علی اصغر، و قبادی، محترم. (1390). تاثیر روش تدریس کاوشگری بر پرورش مهارت های تفکر فلسفی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در درس علوم تجربی. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 18(1)، 39-52. SID. https://sid.ir/paper/236023/fa

    Vancouver: کپی

    یوسف زاده محمدرضا، معروفی یحیی، رضایی علی اصغر، قبادی محترم. تاثیر روش تدریس کاوشگری بر پرورش مهارت های تفکر فلسفی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در درس علوم تجربی. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)[Internet]. 1390؛18(1):39-52. Available from: https://sid.ir/paper/236023/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا یوسف زاده، یحیی معروفی، علی اصغر رضایی، و محترم قبادی، “تاثیر روش تدریس کاوشگری بر پرورش مهارت های تفکر فلسفی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در درس علوم تجربی،” پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، vol. 18، no. 1، pp. 39–52، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/236023/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button