مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,068
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,234
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه تاب آوری تحصیلی و ارزیابی های شناختی با خودناتوان سازی تحصیلی: نقش واسطه ای هیجان های پیشرفت

صفحات

 صفحه شروع 329 | صفحه پایان 341

چکیده

 این پژوهش با هدف آزمون نقش واسطه ای هیجان های پیشرفت در رابطه تاب آوری تحصیلی و ارزیابی های شناختی با خودناتوان سازی تحصیلی در دانشجویان انجام شد. 300 دانشجوی مقطع کارشناسی (128 مرد, 172 زن) با روش نمونه برداری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس تاب آوری تحصیلی (ARS؛ مارتین و مارش, 2006), نسخه تجدیدنظرشده مقیاس ارزیابی تنیدگی (SAM-R رویلی, رویسچ, جاریکا و واگن, 2005), نسخه کوتاه پرسشنامه هیجان های پیشرفت (پکران, گوئتز و پری, 2005) و مقیاس خودناتوان سازی تحصیلی (ASS؛ میگلی, آرانکومار و آردن, 1996) پاسخ دادند. به منظور آزمون روابط ساختاری بین منابع اطلاعاتی چندگانه در مدل مفروض از روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل مفروض واسطه مندی نسبی هیجان های پیشرفت مثبت و منفی در رابطه بین تاب آوری تحصیلی و ارزیابی های شناختی با خودناتوان سازی تحصیلی برازش مطلوب دارد. علاوه بر این, نتایج نشان داد که در مدل مفروض, همه وزن های رگرسیونی از لحاظ آماری معنادارند و درنهایت, 59 درصد از واریانس نمره های خودناتوان سازی تحصیلی از طریق متغیرهای تاب آوری تحصیلی, ارزیابی های شناختی و هیجان های پیشرفت مثبت و منفی تبیین شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    لکی، داوود، شکری، امید، سپاه منصور، مژگان، و ابراهیمی، سارا. (1397). رابطه تاب آوری تحصیلی و ارزیابی های شناختی با خودناتوان سازی تحصیلی: نقش واسطه ای هیجان های پیشرفت. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 14(55 )، 329-341. SID. https://sid.ir/paper/101504/fa

    Vancouver: کپی

    لکی داوود، شکری امید، سپاه منصور مژگان، ابراهیمی سارا. رابطه تاب آوری تحصیلی و ارزیابی های شناختی با خودناتوان سازی تحصیلی: نقش واسطه ای هیجان های پیشرفت. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1397؛14(55 ):329-341. Available from: https://sid.ir/paper/101504/fa

    IEEE: کپی

    داوود لکی، امید شکری، مژگان سپاه منصور، و سارا ابراهیمی، “رابطه تاب آوری تحصیلی و ارزیابی های شناختی با خودناتوان سازی تحصیلی: نقش واسطه ای هیجان های پیشرفت،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 14، no. 55 ، pp. 329–341، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101504/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button