مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,155
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

879
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل ویژگیهای روانسنجی مقیاس ارزیابی شناختی استرس در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 11

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون روان سنجی نسخه ی تجدیدنظر شده ی مقیاس ارزیابی استرس SAM-R؛ رویلی, روسچ, جاریکا و واگان, 2005 در بین گروهی از دانشجویان ایرانی اجرا شد.روش: در مطالعه ی همبستگی حاضر ,300 دانشجوی کارشناسی (138 پسر و 162 دختر) به نسخه ی تجدیدنظر شده ی مقیاس ارزیابی استرس , نسخه ی جامع پرسش نامه ی هیجانات پیشرفت AEQ؛ پکران, گوئتز و پری, 2005) و پرسش نامه ی باورهای خودکارآمدی تحصیلی ASEBQ, زاژاکووا, لینچ و اسپنشاد, 2005 پاسخ دادند. روایی عاملی مقیاس ارزیابی استرس با روش های آماری تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تاییدی و همسانی درونی با ضرایب آلفای کرونباخ تعیین و برای مطالعه ی روایی این سازه نیز ضریب همبستگی بین ابعاد مقیاس ارزیابی استرس با هیجانات پیشرفت مثبت و منفی و باورهای خودکارآمدی تحصیلی گزارش شد.یافته ها: تحلیل مولفه های اصلی با استفاده از چرخش واریماکس نشان داد که مقیاس ارزیابی استرس از سه عامل تهدید, چالش و منابع تشکیل شده است. شاخص های برازش تحلیل عامل تاییدی بر پایه ی نرم افزار AMOS, وجود این عوامل سه گانه را تایید و نتایج همبستگی بین ابعاد مقیاس ارزیابی استرس با هیجانات پیشرفت مثبت و منفی و خودکارآمدی تحصیلی, به طور تجربی, از روایی سازه حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی این سازه برای عوامل تهدید, چالش و منابع به ترتیب 0.85, 0.82 و 0.79 به دست آمد.نتیجه گیری: در مجموع, نتایج مطالعه ی حاضر نشان داد که این سازه برای سنجش مفهوم ارزیابی های شناختی دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایاست.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شکری، امید، تمیزی، نوشین، عبداله پور، محمدآزاد، و خدامی، محمدحسین. (1395). تحلیل ویژگیهای روانسنجی مقیاس ارزیابی شناختی استرس در دانشجویان. تازه های علوم شناختی، 18(2 (مسلسل 70) )، 1-11. SID. https://sid.ir/paper/83171/fa

    Vancouver: کپی

    شکری امید، تمیزی نوشین، عبداله پور محمدآزاد، خدامی محمدحسین. تحلیل ویژگیهای روانسنجی مقیاس ارزیابی شناختی استرس در دانشجویان. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1395؛18(2 (مسلسل 70) ):1-11. Available from: https://sid.ir/paper/83171/fa

    IEEE: کپی

    امید شکری، نوشین تمیزی، محمدآزاد عبداله پور، و محمدحسین خدامی، “تحلیل ویژگیهای روانسنجی مقیاس ارزیابی شناختی استرس در دانشجویان،” تازه های علوم شناختی، vol. 18، no. 2 (مسلسل 70) ، pp. 1–11، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83171/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button