مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,316
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,047
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فرایندهای ارزیابی شناختی هیجان های پیشرفت و تعهد تحصیلی: تحلیل واسطه ای

صفحات

 صفحه شروع 183 | صفحه پایان 198

چکیده

 این پژوهش با هدف آزمون نقش واسطه ای هیجان های پیشرفت در رابطه ارزیابی های شناختی و تعهد تحصیلی انجام شد. 200 دانش آموز دختر به نسخه کوتاه پرسشنامه هیجان های پیشرفت (AEQ-R؛ پکران,گوئتز و پری, 2005), نسخه تجدید نظر شده مقیاس ارزیابی تنیدگی (SAM-R؛ رویلی, روسچ, جاریکا و واگان, 2005) و سیاهه مشغولیت تحصیلی (SEI؛ سالملا - آرو و آپادایا, 2012) پاسخ دادند. به منظور آزمون روابط ساختاری بین ارزیابی های شناختی, هیجان های پیشرفت و تعهد تحصیلی از روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.نتایج نشان داد که رابطه بین ارزیابی های شناختی سازش یافته (چالش و منابع) با هیجان های پیشرفت مثبت, مثبت معنادار و با هیجان های پیشرفت منفی, منفی معنادار؛ رابطه بین ارزیابی های شناختی سازش نایافته (تهدید) با هیجان های پیشرفت مثبت, منفی معنادار و با هیجان های پیشرفت منفی, مثبت معنادار و بالاخره رابطه هیجان های پیشرفت مثبت با تعهد تحصیلی مثبت معنادار و رابطه هیجان های پیشرفت منفی با تعهد تحصیلی منفی معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد که الگوی مفروض واسطه گری کامل هیجان های پیشرفت مثبت و منفی در رابطه ارزیابی های شناختی و تعهد تحصیلی با داده ها برازش مطلوب دارد. علاوه بر این, نتایج نشان داد که در هردو مدل واسطه گری هیجان های پیشرفت مثبت و منفی, کل وزن های رگرسیونی از لحاظ آماری معنادار بود و در مدل های واسطه گری هیجان های پیشرفت مثبت و منفی به ترتیب 49 و 26 درصد از پراکندگی نمره تعهد تحصیلی تبیین شد. نتایج این بررسی با تاکید بر واسطه گری هیجان های پیشرفت مثبت و منفی از آموزه های نظریه کنترل ارزش هیجان های پیشرفت در بین گروهی از فراگیرانی ایرانی به طور تجربی حمایت کرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

داوودوندی، فرزانه، و شکری، امید. (1395). فرایندهای ارزیابی شناختی هیجان های پیشرفت و تعهد تحصیلی: تحلیل واسطه ای. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 13(50)، 183-198. SID. https://sid.ir/paper/101234/fa

Vancouver: کپی

داوودوندی فرزانه، شکری امید. فرایندهای ارزیابی شناختی هیجان های پیشرفت و تعهد تحصیلی: تحلیل واسطه ای. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1395؛13(50):183-198. Available from: https://sid.ir/paper/101234/fa

IEEE: کپی

فرزانه داوودوندی، و امید شکری، “فرایندهای ارزیابی شناختی هیجان های پیشرفت و تعهد تحصیلی: تحلیل واسطه ای،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 13، no. 50، pp. 183–198، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101234/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا