مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,384
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

842
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی چگونگی یادگیری مهارت های ارتباطی پزشک ـ بیمار در دانشگاه علوم پزشکی ایران و کرمانشاه: از دیدگاه کارآموزان و کارورزان و اساتید

صفحات

 صفحه شروع 223 | صفحه پایان 230

چکیده

 در سال های اخیر بر برقراری "ارتباط بین فردی" موثر میان پزشک و بیمار تاکید و توجه روزافزونی شده است. مهارت های ارتباطی یکی از اجزای اصلی صلاحیت های بالینی به شمار می‎رود که برای تشخیص صحیح و تبعیت بیمار از اقدامات درمانی کمک کننده می باشد. پزشک توسط مهارت های ارتباطی قادر خواهد بود در ارایه اطلاعات و اخبار ناگوار به بیمار یا اطرافیان او, غلبه بر خشم و ناراحتی بیمار, کمک به بیماران مزمن و در آستانه مرگ, عمل کرد بهتری از خود نشان دهد. هدف از این پژوهش بررسی چگونگی یادگیری این گونه مهارت ها با استفاده از نظر اساتید و دانشجویان در 2 دانشگاه علوم پزشکی ایران و کرمانشاه بوده است تا بتوان از آن برای تدوین برنامه‎های درسی استفاده کرد. در این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی یک پرسش نامه خود ایفا به منظور بررسی یادگیری دانشجویان و کارورزان طراحی شد که کارآموزان, کارورزان و اساتید 2 دانشگاه (در 4 بخش داخلی, زنان, کودکان, جراحی) پس از مطالعه آزمایشی به آن پاسخ دادند. تعداد کارآموز, کارورز و استاد در دانشگاه علوم پزشکی ایران به ترتیب 185, 127, 14 نفر و در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به همان ترتیب 63, 61, 30 نفر بود (به طور کلی 446 دانشجو و 45 استاد بالینی در هر دو دانشگاه). از این تعداد 130 نفر مربوط به بخش داخلی, 96 نفر بخش جراحی, 74 نفر بخش زنان, 146 نفر بخش کودکان بودند. براساس نتایج به دست آمده 3/56% از دانشجویان از این گونه مهارت ها آگاهی داشتند اما 7/43% از آن ها بی‎اطلاع بودند که این تفاوت P=0.000 معنی‎دار بود. اولین تجربه ارتباط با بیمار از نظر کارآموزان و کارورزان و اساتید در بخش و بر بالین بیمار بوده است (5/72%) و پس از آن در کلاس درس بیمارستان (5/11%) و در مرتبه بعدی در اورژانس و درمانگاه (هرکدام 8%) ذکر گردید. تاثیر حضور استاد و دستیار در یادگیری مهارت ها از سوی دانشجویان هر دو دانشگاه به ترتیب بسیار زیاد و زیاد ارزیابی شد. در زمینه چگونگی یادگیری مهارت ها, اساتید در هر دو دانشگاه ایران و کرمانشاه به ترتیب بیش ترین امتیاز را به مشاهده رفتار استاد ( 4/71% و 7/76% ) و پس از آن به مشاهده رفتار دستیار (9/42% و 7/66%) دادند. سایر روش های یادگیری مانند مشاهده فیلم و منابع راهنما یا مشاهده ایفای نقش از نظر کارورزان, کارآموزان و حتی اساتید کم تر از 50% امتیاز را به خود اختصاص داده‎ بود. با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش به نظر می‎رسد که روش های یاددهی و یادگیری مهارت های ارتباطی باید در دانشکده‎های پزشکی مورد تاکید بیش تری قرار گیرد و برنامه‎های آموزش مهارت های ارتباطی برای کارآموزان و کارورزان در نظر گرفته شود. علاوه بر آن اساتید باید نقش فعال تری را در یاددهی مهارت ها در این 2 دانشگاه ایفا کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلطانی عربشاهی، سیدکامران، عجمی، آزیتا، و سیابانی، ثریا. (1383). بررسی چگونگی یادگیری مهارت ‌های ارتباطی پزشک بیمار در دانشگاه علوم پزشکی ایران و کرمانشاه: از دیدگاه کارآموزان و کارورزان و اساتید. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 11(40)، 223-230. SID. https://sid.ir/paper/10414/fa

    Vancouver: کپی

    سلطانی عربشاهی سیدکامران، عجمی آزیتا، سیابانی ثریا. بررسی چگونگی یادگیری مهارت ‌های ارتباطی پزشک بیمار در دانشگاه علوم پزشکی ایران و کرمانشاه: از دیدگاه کارآموزان و کارورزان و اساتید. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1383؛11(40):223-230. Available from: https://sid.ir/paper/10414/fa

    IEEE: کپی

    سیدکامران سلطانی عربشاهی، آزیتا عجمی، و ثریا سیابانی، “بررسی چگونگی یادگیری مهارت ‌های ارتباطی پزشک بیمار در دانشگاه علوم پزشکی ایران و کرمانشاه: از دیدگاه کارآموزان و کارورزان و اساتید،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 11، no. 40، pp. 223–230، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/10414/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button