مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

918
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

650
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واقع گرایانه بودن یادگیری محتوای آموزشی نارسایی قلبی از دیدگاه بیماران و پرستاران

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 55

چکیده

 زمینه و هدف: آموزش در اغلب موارد تبعیت بیماران از توصیه های درمانی و توانایی مراقبت از خود را افزایش می دهد؛ اما کوتاه شدن طول مدت اقامت بیماران در بیمارستان, اضطراب, ناخوشی یا کمبود خواب می تواند قابلیت یادگیری بیمار را کاهش دهد. علاوه بر این مشخص نیست که پرستاران و بیماران یادگیری چه مواردی را در طول مدت کوتاه بستری واقع گرایانه می دانند. پژوهش حاضر با هدف شناخت و مقایسه دیدگاه بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب و پرستاران از واقع گرایانه بودن یادگیری محتوای آموزشی در طول دوران بستری بودن بیمار در بیمارستان انجام گرفته است.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقایسه ای 251 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی به روش نمونه گیری آسان به صورت هدفمند و 181 پرستار به روش سرشماری (در سال 85-1384) از بیمارستان قلب شهید رجایی تهران انتخاب شدند. داده ها با استفاده از ابزار نیازهای یادگیری بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب (CHFPLNI) جمع آوری شد و با استفاده از نرم افزار SPSS v.11 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: اکثر بیماران مرد (%82.4) و اکثر پرستاران زن (85.6%) بودند. میانگین سن بیماران 55.18 و پرستاران 15/35 سال بود. میانگین دفعات بستری بیماران 26/4 و میانگین مدت ابتلای آن ها به نارسایی قلبی 10.71 سال بود. اکثر پرستاران (59%) دوره آموزش به بیماران قلبی را نگذرانده بودند. بیماران و پرستاران زیر مقیاس سایر اطلاعات را به عنوان واقع گرایانه ترین عنوان جهت یادگیری در طول مدت بستری رتبه بندی کردند و در واقع گرایانه بودن یادگیری اطلاعات دارویی توافق داشتند. یادگیری اطلاعات دارویی (P<0.001), اطلاعات رژیم غذایی (P<0.001), سایر اطلاعات (P<0.001) و کل محتوای آموزشی (P<0.001) از دیدگاه بیماران واقع گرایانه تر از پرستاران بود. پرستاران زن (P=0.012) و پرستارانی که دوره آموزش به بیماران قلبی را گذرانده بودند (P<0.001) یادگیری محتوا را در طول مدت بستری بودن واقع گرایانه تر درک کرده بودند.نتیجه‏گیری: با توجه به عدم توافق بیماران و پرستاران در مورد واقع گرایانه بودن یادگیری اطلاعات رژیم غذایی و عوامل خطر آفرین و همچنین کل محتوای آموزشی ممکن است پرستاران با تعویق در آموزش محتوا با فرض واقع گرایانه نبودن یادگیری آن توسط بیماران, به آن ها صدمه وارد کنند. بنابراین ضرورت دارد که پرستاران در هنگام تعیین اولویت های آموزشی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی, دیدگاه بیماران خود را کاملا در نظر گیرند

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رفیعی، فروغ، شاهپوریان، فرنگیس، ناشر، زهرا، آذرباد، محسن، و حسینی، فاطمه. (1387). واقع ‌گرایانه بودن یادگیری محتوای آموزشی نارسایی قلبی از دیدگاه بیماران و پرستاران. حیات، 14(3-4)، 41-55. SID. https://sid.ir/paper/105995/fa

    Vancouver: کپی

    رفیعی فروغ، شاهپوریان فرنگیس، ناشر زهرا، آذرباد محسن، حسینی فاطمه. واقع ‌گرایانه بودن یادگیری محتوای آموزشی نارسایی قلبی از دیدگاه بیماران و پرستاران. حیات[Internet]. 1387؛14(3-4):41-55. Available from: https://sid.ir/paper/105995/fa

    IEEE: کپی

    فروغ رفیعی، فرنگیس شاهپوریان، زهرا ناشر، محسن آذرباد، و فاطمه حسینی، “واقع ‌گرایانه بودن یادگیری محتوای آموزشی نارسایی قلبی از دیدگاه بیماران و پرستاران،” حیات، vol. 14، no. 3-4، pp. 41–55، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/105995/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button