مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

792
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

554
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط حرکات تکراری و متناوب دهان با سرعت گفتار و خواندن در دانش آموزان پایه دوم شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 69

چکیده

 زمینه و هدف: از آنجا که در بسیاری از اختلالات گفتار و زبان, سرعت حرکات تکراری و متناوب دهان یعنی دیادوکوکینزیس کاهش یافته است این طور تصور شده است که بین سرعت دیادوکوکینزیس و سرعت گفتار ارتباط وجود دارد. البته این مورد توسط برخی محققان مطرود قلمداد شده است و این ارتباط همچنان نامشخص است. از این رو هدف از انجام این پژوهش این است که مشخص شود آیا اساسا چنین ارتباطی بین سرعت دیادوکوکینزیس و سرعت گفتار و خواندن در افراد طبیعی وجود دارد؟روش بررسی: این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی روی 100 نفر از دانش آموزان دختر پایه دوم شهر تهران انجام شد. مهارت خواندن و سرعت گفتار و حرکات متناوب دهان در آزمودنی ها بررسی گردید. برای ثبت و اندازه گیری زمان از نرم افزار Cool Edit استفاده شد. برای توصیف داده ها آمار توصیفی و برای تجزیه و تحلیل داده ها, آزمون t زوجی به کار گرفته شد.یافته ها: در تکالیف دیادوکوکینزیس میانگین زمان تولید تک هجایی های /tâ/,/pâ/  و /kâ/ به ترتیب 4.10, 4.15 و 4.74 بود و میانگین سرعت خواندن 3.1 هجا در ثانیه و سرعت گفتار آزاد 2.8 هجا در ثانیه بود. بین سرعت گفتار آزاد و تکالیف دیادوکوکینزیس ارتباطی یافت نشد. اما بین سرعت خواندن و برخی از تکالیف دیادوکوکینزیس (p=0.03) /kâ/ و (p=0.00) /pâtâkâ/ ارتباط معنی داری مشاهده شدنتیجه گیری: به نظر می رسد می توان از تکالیف دیادوکوکینزیس مرتبط برای افزایش سرعت خواندن استفاده نمود. سرعت دیادوکوکینزیس دولبی در تک هجایی ها بالاترین سرعتی است که می توان در طی درمان انتظار داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احدی، حوریه، شاه بداغی، محمدرحیم، مخلصین، مریم، و محمودی بختیاری، بهروز. (1388). بررسی ارتباط حرکات تکراری و متناوب دهان با سرعت گفتار و خواندن در دانش آموزان پایه دوم شهر تهران. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 18(1-2 (پیاپی 31-32))، 63-69. SID. https://sid.ir/paper/106233/fa

    Vancouver: کپی

    احدی حوریه، شاه بداغی محمدرحیم، مخلصین مریم، محمودی بختیاری بهروز. بررسی ارتباط حرکات تکراری و متناوب دهان با سرعت گفتار و خواندن در دانش آموزان پایه دوم شهر تهران. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1388؛18(1-2 (پیاپی 31-32)):63-69. Available from: https://sid.ir/paper/106233/fa

    IEEE: کپی

    حوریه احدی، محمدرحیم شاه بداغی، مریم مخلصین، و بهروز محمودی بختیاری، “بررسی ارتباط حرکات تکراری و متناوب دهان با سرعت گفتار و خواندن در دانش آموزان پایه دوم شهر تهران،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 18، no. 1-2 (پیاپی 31-32)، pp. 63–69، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106233/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button