مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,093
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

578
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه راه کارهای تصحیح مکالمه با برخی مهارت های شناختی زبانی کودکان کم شنوای متوسط شهر اهواز

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 65

چکیده

 زمینه و هدف: مهارت های تصحیح مکالمه برای برقراری موفقیت آمیز ارتباط کلامی دوطرفه, ضروری هستند. اختلالات شناختی زبانی می تواند بر این مهارت ها تاثیر منفی داشته باشد. با توجه به مسائل ویژه شناختی زبانی کودکان کم شنوا و کمبود اطلاعات درباره راه کارهای تصحیح مکالمه آن ها, این مطالعه انجام شد.روش بررسی: در این پژوهش مقطعی 58 کودک کم شنوای متوسط (38 پسر و 20 دختر) با دامنه سنی7-6 سال از شهر اهواز شرکت داشتند. فراوانی به کارگیری راه کارهای تصحیح مکالمه, امتیاز هوش, حافظه, واژه یابی, غنای واژگانی و میانگین طول جمله از طریق آزمون های شناختی زبانی در 10 موقعیت مکانی به دست آمد. آنالیز داده ها در نسخه 18 نرم افزار SPSS با آزمون های t مستقل, پیرسون و رگرسیون لجستیک انجام شد.یافته ها: بین به کارگیری راه کار شفاف سازی و هوش ارتباطی اجتماعی رابطه مستقیم (p=0.045) و بین به کارگیری انواع راه کارهای تصحیح مکالمه و توانمندی های زبانی کودکان کم شنوای متوسط همبستگی مستقیم (p<0.05) دیده شد.نتیجه گیری: کودکان کم شنوای متوسط شش تا هفت ساله از راه کار تکرار کردن, بیشتر از سایر راه کارها برای اصلاح مکالمه استفاده کردند. با افزایش یک واحد در توانایی واژه یابی یا افزایش یک واحد در میانگین طول جمله کودکان مورد مطالعه, می توان انتظار داشت که یک واحد بر میزان استفاده از راه کار تکرار کردن افزوده می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    زمانی، پیمان، موسوی، سیده مریم، امامی، سیده فاطمه، عابدینی، سارا، فرهمندفر، فاطمه، و تشکری، اشرف. (1393). رابطه راه کارهای تصحیح مکالمه با برخی مهارت های شناختی زبانی کودکان کم شنوای متوسط شهر اهواز. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 23(6)، 57-65. SID. https://sid.ir/paper/106392/fa

    Vancouver: کپی

    زمانی پیمان، موسوی سیده مریم، امامی سیده فاطمه، عابدینی سارا، فرهمندفر فاطمه، تشکری اشرف. رابطه راه کارهای تصحیح مکالمه با برخی مهارت های شناختی زبانی کودکان کم شنوای متوسط شهر اهواز. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1393؛23(6):57-65. Available from: https://sid.ir/paper/106392/fa

    IEEE: کپی

    پیمان زمانی، سیده مریم موسوی، سیده فاطمه امامی، سارا عابدینی، فاطمه فرهمندفر، و اشرف تشکری، “رابطه راه کارهای تصحیح مکالمه با برخی مهارت های شناختی زبانی کودکان کم شنوای متوسط شهر اهواز،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 23، no. 6، pp. 57–65، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106392/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button