مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,202
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,687
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر کاهش ناامیدی و تنهایی کودکان ناشنوای پسر

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 31

چکیده

 زمینه و هدف: کودکان ناشنوا به دلیل نقص شنوایی خود با مشکلات روان شناختی متعددی روبه رو هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر کاهش تنهایی و ناامیدی کودکان ناشنوای پسر صورت گرفت.روش بررسی: روش پژوهش آزمایشی و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد استفاده شد. به این منظور از بین کودکان ناشنوای 7 تا 10 ساله شهر اصفهان, تعداد 30 نفر که ملاک های ورود به پژوهش را دارا بودند به شیوه نمونه گیری چندمرحله ای, انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه شاهد و مورد گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس ناامیدی کودکان Kazdin و مقیاس تنهایی Asher که روایی و اعتبار آن ها تایید شده است, استفاده شد. داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین عملکرد دو گروه مورد و شاهد در متغیرهای احساس ناامیدی و تنهایی در پس آزمون در سطح p<0.001 تفاوت معنی داری وجود دارد.نتیجه گیری: بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت که هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر بهبود احساس ناامیدی و تنهایی کودکان ناشنوا موثر است و از آن به عنوان یک روش آموزشی و درمانی غیرمستقیم می توان برای کاهش احساسات منفی کودکان ناشنوا به ویژه تنهایی و ناامیدی استفاده کرد و این روش را به درمانگران, مربیان و مشاورانی که با این کودکان کار می کنند پیشنهاد کرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فرامرزی، سالار، و مرادی، محمدرضا. (1393). تاثیر هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر کاهش ناامیدی و تنهایی کودکان ناشنوای پسر. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 23(6)، 25-31. SID. https://sid.ir/paper/106397/fa

Vancouver: کپی

فرامرزی سالار، مرادی محمدرضا. تاثیر هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر کاهش ناامیدی و تنهایی کودکان ناشنوای پسر. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1393؛23(6):25-31. Available from: https://sid.ir/paper/106397/fa

IEEE: کپی

سالار فرامرزی، و محمدرضا مرادی، “تاثیر هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر کاهش ناامیدی و تنهایی کودکان ناشنوای پسر،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 23، no. 6، pp. 25–31، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106397/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا