مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,733
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

560
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه حافظه کاری- دیداری در دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا با همتایان عادی: پژوهشی در افراد بدون زبان اشاره

صفحات

 صفحه شروع 92 | صفحه پایان 98

چکیده

 زمینه و هدف: نقص شنوایی در افراد ناشنوا و کم شنوا علاوه بر مهارت های ارتباطی, بسیاری از توانایی های شناختی آن ها از جمله حافظه را تحت تاثیر قرار می دهد. از این رو هدف پژوهش حاضر, مقایسه حافظه کاری- دیداری در دانش آموزان ناشنوا, کم شنوا با همتایان عادی بود.روش بررسی: در پژوهش حاضر که از نوع علی- مقایسه ای بود, با استفاده از آزمونAndre Rey , 60 دانش آموز آسیب دیده شنوایی (30 ناشنوا و 30 کم شنوا) با 30 دانش آموز عادی به عنوان گروه بهنجار که بر اساس جنس, هوش, پایه تحصیلی و وضعیت اجتماعی- اقتصادی همتا شده بودند, مورد مقایسه قرار گرفتند.یافته ها: یافته ها نشان داد, بین گروه عادی با دو گروه ناشنوا و کم شنوا تفاوت معنی دار وجود دارد (p<0.05), که میانگین گروه عادی از دو گروه دیگر بیشتر بود. اما تفاوت بین دو گروه آسیب دیده معنی دار نبود (p>0.05).نتیجه گیری: نتایح نشان داد که کارکرد دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا در تکلیف حافظه کاری- دیداری نسبت به همتایان عادی خود, ضعیف تر است اما دو گروه ناشنوا و کم شنوا عملکرد یکسانی داشتند. بنابراین با شناسایی و درک بهتر عوامل تاثیرگذار بر پیشرفت این توانایی شناختی, می توان با ارائه راه کارهای جدید آموزشی, بسیاری از عقب افتادگی های این گروه از افراد, در زمینه های مختلف شناختی را بهبود بخشید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    تنگستانی زاده، فریده، و احمدی، عزت اله. (1393). مقایسه حافظه کاری- دیداری در دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا با همتایان عادی: پژوهشی در افراد بدون زبان اشاره. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 23(6)، 92-98. SID. https://sid.ir/paper/106398/fa

    Vancouver: کپی

    تنگستانی زاده فریده، احمدی عزت اله. مقایسه حافظه کاری- دیداری در دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا با همتایان عادی: پژوهشی در افراد بدون زبان اشاره. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1393؛23(6):92-98. Available from: https://sid.ir/paper/106398/fa

    IEEE: کپی

    فریده تنگستانی زاده، و عزت اله احمدی، “مقایسه حافظه کاری- دیداری در دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا با همتایان عادی: پژوهشی در افراد بدون زبان اشاره،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 23، no. 6، pp. 92–98، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106398/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button