مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,765
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

910
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی (بازداری پاسخ) بر میزان توجه کودکان پیش دبستانی دارای اختلال هماهنگی رشد: پژوهش مورد-منفرد

صفحات

 صفحه شروع 108 | صفحه پایان 120

چکیده

 زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر, بررسی تاثیر آموزش کارکردهای اجرایی (بازداری پاسخ) بر میزان توجه کودکان پیش دبستانی دارای اختلال هماهنگی رشد شهر اصفهان بود.مواد و روش ها: جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیش دبستانی (6-5 ساله) دارای اختلال هماهنگی رشد بود که در مراکز پیش دبستانی و آمادگی وابسته به آموزش و پرورش شهر اصفهان ثبت نام شدند. روش نمونه گیری, نمونه گیری هدفمند بود. آزمودنی ها 3 کودک پیش دبستانی بودند که به تشخیص متخصص, علایم و نشانه های اختلال هماهنگی رشد داشتند. ابزارها شامل آزمون عصب-روان شناختی نپسی (NEPSY neuropsychology test), پرسش نامه Conner والدین, مقیاس هوشی Wechsler کودکان, آزمون توانایی-حرکتی پایه و مصاحبه بالینی بود. در این پژوهش, از روش مورد-منفرد با طرح MBD (طرح خط پایه چندگانه یا Multiple baseline design) استفاده شده است. در این روش پس از موقعیت خط پایه, مداخله آغاز شد و طی 10 جلسه مداخله انفرادی, آموزش کارکرد اجرایی بازداری پاسخ به آزمودنی ها ارایه گردید.یافته ها: طی تحلیل دیداری نمودار داده ها, مداخله در مورد هر سه آزمودنی اثربخش بود (به ترتیب با Percentage of non-overlapping data یا PND (درصد غیر همپوشی نقاط دو موقعیت آزمایشی خط پایه و مداخله) 100 درصد, 90 درصد و 70 درصد برای آزمودنی 1, 2 و 3).نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که با آموزش کارکرد اجرایی بازداری پاسخ در این کودکان, میزان نقص توجه کاهش و عملکرد تحصیلی در آنان بهبود می یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ملک پور، مختار، کاویانپور، فرنوش، و عابدی، احمد. (1392). اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی (بازداری پاسخ) بر میزان توجه کودکان پیش دبستانی دارای اختلال هماهنگی رشد: پژوهش مورد-منفرد. تحقیقات علوم رفتاری، 11(2 (پی در پی 30))، 108-120. SID. https://sid.ir/paper/106608/fa

    Vancouver: کپی

    ملک پور مختار، کاویانپور فرنوش، عابدی احمد. اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی (بازداری پاسخ) بر میزان توجه کودکان پیش دبستانی دارای اختلال هماهنگی رشد: پژوهش مورد-منفرد. تحقیقات علوم رفتاری[Internet]. 1392؛11(2 (پی در پی 30)):108-120. Available from: https://sid.ir/paper/106608/fa

    IEEE: کپی

    مختار ملک پور، فرنوش کاویانپور، و احمد عابدی، “اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی (بازداری پاسخ) بر میزان توجه کودکان پیش دبستانی دارای اختلال هماهنگی رشد: پژوهش مورد-منفرد،” تحقیقات علوم رفتاری، vol. 11، no. 2 (پی در پی 30)، pp. 108–120، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106608/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button