مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,114
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

799
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر عملکرد ایمن کارگران

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 111

چکیده

 مقدمه: سازمان های بهداشتی, رفتار را به عنوان عاملی کلیدی زیربنای بیماری های شایع و مشکلات بهداشتی امروزه می دانند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در بهبود عملکرد ایمن کارگران صنایع چینی شهرک صنعتی قزوین در نیمه اول سال 1389 طراحی و اجرا شده است.مواد و روش ها: تعداد 75 کارگر در هریک از گروه های مداخله و شاهد, در یک کارآزمایی نیمه تجربی تصادفی کنترل شده شرکت کردند. اطلاعات دموگرافیک و داده های مرتبط سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده, آگاهی و عملکرد ایمن در آغاز, 3 ماه و 6 ماه بعد از مداخله, از طریق پرسشنامه خودگزارشی و چک لیست عملکرد ایمن جمع آوری شد. پانل خبرگان, ضریب آلفای کرونباخ, ضریب آزمون باز آزمون, ضریب کاپا برای تایید ویژگی های روانسنجی ابزار به کار رفتند. مداخله آموزشی به همراه کتابچه در قالب 4 کلاس آموزشی 45-60 دقیقه ای با حضور 8- 15 کارگر در هر کلاس, به شیوه بحث گروهی با تمرکز بر سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده اجرا شد. داده ها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس داده های تکراری تجزیه و تحلیل شد.نتایج: میانگین سنی شرکت کنندگان 31.0±7.4 سال بود و 65% آنها مرد بودند. قبل از آموزش, بین دو گروه از حیث متغیرهای دموگرافیک و متغیرهای اصلی پژوهش اختلاف معناداری وجود نداشت. اما پس از آموزش, یافته ها نشان دهنده تغییر معنادار میانگین امتیاز نگرش (از 17.2±5.4 به 25.6±4.4), هنجار انتزاعی (از 4.7±2.1 به 7.0±1.5), کنترل رفتاری درک شده (از 2.7±1.1 به 6.8±1.6), قصد (از 8.0±3.6 به 10.9±2.8), رفتار خودگزارشی (از 2.2±1.0 به 3.6±1.2), آگاهی (از 7.0±1.8 به 9.8±1.5) و عملکرد ایمن (از 6.3±1.4 به 8.5±2.1), پس از آموزش در گروه مداخله و عدم تغییر معنادار متغیرهای مذکور در گروه شاهد بود.نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد که مداخله آموزشی بر مبنای سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده قادر است آگاهی, نگرش, هنجار انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده کارگران را درباره رفتارهای ناایمن تغییر دهد و موجب بهبود عملکرد ایمنی آنها شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی زیدی، عیسی، پاکپورحاجی آقا، امیر، و محمدی زیدی، بنفشه. (1392). بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر عملکرد ایمن کارگران. (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی، 8(3)، 105-111. SID. https://sid.ir/paper/107877/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی زیدی عیسی، پاکپورحاجی آقا امیر، محمدی زیدی بنفشه. بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر عملکرد ایمن کارگران. (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی[Internet]. 1392؛8(3):105-111. Available from: https://sid.ir/paper/107877/fa

    IEEE: کپی

    عیسی محمدی زیدی، امیر پاکپورحاجی آقا، و بنفشه محمدی زیدی، “بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر عملکرد ایمن کارگران،” (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی، vol. 8، no. 3، pp. 105–111، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/107877/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا