مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,270
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

724
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی تاثیر برنامه آموزشی بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر عملکرد ایمن کارگران

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 سابقه و هدف: سازمان های بهداشتی رفتار را به عنوان عاملی کلیدی زیربنای بیماری های شایع و مشکلات بهداشتی امروزه می داند, در نتیجه برای کاهش خطرات شغلی توصیه می شود مداخلات ارگونومی با فعالیت های ارتقاء سلامت با هدف اصلاح رفتار ترکیب شوند. این مطالعه با هدف ارزشیابی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در بهبود عملکرد ایمن کارگران صنایع چینی شهرک صنعتی قزوین در نیمه اول سال 1389 طراحی و اجرا شد.مواد و روش ها: تعداد 75 نفر کارگر در هر یک از گروه های مداخله و شاهد در یک کارآزمایی نیمه تجربی تصادفی کنترل شده شرکت کردند. اطلاعات دموگرافیک و داده های مرتبط سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده, آگاهی و عملکرد ایمن در آغاز, 3 ماه و 6 ماه بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامه خودگزارشی و چک لیست عملکرد ایمن جمع آوری شد. پانل خبرگان, ضریب آلفای کرونباخ, ضریب آزمون بازآزمون, ضریب کاپا برای تایید ویژگی های روان سنجی ابزار به کار رفتند. مداخله آموزشی به همراه کتابچه در قالب 4 کلاس آموزشی 60-45 دقیقه ای با حضور 15-8 کارگر در هر کلاس, به شیوه بحث گروهی با تمرکز بر سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی و اجرا شد, سپس اطلاعات با استفاده از آزمون های آماری تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: میانگین سنی شرکت کنندگان 31±7.4 و 65 درصد آنها مرد بودند. قبل از آموزش بین دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک و متغیرهای اصلی پژوهش اختلاف معنی داری وجود نداشت, اما پس از آموزش یافته ها نشان دهنده تغییر معنی دار میانگین امتیاز نگرش (از 17.2±5.3 به 25.6±4.5) (p<0.001), هنجار انتزاعی (از 4.7±2.1 به 7.0±1.5) (p<0.05), کنترل رفتاری درک شده ( از 2.7±1.1 به 6.8±1.6) (p<0.001), قصد (از 8.0±3.6 به 10.9±2.8) (p<0.05), رفتار خودگزارشی (از 2.2±1.0 به 3.6±1.2) (p<0.05), آگاهی (از 7.0±1.8 به 9.8±1.5) و عملکرد ایمن (از 6.3±1.5 به 8.5±2.1) (p<0.05), پس از آموزش در گروه مداخله و عدم تغییر معنی دار متغیرهای مذکور در گروه کنترل بود.استنتاج: نتایج تحقیق نشان می دهد که مداخله آموزشی بر مبنای سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده قادر است آگاهی, نگرش, هنجار انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده کارگران را درباره رفتارهای ناایمن تغییر دهد و موجب بهبود عملکرد ایمنی آنها شود. لذا استفاده و کاربرد این الگوی تغییر رفتار در سایر محل ها و دیگر مشکلات بهداشت حرفه ای توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی زیدی، عیسی، پاک پورحاجی آقا، امیر، و محمدی زیدی، بنفشه. (1391). ارزشیابی تاثیر برنامه آموزشی بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر عملکرد ایمن کارگران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 22(97)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/387283/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی زیدی عیسی، پاک پورحاجی آقا امیر، محمدی زیدی بنفشه. ارزشیابی تاثیر برنامه آموزشی بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر عملکرد ایمن کارگران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1391؛22(97):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/387283/fa

    IEEE: کپی

    عیسی محمدی زیدی، امیر پاک پورحاجی آقا، و بنفشه محمدی زیدی، “ارزشیابی تاثیر برنامه آموزشی بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر عملکرد ایمن کارگران،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 22، no. 97، pp. 0–0، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/387283/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button