مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

82
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

47
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی، آموزش شناختی-رفتاری و آموزش ترکیبی به مادران بر حافظه کاری و تکانشگری کودکان 7 تا 9 سال با اختلال کاستی توجه-بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 36 | صفحه پایان 47

چکیده

 مقدمه: کودکان با اختلال کاستی توجه-بیش فعالی با مشکلاتی در زمینه حافظه کاری و تکانشگری مواجه هستند و وضعیت روانی مادران خود را تحت تاثیر قرار می دهند. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی, آموزش شناختی-رفتاری و آموزش ترکیبی به مادران بر حافظه کاری و تکانشگری کودکان 7 تا 9 سال با اختلال کاستی توجه-بیش فعالی شهر کرمان بود. روش کار: طرح پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه مادران و کودکان پسر پایه های اول تا سوم دوره اول ابتدایی دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی شهر کرمان بود. حجم نمونه شامل 60 نفر (15 نفر در هر گروه) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده در گروه های کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ابزارهای اندازه گیری پرسشنامه تکانشگری و پرسشنامه کارکردهای اجرایی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل کواریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد تفاوت معناداری بین میانگین نمرات سه مرحله پیش آزمون, پس آزمون و آزمون پیگیری متغیرهای حافظه کاری و تکانشگری کودکان با اختلال کاستی توجه بیش فعالی وجود داشت. میانگین و انحراف معیار متغیر حافظه کاری در مرحله پس آزمون در آموزش ذهن آگاهی 34/19±, 31/4, در شناختی-رفتاری20/18±, 85/4, در ترکیبی 51/22±, 14/5 و در گروه کنترل 88/81±, 40/8 و در متغیر تکانشگری در آموزش ذهن آگاهی 37/19±, 08/4, در شناختی-رفتاری 08/23±, 56/4, در ترکیبی 02/17±, 67/3 و در گروه کنترل 83/30±, 24/4 به دست آمد (001/0>p). نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که آموزش گروهی ذهن آگاهی, آموزش شناختی-رفتاری و آموزش ترکیبی به مادران موجب افزایش حافظه کاری و کاهش تکانشگری در کودکان با اختلال کاستی توجه-بیش فعالی شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    برشان، مسعود، چرامی، مریم، احمدی، رضا، و غضنفری، احمد. (1401). مقایسه اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی, آموزش شناختی-رفتاری و آموزش ترکیبی به مادران بر حافظه کاری و تکانشگری کودکان 7 تا 9 سال با اختلال کاستی توجه-بیش فعالی. آموزش پرستاری، 11(6 )، 36-47. SID. https://sid.ir/paper/1092607/fa

    Vancouver: کپی

    برشان مسعود، چرامی مریم، احمدی رضا، غضنفری احمد. مقایسه اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی, آموزش شناختی-رفتاری و آموزش ترکیبی به مادران بر حافظه کاری و تکانشگری کودکان 7 تا 9 سال با اختلال کاستی توجه-بیش فعالی. آموزش پرستاری[Internet]. 1401؛11(6 ):36-47. Available from: https://sid.ir/paper/1092607/fa

    IEEE: کپی

    مسعود برشان، مریم چرامی، رضا احمدی، و احمد غضنفری، “مقایسه اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی, آموزش شناختی-رفتاری و آموزش ترکیبی به مادران بر حافظه کاری و تکانشگری کودکان 7 تا 9 سال با اختلال کاستی توجه-بیش فعالی،” آموزش پرستاری، vol. 11، no. 6 ، pp. 36–47، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1092607/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button