Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

890
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

610
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش ایمنی دارویی سالمندان بر دانش، نگرش و عملکرد پرستاران

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 84

چکیده

 زمینه و هدف اصول ایمنی دارویی بخشی جدایی ناپذیر و ضروری مراقبت از بیمار است. عوارض دارویی در سالمندان و نقش مهم پرستاران و تیم سلامت در رعایت این اصول در مراقبت از بیماران از اهمیت خاصی برخوردار است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش ایمنی دارویی بر دانش, نگرش و عملکرد پرستاران مراقب سالمند در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1396 انجام گرفت. روش بررسی در این پژوهش تجربی, 100 نفر از پرستاران از دو بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران با روش در دسترس انتخاب شدند و پس از انجام پیش آزمون با استفاده از پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و اصول ایمنی دارویی, به روش غیرتصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرارگرفتند. گروه مداخله در یک برنامه آموزشی, اصول ایمنی دارویی را به صورت مبتنی بر وب از وب سایت بیمارستان به مدت دو هفته دریافت نمود. گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. دو هفته پس ازمداخله, پس آزمون برای هر دو گروه انجام گرفت. برای مقایسه متغیرها از آزمون آماری آنالیز واریانس, تی مستقل و تی زوجی در سطح معنی داری (05/0P <) استفاده شد. یافته ها نتایج نشان داد که دوگروه مداخله و کنترل از لحاظ مشخصات جمعیت شناختی کاملا همگن بوده اند. قبل از مداخله, بین دو گروه از لحاظ دانش, نگرش و عملکرد اختلاف آماری معنی داری وجود نداشت (05/0P >) اما پس از آموزش اصول ایمنی دارویی بین گروه مداخله و گروه کنترل, از نظر میزان دانش (33/0P =), نگرش (003/0P =) و عملکرد (027/0P =) تفاوت معنی داری وجود داشت. همچنین در گروه مداخله, نمرات دانش (001/0P <) و نگرش (001/0P <) به صورت معنی داری نسبت به قبل از مداخله افزایش یافت اما افزایش در عملکرد معنی دار نبود (34/0P =). نتیجه گیری کلی: با توجه به مثبت بودن اثر آموزش اصول ایمنی دارویی مبتنی بر وب در افزایش دانش و نگرش پرستاران و از آنجایی که مهارت در انجام فعالیت عملی مستلزم درک و شناخت بهتر و علاقه به مفهوم و موقعیت است, پیشنهاد می شود روش های آموزشی نوین در مراقبت از بیمار سالمند در رشته های پرستاری گنجانده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بوذری، میترا، جعفرجلال، عزت، و حقانی، حمید. (1397). تاثیر آموزش ایمنی دارویی سالمندان بر دانش, نگرش و عملکرد پرستاران. نشریه پرستاری ایران، 31(115 )، 75-84. SID. https://sid.ir/paper/114145/fa

    Vancouver: کپی

    بوذری میترا، جعفرجلال عزت، حقانی حمید. تاثیر آموزش ایمنی دارویی سالمندان بر دانش, نگرش و عملکرد پرستاران. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1397؛31(115 ):75-84. Available from: https://sid.ir/paper/114145/fa

    IEEE: کپی

    میترا بوذری، عزت جعفرجلال، و حمید حقانی، “تاثیر آموزش ایمنی دارویی سالمندان بر دانش, نگرش و عملکرد پرستاران،” نشریه پرستاری ایران، vol. 31، no. 115 ، pp. 75–84، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/114145/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا