Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,735
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,046
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

صلاحیت بالینی پرستاران: یک مطالعه توصیفی

صفحات

 صفحه شروع 52 | صفحه پایان 64

چکیده

 زمینه و هدف: مطالعات انجام شده در زمینه بررسی صلاحیت بالینی پرستاران و عوامل زمینه ای مرتبط با آن, نتایج متناقض و گاه دور از انتظاری داشته اند. با توجه به نقش صلاحیت های بالینی پرستاران در کیفیت مراقبت پرستاری, این مطالعه با هدف تعیین صلاحیت بالینی پرستاران شاغل در بیمارستان شهید بهشتی کاشان از دیدگاه خود آنها و سرپرستاران انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1396, صلاحیت بالینی 145 پرستار بخش های مختلف بیمارستان شهید بهشتی کاشان به روش خودارزیابی و نیز از دیدگاه 19 نفر از سرپرستاران آن بخش ها, بررسی شد. ابزار جمع آوری داده ها, پرسشنامه سنجش صلاحیت بالینی پرستاران بود که 73 مهارت مختلف پرستاری را در هفت حیطه شامل نقش ها و وظایف یاری رسانی, آموزش و راهنمایی, فعالیت های تشخیصی, موقعیت های مدیریتی, مداخلات درمانی, تضمین کیفیت و حیطه وظایف شغلی و سازمانی اندازه گیری می کند. سطح صلاحیت بر اساس مقیاس نمره دهی 100-0 و میزان بکارکیری عملی مهارت های پرستاری در محیط بالینی بوسیله مقیاس چهار رتبه ای لیکرت تعیین و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS نسخه 13 استفاده شد. یافته ها: پرستاران صلاحیت بالینی خود را با میانگین 08/67 و انحراف معیار 21/15 در سطح خوب و درصد بکارگیری مهارت های بالینی را 00/77 درصد با انحراف معیار 14/13, و سرپرستاران نیز صلاحیت بالینی پرستاران را با میانگین 24/78 و انحراف معیار 80/11 در سطح عالی بیان نمودند. یک رابطه مثبت بین صلاحیت بالینی پرستاران و میزان بکارگیری مهارت ها توسط آنها مشاهده شد (845/0=r, 001/0=P ). نتیجه گیری کلی: سطح صلاحیت بالینی و میزان بکارگیری مهارت های پرستاران از دیدگاه پرستاران و سرپرستاران آنها در سطح بالایی بود. همچنین رابطه مثبتی بین صلاحیت بالینی پرستاران و میزان بکارگیری این صلاحیت ها وجود داشت.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ادیب حاج باقری، محسن، و اشراقی آرانی، نعیمه. (1397). صلاحیت بالینی پرستاران: یک مطالعه توصیفی. نشریه پرستاری ایران، 31(111 )، 52-64. SID. https://sid.ir/paper/114369/fa

Vancouver: کپی

ادیب حاج باقری محسن، اشراقی آرانی نعیمه. صلاحیت بالینی پرستاران: یک مطالعه توصیفی. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1397؛31(111 ):52-64. Available from: https://sid.ir/paper/114369/fa

IEEE: کپی

محسن ادیب حاج باقری، و نعیمه اشراقی آرانی، “صلاحیت بالینی پرستاران: یک مطالعه توصیفی،” نشریه پرستاری ایران، vol. 31، no. 111 ، pp. 52–64، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/114369/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا