مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,769
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

281
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان اضطراب امتحان در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) بهار 1383

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 72

چکیده

 زمینه: در دنیای امروز که رقابت های درسی فراوانی وجود دارد, اضطراب امتحان نیز بین افراد تحصیل کرده رو به افزایش است. اضطراب باعث انحراف توجه فرد شده و با مشغول شدن فکر, پردازش اطلاعات کم می شود. همچنین بر اساس تجربیات قبلی, افکار بدبینانه به سراغ شخص آمده و وی انتظار شکست دارد. در چنین شرایطی ذهن فرد به مطالب امتحانی متمرکز نشده و در نتیجه عملکرد مثبتی در این زمینه نخواهد داشت.هدف: این پژوهش با هدف تعیین میزان اضطراب امتحان در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شیراز صورت گرفت.روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 317 نفر دانشجویان پرستاری و مامایی که در سال 83 مشغول به تحصیل بودند انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه زمینه ای 24 سوالی و تست اضطراب امتحان 32 سوالی اسپیلبرگد بود. این پرسشنامه ها در محل برگزاری امتحان فینال و قبل از شروع امتحان به دانشجو تحویل داده شد. داده های پژوهش با استفاده از شاخص های مرکزی, پراکندگی و آزمون های آماری t و آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که 90.9% از دانشجویان دارای اضطراب امتحان در حد کم, 7.4% درحد متوسط و 1.7% در حد زیاد بودند. میانگین (انحراف معیار ±) نمره اضطراب امتحان در کل دانشجویان 25.76 (±16.59), دانشجویان پرستاری 25.2 (±16.45) و دانشجویان مامایی 26.78 (±16.9) بود و اختلاف معنی دار آماری بین میزان اضطراب امتحان با توجه به رشته تحصیلی یافت نشد (P>0.05). میزان اضطراب امتحان بر اساس متغیرهای جنس, وضعیت تاهل, تحصیلات پدر و مادر, زندگی مشترک والدین و تعداد خواهران و برادران دانشجو تفاوت معنی دار آماری را نشان داد (P<0.05).نتیجه گیری: در مورد دانشجویانی که دارای اضطراب امتحان در سطح بالایی هستند توصیه می شود با استفاده از روش های مشاوره و ایجاد ارتباط صمیمانه تر بین استاد و دانشجو, مشکل ریشه یابی شده و با توجه به علل احتمالی ایجاد کننده اضطراب در جهت رفع آنها اقدام گردد. همچنین در جهت رفع احساس اضطراب در کل دانشجویان هر چند هم که مختصر باشد می توان راهکارهایی از قبیل مداخلات مشاوره ای توسط افراد صاحب نظر, تمرینات تن آرامی و به کاربردن مطالب طنز در سوالات امتحان را به کار برد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    معدلی، زهرا، و غضنفری حسام آبادی، مهرخ. (1383). بررسی میزان اضطراب امتحان در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) بهار 1383. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 1(2)، 65-72. SID. https://sid.ir/paper/116739/fa

    Vancouver: کپی

    معدلی زهرا، غضنفری حسام آبادی مهرخ. بررسی میزان اضطراب امتحان در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) بهار 1383. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1383؛1(2):65-72. Available from: https://sid.ir/paper/116739/fa

    IEEE: کپی

    زهرا معدلی، و مهرخ غضنفری حسام آبادی، “بررسی میزان اضطراب امتحان در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) بهار 1383،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 1، no. 2، pp. 65–72، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116739/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button